• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Unne koe in de klas

24 juni 2024 door Marc van Oostendorp Reageer

Het proefschrift van Kristel Doreleijers is gebaseerd op het idee dat voor mij altijd de belangrijkste fascinatie is van de taalwetenschap: dat je een klein detail neemt van de taal en laat zien wat daar allemaal aan vastzit.

Voor Doreleijers is dat detail het feit dat je in de Brabantse dialecten verschil maakt tussen mannelijke en vrouwelijke zelfstandig naamwoorden op bijvoorbeeld het lidwoord: je zegt unne man maar un vrouw. Alleen is er bij jonge mensen iets aan het veranderen: die gebruiken heel vaak unne voor vrouwelijke woorden, en zeggen bijvoorbeeld unne koe.

In dat detail heeft Doreleijers dus een universum weten te vinden. Waarom doen die jongeren dat, terwijl ouderen zich er groen en geel aan ergeren? Wat heeft het te maken met het feit dat unne veel meer onderscheiden is van de Standaardnederlandse vorm dan un? Is er in dezen een verschil tussen pakweg het schoolplein-Brabants en het TikTok-Brabants? Gaat dit alles ‘het’ Brabants dan ook uiteindelijk veranderen? Meer dan 360 pagina’s schreef Doreleijers vol over dit onderwerp (die staan hier). Ze promoveerde er eerder deze maand op aan de Universiteit van Tilburg.

Het laatste hoofdstuk wijdt Doreleijers aan het dialectonderwijs. Het lijkt me nuttig voor iedereen die geïnteresseerd is in de vraag wat je met streektaal in de klas kunt doen – ook als dat niet het Brabants is. In Friesland leren kinderen op school altijd een beetje Fries, maar het Fries heeft dan ook een bijzondere status – en het nodige aan lesmaterialen. Elders is er geen verplichting om de streektaal aan te leren, en zullen leerkrachten en ouders dat ook lang niet altijd nodig vinden. Bovendien ontbreekt het materiaal.

Dat alles hoeft de docent er niet van te weerhouden, zegt Doreleijers. Integendeel. Ze laat zien hoe je door bijvoorbeeld te vertellen over verschillen tussen standaardtaal en dialect om ze zo bewust te maken van wat menselijke taal zoal vermag: de ene taal drukt een woordgeslacht uit die aan de andere, daar o zo sterk op gelijkende taal, ontbreekt. Maar het kan ook een opening zijn voor een gesprek over meertaligheid: welke talen spreken je medeleerlingen verder zoal en wat doen zij daarmee in hun leven? Wie kent er de meeste talen – en wat betekent dat? Maar ook: wie kan het dialect – of een andere taal – eigenlijk best verstaan ook al soreekt ze het niet?

Het artikel biedt zicht op het ontwikkelen van een methode die gemakkelijk overal bruikbaar is – zelfs in de regio’s die het ongeluk hebben dat het dialect er sterk op de achtergrond geraakt is, is er natuurlijk steeds meer meertaligheid in de klas. Doreleijers model is ook een uitbreiding van een model van de Groningse onderzoekers Duarte en Günther-van der Meij voor het gebruik van meertaligheid. Maar juist het kijken naar de kleine verschillen kan daar veel aan toevoegen, laat Doreleijers zien.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: Brabants, dialect, dialecten, taalkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d