• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Verschenen: De onderwijstrilogie

4 juni 2025 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Vandaag verschijnt De Onderwijstrilogie van Kim Castenmiller. Castenmiller deed vijf jaar onderzoek in en naar het onderwijs. Hoe staat het er nu écht voor? Wat zijn (hoopvolle) perspectieven voor de toekomst? En hoe pakken we verandering in het onderwijs aan? Deze drie vragen worden ieder in een eigen deel van de trilogie uitgewerkt.

De fundament voor de trilogie heeft Castenmiller gelegd met meer dan 125 interviews die zij hield in 2019 en 2020. Zo sprak zij onder meer met Marc van Oostendorp. Eén van de onderwerpen waarover ze spraken, is de motivatie van de Nederlandse leerling. Daarmee is het slecht gesteld, aldus De Volkskrant in 2016 naar aanleiding van een onderzoek door OESO. Moet het onderwijs dan leuker worden? Nee, dat niet, maar het kan wél relevanter en interessanter, blijkt uit de vele gesprekken die Castenmiller voerde. Van Oostendorp zegt hierover in het hoofdstuk ‘Laat me leren (en zijn)’ in deel twee van De Onderwijstrilogie:

Ik denk niet dat onderwijs per se leuk hoeft te zijn. Dat heeft toch iets weg van vermakelijk en iets vrijblijvends. Maar ik vind wel dat het interessant moet zijn. Dat je dingen leert die nieuw zijn, waarbij je denkt: ‘Hé, dat wist ik nog niet.’ Uiteindelijk willen kinderen gewoon leren. Zeker op de basisschool zit die behoefte er. Als mensen zijn we nieuwsgierig en willen we dingen te weten komen. Ik heb zelf ook voor dit vak gekozen omdat ik taal het belangrijkste vind dat er is. De schoolse dingen maar ook niet schoolse dingen leer je via taal. Cijfers heb je niet de hele dag om je heen, maar taal wel. Het is zo vanzelfsprekend dat het er is en taal is heel natuurlijk. Goed taal leren beheersen, in alle vaardigheden die erbij horen, van spreken tot schrijven, is op allerlei manieren belangrijk zodat je je goed kunt uitdrukken.

Meer over de trilogie lees je op de website: De Onderwijstrilogie

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: onderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Gerrit Achterberg • Noordeinde

Ik loop in doodvacantie door den Haag.
Het uitgestalde wordt mijn eigendom.
De dorst naar u slaat op de wereld om
zonder dat ik de dingen overvraag.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

BIJEN

Als ik mij buk naar takken die ik raap,
naar honing die de grond van bloemen is,
ik die de tuin inloop, schrikken zij niet.

Verknocht als zij aan wat ze doen, verdiep
ik mij in wat ik breek, verzet hun zoemen
van bloem naar bloemen op begane grond.

Bron: Vluchtige Verhuizing, postuum verschenen, 1975

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

18 juni 2025

➔ Lees meer
Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

17 juni 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

17 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Het culturele landschap van Frits van Oostrom

Het culturele landschap van Frits van Oostrom

19 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d