• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Jeroen Dera ontvangt Vidi-beurs voor onderzoek naar ‘bookish’ tieners

23 oktober 2025 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Neerlandicus Jeroen Dera (Radboud Universiteit) heeft van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vidi-beurs ontvangen ter waarde van 850.000 euro. De Vidi-subsidie valt onder het talentprogramma van NWO en financiert innovatief onderzoek van academici die met de beurs een eigen onderzoeksgroep kunnen opzetten. 

Dera ontvangt de Vidi-beurs voor zijn project Anatomy of the #Bookish: Unraveling the Reading Life of Teenagers in an Evolving Mediascape. Het project, waarin vanaf september 2026 twee promovendi zullen werken, vertrekt vanuit de vraag wat we in tijden van teruglopende leesmotivatie en toenemende schermtijd kunnen leren van jongeren die wél papieren boeken (blijven) lezen. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar tieners die zichzelf als ‘bookish’ beschrijven, en het lezen van boeken daarmee beschouwen als een integraal onderdeel van hun identiteit. 

Samen met zijn team wil Dera een conceptueel framework ontwikkelen waarmee we zulke bookishness onder tieners kunnen begrijpen en analyseren, inclusief aandacht voor hun leesroutines en de interactie tussen vrijetijdslezen en lezen voor school die een terugkerend spanningsveld vormt voor deze leeftijdsgroep. Om tot dat framework te komen, wordt een brede waaier aan onderzoeksmethodes gebruikt: kritische hashtag-analyses van de term #bookish op sociale media, enquête-onderzoek, een multimodale dagboekstudie van 100 dagen waarbij lezende tieners intensief worden gevolgd, focusgroepgesprekken en collaborative ethnography, waarbij in co-creatie met tieners leeskringen en literaire activiteiten worden georganiseerd en geanalyseerd. Dat alles zal niet alleen uitmonden in nieuwe wetenschappelijke inzichten over leescultuur onder tieners, maar ook in beleidsadviezen voor leesbevorderaars en onderwijsmaterialen voor lerarenopleidingen en VO-docenten. 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: leesbevordering, leesonderwijs, lezen

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Paul Desmet • We liepen

We liepen achter de waarheid aan en bleven lopen.
We draaiden cirkels met onze fietsen
en kwamen er niet uit. We keken hem aan,
vragend.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ANTIEK CORSO

Ik zal er zijn waar jij mij vraagt
te komen op het corso van
je keus en met mijn strooien bloem
versier ik jouw versierde paard.

Bron: Barbarber, december 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

19 december 2025: KANTL-colloquium

19 december 2025: KANTL-colloquium

15 november 2025

➔ Lees meer
3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

15 november 2025

➔ Lees meer
13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1587 Joost van den Vondel
1801 Jan Bormans
sterfdag
2021 Jacques Hamelink
2022 Piet Buijnsters
➔ Neerlandicikalender

Media

Publieke Intellectuelen: Annie M.G. Schmidt

Publieke Intellectuelen: Annie M.G. Schmidt

17 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

16 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d