• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het eindexamen Nederlands is nog steeds stom

22 juni 2024 door Melchior Vesters 2 Reacties

Dit impromptu artikel is geschreven nadat ik las over het jubileum van Marc van Oostendorp: twaalfenhalf jaar hoofdredacteur, fantastisch! De afgelopen tien jaar heb ik regelmatig zijn bijdragen gelezen over het schoolvak. Tegenwoordig laat ik mijn leerlingen weleens een filmpje zien waarin hij taal in de hersenen uitlegt. Zo is Van Oostendorp, tevens lid van het Meesterschapsteam Taalkunde, de belichaming geworden van taalkunde in het schoolvak – of ten minste in mijn les.

Neerlandistiek is de afgelopen jaren een gastvrij platform geweest voor mijn bescheiden bijdragen, met name aan discussies over het schoolvak en het centraal examen. Het vwo-examen van dit jaar bevatte een tekst van Martijn Benders uit zo’n discussie over het schoolvak. Benders schreef als reactie dit artikel en memoreerde kort mijn bijdrage. Laat ik hierom – en ter ere van het genoemde jubileum – nog eens met hetzelfde bijltje hakken. Het centraal examen Nederlands is namelijk nog steeds stom.

Het CE is stom om twee redenen. Ten eerste zijn er vraagtypen die niet te maken hebben met leesvaardigheid maar met ‘toetsen kunnen maken’. Ten tweede zet het correctievoorschrift (CV) aan tot een formalistische hantering ervan, met als effect dat het eigen verstand van de corrector wordt ingeperkt. Als je domme correctoren maakt, lijkt het me inderdaad mogelijk dat, zoals Van Oostendorp recentelijk schreef, ChatGPT een menselijke corrector kan gaan vervangen. Volgens mij moeten we deze weg niet inslaan – nog even los van de rechtszaken wanneer AI-correctie wél uitgevoerd zou worden en ouders niet kunnen verkroppen dat hun kind is gezakt vanwege ‘computer says no’.

Ter nuancering van mijn bezwaren: niet alles is kommer en kwel. De teksten van het CE Nederlands waren dit jaar inhoudelijk beter afgestemd op het schoolvak en in de nieuwe vragen over de waarderingsgeschiedenis bij De engelenmaker kun je een beetje het ‘alternatieve examen’ herkennen zoals dat in 2021 werd voorgesteld door Van Oostendorp en Els Stronks. Verder is de handreiking van Levende Talen natuurlijk elk jaar een geschenk, product van noeste arbeid van collega’s. Toch kleeft hieraan een bezwaar: het kan niet de bedoeling zijn dat, zoals in de praktijk geregeld voorkomt, de discussie tussen eerste en tweede corrector wordt gesmoord met het argument dat iets niet ‘conform LT’ is. De handreiking van LT is een nogal formalistische interpretatie van het correctievoorschrift. Dit is niet per se slecht, maar wel hinderlijk wanneer het CV zelf discutabel is – en dat is het bij vragen die ‘toetsvaardigheid’ belonen boven leesvaardigheid.

Concreet: een jaarlijks terugkerende zinloosheid is het vraagtype waarbij een ‘zinsgedeelte’ moet worden geciteerd. Het citeren van een volledige zin is hierbij verboden, tenzij – zoals de handreiking LT op pag. 1 noemt – het een samengestelde zin betreft waarin je alleen de hoofdzin citeert en de bijzin achterwege laat. Maar let op: als exact diezelfde hoofdzin de hele zin vormt, mag je hem niet geheel citeren. Dan moet je, zoals bij vraag 6 – ik citeer LT pag. 2 – het beginnende lidwoord ‘De’ weglaten. Volgt u de logica achter deze zéér essentiële sorteertaak? Is een leerling die de hele zin citeert minder leesvaardig, of alleen minder toetsvaardig dan iemand die het lidwoord ‘de’ weglaat? Dit vraagtype lijkt alleen te bestaan om formalistische correctoren te plezieren. Weg ermee dus!

Ook vragen met meerdere antwoordbolletjes kunnen in het CV problemen geven. Sommige bolletjes zijn veel korter dan andere: een leerling hoeft dan veel minder woorden uit de tekst over te nemen. Neem enkele bolletjes (CV, pag. 8) bij vraag 7:

  • ‘Ze hebben literaire competenties’;
  • ‘Ze kunnen gevoelens, relaties en maatschappelijke verhoudingen begrijpen’;
  • Ze kunnen zich identificeren met nieuwe personages / Ze kunnen nieuwe perspectieven en samenlevingsvormen verkennen’.

Bij het eerste bolletje heeft een leerling het punt veel sneller binnen dan bij het tweede: wanneer één deel in de opsomming van drie ontbreekt, wordt het hele antwoord fout gerekend. Is zo’n antwoord werkelijk slechter dan dat van een leerling die ‘literaire competenties’ opschrijft, maar niet precies kan uitleggen wat dat eigenlijk zijn? Het derde bolletje, met twee antwoordopties die aan elkaar gelijk worden geacht, maakt het ook bont: een leerling die de term ‘identificeren’ met nieuwe personages opschrijft, heeft snel een punt – al laat diegene niet blijken te begrijpen wat identificatie is. Maar wee de leerling die alleen ‘nieuwe perspectieven verkennen’ noteert, want blijkbaar is ‘samenlevingsvormen’ een essentieel element in de omschrijving van wat ‘identificeren’ omvat. Inhoudelijk is dit discutabel, maar een formalistische corrector die de LT-handreiking volgt, denkt hierover niet na: die ziet alleen dat er iets ontbreekt in de opsomming.

Uit een gros mogelijkheden nog een laatste voorbeeld van het problematische CV, om het punt te maken dat het huidige CE niet minder discutabel is dan enkele jaren geleden. Bij open vragen kan het voorkomen dat een bolletje een interpretatie bevat, waarbij het door het CV gebruikte woord niet in de tekst voorkomt. Zie ter illustratie de onderstreepte woorden bij vraag 23 (CV pag. 11) ‘beide groepen nemen hun problemen mee’ en vraag 32 (CV pag. 14) ‘de recensenten zijn niet enthousiast’. Toetsvaardige leerlingen die aangeleerd is om in hun antwoord dicht bij de tekst te blijven, lopen dan grote kans om afgerekend te worden door formalistische correctoren.

Weliswaar kun je zeggen dat het probleem in dit laatste geval ligt bij denkluie correctoren, maar het inconsequente van het CV is lastig: waarom soms wel vrijelijk interpreteren, en soms niet? Hierdoor wordt onduidelijk wat nu de ‘geest’ van het correctievoorschrift is, en dat is van belang voor het kunnen toepassen van Algemene Regel 3.3 (CV pag. 2): bij open vragen afwijkende antwoorden beoordelen ‘in de geest van het beoordelingsmodel’.

Nu ben ik zeker niet tegen correctievoorschriften met interpretaties, integendeel. Vermoedelijk zullen de nieuwe vraagtypen leiden tot een grotere variatie aan antwoorden; hopelijk leidt dit ook tot meer discussie tussen correctoren, omdat een formalistische benadering hier minder toepasbaar is. Zo ontstaat echter wel een gespletenheid in de leesvaardigheden die gevraagd worden op het examen: sommige vraagtypen straffen interpretatie hard af, zoals bolletjes waarbij alleen een volledige opsomming wordt goedgekeurd en niet een interpretatie van wat de kern van iets is.

Het huidige CE hinkt dus op twee gedachten: soms wordt er enige denk- en interpretatieruimte gelaten, maar vaker niet. Hiermee is het huidige CE net zo stom als de nationale politiek aangaande boeren, natuur, energietransitie, belastingstelsel, armoedebestrijding en dergelijke: een beetje van iets doen, een stapje vooruit en dan weer terug, leidt tot niets. Het is nog steeds wachten op een consequente visie op het geheel en een dito uitvoering ervan.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: eindexamens

Lees Interacties

Reacties

  1. Martijn Benders zegt

    22 juni 2024 om 20:12

    Dank voor deze verwijzing. Dit is echter een beter artikel, waarin ik het antwoord van CITO weerleg.

    https://www.martijnbenders.nl/i-fought-the-cito-and-i-won/

    Daarop heb ik vervolgens geen antwoord meer mogen ontvangen. Dat laat mij zien dat dit schoolsysteem nog steeds is zoals ik het leerde kennen: het speelt vals.

    Beantwoorden
    • Melchior Vesters zegt

      5 juli 2024 om 12:46

      Benders, als ik het CITO was, zou ik op dat stuk ook geen antwoord geven. Ik vind je oorspronkelijk en interessant, maar denk ook dat er een steekje bij je los zit.

      Om tot slot nog een kleine discussiebijdrage te leveren – ook al is het hier stil…: Van Oostendorp vroeg mij of ik ook tegen het CE an sich ben. Dat is niet het geval. Wat ik nodig vind, is dat er beter wordt nagedacht over verschillende antwoordopties op open vragen. Het is onbegrijpelijk dat er, na ongetwijfeld een serieuze procedure, bij de eerste en tweede correctie toch zó veel andere lezingen ontstaan. Dan is het CV van het CE gewoon niet goed genoeg gemaakt.

      Ik zou het interessant vinden om inzicht te krijgen in hoe een CV (bij open vragen) wordt gemaakt.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Martijn BendersReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d