Onlangs is de negende druk verschenen van Leren communiceren. Daarin is veel te herkennen van de vertrouwde opzet en inhoud van dit handboek voor taal- en communicatieonderwijs. Zo wordt er op flink wat plaatsen verwezen naar de klassieke retorica, vanzelfsprekend steeds toegepast op communicatieve situaties van nu. Gebleven zijn ook de opvallende illustraties die aan elk hoofdstuk voorafgaan: afbeeldingen van beroemde kunstwerken uit de lage landen die verband houden met de inhoud van het boek. Maar er zijn ook belangrijke veranderingen. In deze nieuwe druk vinden studenten adviezen voor een verstandig en effectief gebruik van generatieve taalmodellen als Copilot en ChatGPT. Daarbij wordt beklemtoond hoe belangrijk het is dat gebruikers zelf de regie houden. Zeker beginnende studenten moeten daar nog veel nieuwe kennis en vaardigheden voor verwerven. Leren communiceren biedt de handvatten die ze daarvoor nodig hebben, met veel actuele voorbeelden die de stof illustreren en verduidelijken.
Maar er is meer nieuws. Voor docenten die het boek gebruiken is er een AI-assistent beschikbaar gekomen, waarin de inhoud van het boek gecombineerd is met ChatGPT. Docenten kunnen de AI-assistent bijvoorbeeld laten helpen bij het ontwikkelen van opdrachten en toetsen die nauw aansluiten bij hun vakgebied en de opleiding waarin zij doceren. Ook kunnen ze de AI-assistent voorstellen laten doen voor feedback over teksten die studenten hebben ingeleverd, steeds met verwijzing naar de relevante passages uit het boek.
Meer informatie over het boek en de AI-assistent is verkrijgbaar bij uitgever Noordhoff en bij de auteurs: Joyce Karreman, Jan Ravesteijn, Carel Jansen en Aline Douma (van links naar rechts op de foto); e-mail: lc9edruk@gmail.com
Laat een reactie achter