• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

AI en Cultuur 

11 mei 2025 door Peter den Hollander 3 Reacties

Over kennis, betekenis en wat daartussen ligt

: Hannah Arendt by Attila Diénes (2016 bronze bust). Wikimedia

Er zijn dagen waarop ik denk: AI weet alles. En tegelijk niets. 

Dat klinkt paradoxaal, maar is het misschien niet. Want AI weet op een manier die losstaat van betekenis. Ze herkent, sorteert, anticipeert – maar begrijpt niets. Ze weet zonder ervaring, zonder context, zonder noodzaak. 

Dat besef kwam bij mij pas echt toen ik met leerlingen werkte aan argumentatieve teksten. Ze mochten AI als hulpmiddel gebruiken – en wat ze kregen, was grammaticaal correct, logisch opgebouwd en indrukwekkend compleet. Maar het voelde leeg. Alsof er geen enkele poging was gedaan om betekenis aan de tekst te geven, het was een opsomming van kale, uit de data opgeviste, argumenten. En opvallend: juist die kaalheid stoorde de leerlingen. Ze begonnen te herschrijven. Niet om het beter te maken, maar om hun eigen argumenten te gebruiken.  

Elektriciteit

Daar ligt misschien het begin van een gedachte over cultuur. Want wat bij AI ontbreekt, is precies dat wat cultuur voortbrengt: betekenis. Als toevoeging aan kennis, als bedding in de context van het leven. Cultuur is het ordenen van wat wij weten. En ze doet dat via verhalen in beeld en taal, in rites en rituelen. En betekenis ontstaat niet in data, maar komt uit ervaring, herinnering, pijn en hoop. 

Soms denk ik aan wat Hannah Arendt schreef over het begin van denken: dat denken ontstaat waar zekerheden ophouden. Misschien is dat wat cultuur beoogt – een ruimte waarin niet alleen kennis circuleert, maar ook twijfel, symboliek, meerstemmigheid. AI kan geen cultuur voortbrengen, omdat ze niet aarzelt. Ze redeneert, maar reflecteert niet. 

En toch is ze nu onder ons. Zoals elektriciteit ooit geruisloos ons huis binnenkwam, de smartphone in onze handen sloop, is AI in onze hoofden gekropen. Niet als bewustzijn, maar als verlengstuk van ons kennen. En dat roept de vraag op: wat gebeurt er als kennis zich loszingt van betekenis? 

En wat nu?

Misschien is cultuur juist die plek waar betekenis overeind blijft, ook als kennis ons overspoelt. Misschien moeten we daar, in het onderwijs, in de kunst, in onze taal, opnieuw durven stilstaan bij de vraag: wat wil ik eigenlijk begrijpen? Niet: wat weet ik. Maar: wat betekent het voor mij om te begrijpen? 

Filosofen als Foucault zouden zeggen dat kennis nooit neutraal is. Wie haar bezit draagt macht, bepaalt wat gezegd mag worden, wie gehoord wordt. En juist daarom is cultuur essentieel – omdat zij ruimte biedt voor het ongepaste, het ongemakkelijke, het poëtische. Cultuur is geen bezit van de elite, maar een weefsel van betekenissen waarin wij onszelf en de ander tegenkomen. 

En als ik het onderwijs opnieuw zou mogen vormgeven, zou ik beginnen met dat ongemak. Met het verschil tussen weten en begrijpen. Met de stilte die nodig is voordat betekenis zich aandient. 

AI brengt ons de kennis, die overal ter wereld in clouds ligt opgeslagen, en waar wij gretig gebruik van mogen (misschien wel moeten) maken. Maar cultuur vraagt: en wat nu? En dat is een vraag die AI niet zal kunnen beantwoorden; betekenis van kennis kleeft aan de mens.  

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: kunstmatige intelligentie, schrijven

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    11 mei 2025 om 13:15

    Precies, de stilte die nodig is voordat betekenis zich aandient. Stilte waar emotie begint, gevoel gevormd wordt en het denken begint. Dit kan AI niet, nooit en te nimmer. Eudaimonia is iets van emotie, gevoel om een ander te verheffen. Proust, Joyce en noem maar op, begrepen deze betekenis. AI is een verzameling van een dode wereld die af is.

    Beantwoorden
  2. Anneke Neijt zegt

    13 mei 2025 om 09:39

    Interessant: het idee dat de culturele sector de plek is waar betekenis nog een plaats heeft. Als taalkundige hoop ik echter dat er toch ook nog ooit eens een taalkundig antwoord komt op wat betekenis precies is. Dat we meer te weten komen over hoe dieren, dingen en mensen in ons hoofd een plekje hebben, en hoe we daarover kunnen nadenken in termen van wat ze doen, hoe waarschijnlijk een toekomstbeeld is enzovoort. Het meeste taalkundige onderzoek gaat, begrijpelijkerwijs, over de vormen, maar er is interessant onderzoek dat bijvoorbeeld laat zien hoe woordvolgorde bijdraagt aan de betekenis. Het is wel zo dat de beschrijving hoe daar betekenis aan gekoppeld kan worden, wordt, noodzakelijkerwijs, weer in vormen wordt uitgedrukt. Maar het doel is: op basis van de vormen begrijpen hoe je in taal vorm en betekenis kunt koppelen en waarom alleen de mens dat op deze manier doet.

    Beantwoorden
  3. Rolf den Otter zegt

    14 mei 2025 om 13:21

    Het lijkt mij toch dat je moet gaan kijken welk taalmodel en welke manier van prompten moet gebruiken voor welk probleem. Als je daar mee begint, vooronderzoek naar doet en steeds handiger gaat prompten, kan ai een superhandig middel zijn. De laatste tijd gebruik ik steeds meer stand alone modellen. Als je Anything LLM of LMstudio gebruikt, kun je “shoppen” naar taalmodellen, die je (bijvoorbeeld van de site huggingface) kunt downloaden en dan met een van die twee programma’s draaien. En zijn al honderden modellen die je via GGUF files kunt downloaden.

    In een 19e eeuws tijdschrift genaamd “het leeskabinet” heb ik een bespreking gevonden, in de vorm van een soort toneelstukje, van de almanakken die in november 1860 uitkwamen. Huisgezin verveelt zich, oudste zoon leest een boek (opmerkelijk stukje: “Max Havelaar was het natuurlijk niet ; want dat hadden
    ze een heele poos geleden al gelezen , en buitendien , dat iets anders hem in handen gevallen was , bleek voldoende uit den slaperigen toon waarop hij las , en uit den uitroep : ” Bah ! hoe alledaagsch ! hoe vervelend ! “”) en dáár komt vaders! Met de drie almanakken. De vierde verscheen helaas niet meer. Dagen achtereen verpoost de familie zich met het bespreken en voorlezen van de gedichten en stukjes in de almanakken, oa de eerste Nederlandse vertaling van een gedicht van Edgar Allen Poe, waar de jongste dochter maar niets van snapt.

    Ok. Was dit een normale manier van het bespreken van die almanakken? Waren er ook nog andere recenties die op deze manier geschreven werden? Je kunt alle jaargangen lezen. Maar wat ik deed was alle jaargangen die op google books stonden in anything LLM stoppen, een GGUF van Llama er tegen aan gooien en wifiloos (!) en zonder dat een Amerikaanse server zaken van mij opslaat (want lokaal) heb ik op diverse manieren gezocht in de jaargangen. Je geeft aanwijzingen over “voorlezen” zoekt op iets dat met jaarboekjes of almanakken te maken heeft, iets over voordragen enz. Het is meer een semantisch web dan zoeken op directe woorden.

    uiteindelijk bleek die manier van recenseren niet zo heel vaak voor te komen (wel in andere tijdschriften die ik er in gevoed had), maar vond wel de prachtige verzuchting, a la “het archief” van Heerema van Voss, dat “tijdschriften en almanakken na publicatie niet meer gelezen worden”.

    Tuurlijk, je controleert nog even steekproefsgewijs, maar op zo’n manier inzetten is een ai echt een zegen in zoeken.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

F. van Dixhoorn • het doel van de opticien

maar van binnen
hebben ze
het prettige gevoel
dat ze bij elkaar hoorden

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

APRIL, VROEG

Lang voor de zon opkomt, in licht
nog nat van nacht, niet één geluid
hetzelfde, ziedend fluiten zij
elkander moord en doodslag toe,
de veren die hun messen slijpen,
de snavels die de zon aanvuren,
de vogels die van licht bedaren.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26 mei 2025: Nederlands Centraal

26 mei 2025: Nederlands Centraal

7 mei 2025

➔ Lees meer
9 mei 2025: een avond over patiëntenliteratuur in Perdu

9 mei 2025: een avond over patiëntenliteratuur in Perdu

7 mei 2025

➔ Lees meer
16 mei 2025: In contact met collecties

16 mei 2025: In contact met collecties

5 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1892 Coenraad van Haeringen
➔ Neerlandicikalender

Media

Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Vliegende Hollander. De Mythe bij Gerard Reve, Jef Last en Louis Ferron

De Vliegende Hollander. De Mythe bij Gerard Reve, Jef Last en Louis Ferron

12 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d