• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Zachtjez

28 november 2025 door Marc Kregting 2 Reacties

Jolanda Kooijmans

Ben ik eens enthousiast over een bundel, dan blijkt iedereen het te zijn geweest. Nu ja, het handjevol dat ‘de’ poëziekritiek bemenst. Dan ben ik toch confuus. In dit literair klimaat is bijvoorbeeld Menno Wigman op het zadel der eeuwige klassiekerigheid gehesen, en stuiten critici reeds in het begin van Addertje op: ‘tegen de avond laten de gierzwaluwen in het zwerk / zich in slaap wiegen door een of andere thematiek’.

Anders gezegd kan Jolanda Kooijmans makkelijk worden beticht van meligheid en metabewustzijn, twee onhebbelijkheden die mij na aan het hart liggen. Maar hoe pakken ze uit? Gelukkig is Addertje overvol, zonder verantwoordingsvertoon van het ontleende of eventueel voorgepubliceerde, zonder motto of millennialdankwoord of zelfs maar een inhoudsopgave. Vier afdelingen. Ze zijn volgens mij stripverhalen. Laat ik dan één tekening onder de loep nemen:

we kijken vaak teevee, de oude man en ik
voor wat vibratie in de avondpooz
ook nu
op zekere avond
in de late herfst van de late jaren 1970
een uitslaande brand

oorlog, kettingbotsing, moordpartij
landweg bezaaid
accordeonmuziek
mensen in lange rijen deinen met de ellebogen in elkaar gehaakt
applauz!
we nemen bona mee
ome Drie begint zachtjez te snurken

dan opeens krsjkd! grdsjgr! qfcrsrr!

sneeuw

even geduld a.u.b.

sneeuw

even geduld a.u.b.

Voordat ik aan het eind van de openingsstrofe begrijp wanneer ze speelt, wist ik het al (dit is een vreemde zin). Vanwege de spelling van ‘teevee’, à la Doe Maar. Die Centraal-Oost-Noordbrabanders begonnen dan wel pas goed in de jaren tachtig, maar waren toen al ouder en hadden de voorspoed van het decennium dat Kooijmans hier oproept achter zich gelaten. ‘De bom’ markeerde een ontnuchterde mentaliteit.

Confetti

In de vrolijkheid van de jaren zeventig ontwaren historici gewoonlijk een knik, die in 1979 met geen mogelijkheid meer terug te buigen viel. Neoliberalisme kreeg voet aan de grond. De ‘late herfst’ zou je dan symbolisch kunnen lezen, maar ze ging destijds letterlijk zo over de tong, naar aanleiding van de doodbloedende acties van de RAF.

Ook vanuit de gedempte revolutie, begonnen in de jaren zestig, klinkt het woord ‘vibratie’ gedateerd, en ‘ávondpooz’ natuurlijk helemaal, bekrachtigd door de spelling. Het is al geconstateerd: die eind-z doordesemt deze hele afdeling, passend palindromisch Zuuz geheten. Zelf hoor ik hier, over televisie gesproken, de dictie van Swiebertje, over wie wel is beweerd dat zijn idioom dat van Wilders voedde. En alleen al de naam Zuuz heeft iets hardzachts, zoals eerder in de bundel het personage Herfstbro niet helemaal noncha is.

De grimmigheid die met de late jaren zeventig wordt geassocieerd komt terug in de televisiebeelden waarmee de tweede strofe begint. De oorlog kan in Afghanistan zijn. Daartegenover dan de deinende mensen, waarbij ‘bezaaid’ een schakelwoord kan zijn. Het is gangbaar in combinatie met lijken, maar evengoed met confetti.

Sluimerend bestaan

Daarmee doemt de januskop van het decennium. De accordeon roept een carnavalssfeertje op, en het geschommel aan de ellebogen bij mij zelfs de vakterm holladijee. Wellicht toon ik me dan te veel Brabander, geïnspireerd door Kooijmans’ Addertje zelf waarin meneer pastoor een gekende vuns is. Of steekt ze de provinciegrenzen over?

Ook zonder carnavalsassociaties is het opgelegd vrolijke ellebogengedein contemporain eventueel te koppelen aan het liedjes-van-eigen-bodemprogramma Op losse groeven. Er was allicht een jongste bediende die de rijen na elk nummer maande tot ‘applauz!’. Het uitroepteken indiceert de gewenste orkaankracht. Kooijmans citeert er een toenmalige, op muziek gezette slogan bij van het botermerk Bona – die door de blatende AI-assistent van Google voor ‘Calvé Pindakaas uit de jaren tachtig’ wordt versleten.

De vrolijkheid blijkt toch wat te weinig beklijvend voor de medetelevisiekijker, ome Drie. Het getal in die bijnaam (van Driekus?) deed me beseffen dat er in die jaren, jongeluitjes, slechts twee kanalen waren. En dat het beeld geregeld wegviel, waarna de mededeling in de laatste strofe. Uitgehouwen in het wit, waarbij dubbeltalent Kooijmans de beeldend kunstenaar in zichzelf de vrije hand geeft.

Het kon trouwens gebeuren dat het even-geduldbeeld op zijn beurt begon te trillen. Afhankelijk van atmosfeer en wind, die op het dak de antenne bespeelden wier aanwezigheid in het straatbeeld is vastgelegd door pakweg drie decennia historische Nederlandse literatuur vanaf 1950. Mij ontroeren de drie ambachtelijke puntjes in de afkorting voor alstublieft, die tegenwoordig voor de efficiency makkelijk verdwijnen.

Fijn gedicht, maar waarom noemde ik het een striptekening? De aanzet gaf ‘krsjkd! grdsjgr! qfcrsrr!’. Onomatopeïsch gedoe uit de televisie, dat in de mythomane wereld die Kooijmans oproept is veroorzaakt door de slaapgeluiden die ome Drie maakt. Mij wijzen die naar de grawlix. Zoals al die z-ten me al toonden: in strips het teken van gesnurk. Overigens zie ik in ‘applauz’ nog iets hips uit de jaren zeventig, dat toen ook te vinden viel in Herman Broods elpeetitel Shpritsz (al die medeklinkers!) en tegenwoordig een sluimerend bestaan leidt in greetz.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Uitgelicht Tags: Jolanda Kooijmans

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbert-Jan Henkes zegt

    28 november 2025 om 08:14

    Ik ben ook heel enthousiast. Wonderlijk hoe ze de kinderstem vangt.

    Beantwoorden
  2. Wouter Steenbeek zegt

    28 november 2025 om 18:59

    Prachtige analyse! Helaas kan ‘Addertje’ niet meer op mijn sinterklaaslijstje, want dat heb ik al gemaakt…

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Wouter SteenbeekReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d