• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Hertmans’ Negende

14 maart 2025 door Mathijs Sanders Reageer

Dius is de negende roman van Stefan Hertmans. Anders dan symfonieën worden romans doorgaans niet genummerd, tenzij ze deel uitmaken van een reeks (De tandeloze tijd), of omwille van hun omvang in delen verschijnen (Het bureau). Schrijvers zullen dan ook minder geplaagd worden door het complex van “de negende” dan toondichters.

Wie na Beethoven – componist van “de” negende bij uitstek – dat omineuze getal nadert, ziet zich geconfronteerd met de noodlotsgedachte dat het nieuwe werk weleens het laatste zou kunnen zijn. Franz Schubert was zich vermoedelijk niet zo bewust van zijn negende en laatste. Geen van zijn symfonieën werd bij leven uitgevoerd en aan nummering deed hij niet. Maar de slagschaduw van Beethovens symfonische zwanenzang hing zwaar over Anton Bruckner en Gustav Mahler. Niet alleen symboliseert de negende een ultieme grens, ook had Beethovens opus 125, met zijn ongekend lange speelduur en grootse koorfinale, de grenzen van het symfonische genre drastisch verlegd.

Naar verluidt werd Mahler zelfs zo achtervolgd door het spook van de negende, dat hij na zijn achtste symfonie geen negende schreef, maar “Das Lied von der Erde”, waarop dan toch nog een negende volgde, waarna de componist vlug aan een tiende begon, die hij niet meer kon voltooien. Over die onvoltooide schreef Hertmans in een boeiend essay uit 2011: “Hier klinkt voor het laatst, en met een hernieuwde intensiteit, de nietzscheaanse cultuurprofeet uit de Noodlotssymfonie – de man die dit pact met de dood moest sluiten om zijn eigen levenslot in klanken te kunnen omzetten.”

Basso continuo

Het valt te hopen dat Stefan Hertmans het niet bij zijn negende zal laten en dat hij beschikt over de vitaliteit van Joseph Haydn (104 symfonieën). Maar dat “Dius” – waarin muziek een belangrijke rol speelt – wordt beheerst door wat Edward Said in zijn studie over late stijl “a sense of lateness” noemt, is onmiskenbaar. De twee hoofdpersonen delen het gevoel verdwaald te zijn geraakt in het heden. In de roman ligt dat heden in de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw, die voor de verteller Anton voortduren tot het moment waarop hij, ongeveer in ons heden, zijn herinneringen aan de vriendschap met Dius te boek stelt. Liever dan in hun eigen tijd vertoeven Dius en Anton – deze nietzschaanse cultuurprofeten, de maker en de duider – in de wereld van de renaissance en de polyfonie, van het sublieme en het demonische.

Die laatste twee ervaringen worden opgewekt door het aanschouwen van een replica van het marmeren beeld van de gestorven Cecilia door Stefano Maderno, evengoed als in de ervaring van het CoBrA-schilderij “Verlust der Mitte” van Asger Jorn. Wat de vele kunstwerken in “Dius” met elkaar gemeen hebben is dat zij zonder uitzondering een appèl doen op de toeschouwer. Die weet zich door het kunstwerk gezien, waarna hij beseft dat hij zijn leven een nieuwe wending moet geven. De archaïsche torso van Apollo, in taal vereeuwigd door Rainer Maria Rilke, klinkt, ofschoon ongenoemd, als een basso continuo doorheen de roman: je moet je leven veranderen.

Subliem

En zo kijkt de negende van Hertmans mij aan en laat ze me in verwarring achter. Ik las in “Dius” een litanie waarin het verleden wordt aangeroepen en die tegelijkertijd het sublieme van de altijd actuele ervaring van kunst uit welke tijd dan ook oproept. Een Faustiaanse roman die een ode aan de vriendschap zingt én virtuoos het motief van de Feindlichen Brüder bespeelt. Een essay-roman over vernietiging en scheppingsdrift. Van een eenduidige strekking is in deze roman geen sprake, maar als er een teneur in kan worden aangetroffen dan is het een kritiek op het koele rationalisme en het eenduidige vooruitgangsdenken die ten grondslag liggen aan de moderniteit, al is ook die kritiek betrekkelijk.

Eerder dan een roman die – in de woorden van recensent Cyrille Offermans (in De Lage Landen) – aansluit “bij de kleine maar verontrustende golf van neokatholicisme” in de Vlaamse letteren, zie ik in “Dius” een sublieme manifestatie van “late style”, niet in de vorm van een harmonische verzoening, maar als een onopgelost conflict dat uitzicht biedt op een oeuvre dat nog geschreven moet worden.

Op naar de tiende!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, letterkunde, muziek, Stefan Hertmans

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d