• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Vwo-eindexamen 2025: mijn antwoorden

9 mei 2025 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Het is natuurlijk een eer als er een tekst van je is opgenomen in het centraal eindexamen: iemand heeft het de moeite waard gevonden om jouw tekst aan tienduizenden voor te leggen en hen te dwingen erover na te denken.

Die eer overkwam me dit jaar toen een tekst van mij uit dit tijdschrift werd gelicht voor het vwo-eindexamen dat vandaag is afgenomen. Daarbij werd mij iets duidelijk: vragen beantwoorden over je eigen tekst is helemaal niet zo gemakkelijk. Ik heb het hele examen gemaakt, maar ik vond de vragen over mijn eigen tekst het lastigst.

(De andere teksten waren trouwens interessant en gevarieerd. Tot een aantal jaar geleden leek het wel alsof alleen opiniestukken uit de Volkskrant en De Groene in aanmerking kwamen. Gelukkig is de keuze nu ruimer.)

Dat is niet koket bedoeld, en ook niet als kritiek op het eindexamen. Het is goed mogelijk dat mijn eigen tekst simpelweg de ingewikkeldste was. Maar vooral word je als schrijver, wanneer je je eigen tekst leest, bestookt door allerlei vragen en twijfels: heb ik dit wel goed geformuleerd? Klinkt dit niet heel stom? Was ik wel duidelijk genoeg?

Bovendien is de verleiding groot om bij het beantwoorden van de vragen meer te denken aan wat je eigenlijk had willen zeggen dan aan wat je daadwerkelijk hebt geschreven. Je leest je eigen teksten anders dan die van een ander – en niet per se beter. Ik denk oprecht dat mijn antwoorden op de andere teksten hieronder beter zijn dan die op mijn eigen tekst. Overigens denk ik dat ik het examen best goed gemaakt heb, maar ik verwacht geen tien.

Affijn, hier komen traditiegetrouw mijn antwoorden voor dit jaar! De opgaven en de teksten staan hier.

VraagAntwoord
1D
2moreel, aangaat, verandering
3irrationeel, contraproductief, gewelddadig
4narcistisch: [1, 3]; activistisch: [2, 5]
52, 3, 4
6We deinzen terug, letten te veel op toon, en onderdrukken activistische woede.
7D
8D
9Boosheid wordt geassocieerd met irrationeel en onwenselijk gedrag, maar kan aanzetten tot goeds.
101a: wel; 1b: hetzij ego-kwetsing hetzij onrecht; 2a: niet; 2b: emotionele grensoverschrijding of morele bedreiging
11Bron 1 is wetenschappelijk onderbouwd., Bron 1 benoemt alleen standpunten.
12C
13“dat de resultaten “de catharsistheorie direct tegenspreken”, “dat sindsdien nog vele malen is herhaald”
14In bron 2 is boosheid vuur dat kracht en energie geeft; in bron 3 is het vuur gevaarlijk en verergert het de situatie.
151a: wel; 1b: het beschermt je tegen mogelijke bedreiging; 2a: niet; 2b: je wordt er zelfs aggressiever van
161: ons moreel te laten functioneren; 2: het ook wraak en wrok inhoudt
171: wel; 2: wel; 3: niet; 4: wel
18A
191: Denken en taal zijn gescheiden: we bedenken eerst iets in een niet-talige vorm, dan verwoorden we het.
2: Taal weerspiegelt de vorm van het denken, en van het sociale gebruik van taal.
20Mensen categoriseren en mensen communiceren sociaal, allebei net als sommige diersoorten.
21Menselijke taal verbindt de categorische informatie en de sociale inhoud; en ze brengt betekenisdimensies aan die dieren niet gebruiken.
22C
231, 3, 5, 7
242, 6
25Tekst 1: Taal leg teen raster over de werkelijkheid waardoor we deze kunnen begrijpen; fragment 1: Betekenis in taal is het resultaat van sociale onderhandeling.
26D
27E
28Ze doorbreken vanzelfsprekendheden en stimuleren kritisch denken.
291: als een onvermijdelijke, lineaire ontwikkeling; 2: als een maakbaar, niet-lineair proces
30A
311: vanzelfsprekend; 2: steeds meer worden beperkt
324, 3, 1, 2
33Stel kindervragen., Accepteer geen vanzelfsprekendheden., Verken alternatieve geschiedenissen.
34D
35Er is geen vast patroon in de geschiedenis.
36Tekst 2: andere inrichting is mogelijk; fragment: chaos overheerst.
37C

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: eindexamens

Lees Interacties

Reacties

  1. Bas Jongenelen zegt

    12 mei 2025 om 08:40

    Goed dat er een taalkundig artikel in het vwo-examen zat. Waarom kan het examen Nederlands niet geheel gevuld worden met taalkundige artikelen? En dat dit dan tevoren bekend gemaakt wordt, zodat docenten hun leerlingen inhoudelijk kunnen voorbereiden? Er kunnen dan nog steeds begrijpendlezenvragen gesteld worden op het examen, het hoeft niet een taalkundig examen te worden.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d