• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het boerenbedrijf en het Vlaams Belang

8 december 2025 door Marc van Oostendorp Reageer

Bron: website Vlaams Belang

In de strijd om de ziel van “het volk” heeft radicaal rechts in heel Europa een nieuw uithangbord ontdekt: de boer. Niet de mannen en vrouwen met stikstofnormen, bankleningen en opvolgingsproblemen, maar het symbool dat de boer óók is. Overal in Europa zien we varianten van dezelfde nieuwe, romantische aandacht: de tractor als actiemiddel, de mestkar als politieke prop, het platteland als moreel superieur “hartland” tegenover de verdorven metropool.

Dat is geen spontaan sentiment, maar een zorgvuldig geconstrueerd verhaal, laten de Brusselse onderzoekers Gijs Lambrechts en Benjamin De Cleen haarscherp zien in een artikel in het tijdschrift Journal of Language and Politics. Het artikel analyseert allerlei uitingen van de partij Vlaams Belang over het boerenbedrijf tussen 2019 en 2024, zowel geschreven tekst als video’s. Lambrechts en De Cleen laten zien hoe de partij de boer om heeft getoverd tot een dubbelzijdig icoon (vergeef me de beeldspraak) – bewaker van de natie én slachtoffer van de elite.

Heimatschutz

Politiek is een strijd om betekenis, en woorden zijn nooit neutrale labels. Dat geldt ook voor woorden zoals boer, platteland en natuur . Iedere Europese burger heeft allerlei ideeën en gevoelens bij zulke woorden. Vlaams Belang gebruikt ‘het rurale’ als een knooppunt voor allerlei ideologieën. De boer is in het vertoog van de partij geen handelaar in koeien, maar de verpersoonlijking van “het echte Vlaanderen”: groen, proper, geworteld in het traditionele Vlaamse gezinsleven. Dat Vlaanderen wordt tegenover de stad gezet, die juist allerlei negatieve eigenschappen krijgt toebedeeld: verfranst, geglobaliseerd, links, kosmopolitisch, bureaucratisch, vol immigranten en bakfietsen. (Kan het erger?)

De auteurs ontrafelen de dubbele beweging in de communicatie van de partij over die boeren: enerzijds nationalistisch en anderzijds populistisch.

Nationalistisch gezien wordt de boer verankerd in ‘het volk als natie’: wie op het land werkt, bewaart het ‘Vlaamse DNA’, beschermt de ‘eigen natuur’ en garandeert voedselsoevereiniteit. ‘Geen boeren, geen voedsel’”’ is niet zozeer een agrarische constatering maar een identitaire leus. De term Heimatschutz die in het VB-materiaal opduikt, maakt die herkomst uit de eco-nationalistische traditie heel expliciet.

Moreel universum

Populistisch gezien verschuift het perspectief: het platteland is niet langer idyllisch, maar vooral achtergesteld. Buslijnen verdwijnen, dorpsscholen sluiten, investeringen gaan naar de stad. Daar woont de elite: politici, ambtenaren en klimaatactivisten die geen idee hebben waar hun eten vandaan komt. De boer is onderdeel van het volk als underdog, dat door die elite zou worden opgeofferd aan stikstofregels, Europese akkoorden en internationale handel.

Die twee logica’s — nationalistisch (binnen/buiten) en populistisch (beneden/boven) — grijpen in de partij-uitingen in elkaar. De boer is tegelijk de meest authentieke Vlaming én het slachtoffer van globalistische stadsmensen. Dat levert een bruikbaar vijandbeeld op: Brusselse en Europese beleidsmakers die zowel het land als het volk verraden. Concrete tegenstrijdigheden (dat de partij de belangen van grootschalige, kapitaalkrachtige landbouw verdedigt onder het label ‘underdog’) verdwijnen achter de retorische vanzelfsprekendheid van ‘onze boeren’”’.

Wie naar het taalgebruik in dit soort campagnes kijkt, ziet volgens de onderzoekers hoe soepel woorden schuiven. Boer verschuift van beroepsgroep naar morele categorie; platteland van geografische aanduiding naar moreel universum.

Politiek is altijd minstens voor een deel een strijd over de betekenis van taal. Het is belangrijk om die strijd nauwgezet te volgen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: boeren, kritische discoursanalyse, politiek, taalbeheersing

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WILHELMINA

bij haar laatste koningschap

Rust zacht. De uitvaart van de witte wijfjesbeer,
de witte pad van het verzet, mis ik. [lees meer]

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

7 december 2025

➔ Lees meer
2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1875 Etsko Kruisinga
sterfdag
2002 Kurt Ruh
2019 Rob Molin
2020 Martin Ros
2023 Rob Woortman
➔ Neerlandicikalender

Media

Double Dutch

Double Dutch

7 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waarom anderstaligen ook literaire teksten moeten lezen

Waarom anderstaligen ook literaire teksten moeten lezen

6 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d