• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Taalkunde voor kinderen

27 oktober 2014 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Door Marc van Oostendorp


Er is vermoedelijk geen beter publiek voor taalkundepraatjes dan schoolkinderen. Ik heb het nu een paar keer gedaan – gisteren bijvoorbeeld in het Museum voor Communicatie in Den Haag – en daarbij valt me iedere keer op hoeveel meer kinderen er van begrijpen dan volwassenen.

Daar zijn een aantal redenen voor. In de eerste plaats worden kinderen natuurlijk nog niet gehinderd door de gedachte dat het de laatste jaren wel héél snel bergafwaarts gaat met de taal, dat het in hun jeugd allemaal zoveel beter was. Die gedachte gaan ze onherroepelijk over een jaar of dertig wel ontwikkelen (zoals de jeugd dan gaat praten, hemeltjelief!), maar nu is het nog niet zo ver. Ze kunnen nog onbekommerd kijken naar hun moedertaal.

Ze durven bovendien meer.
Ik vertelde gisteren over hoe wij mensen praten – hoe we spraakklanken maken met onze stembanden, onze tong en onze lippen. Ik liet daar wat YouTube-filmpjes van zien – inclusief een paar lekker vieze, waarin je de stembanden ziet trillen temidden van het slijm dat daar nu eenmaal omheen zit –, maar dat je een t met het puntje van je tong maakt, kun je eigenlijk alleen goed begrijpen wanneer je het een keer zelf hebt gedaan.

Volwassenen zitten er een beetje besmuikt bij als ik zoiets vertel, alsof taart zeggen ineens iets heel raars is. Een enkeling zie je wel achter ferm op elkaar geklemde tanden stiekem iets met de tong proberen, maar het hardop doen: ho maar. Kinderen kiezen wel van nature onmiddellijk de experimentele benadering, en ze vinden het dan ook niet moeilijk om allerlei observaties te doen. Ze hadden gisteren in een mum van tijd alle medeklinkers bij elkaar die je met het puntje van je tong maakt (t, d, s, z, n, l en voor sommige kinderen r). Toen ik vroeg hoe je van de bewering je loopt op straat de vraag je loopt op straat? maakt, hadden allebei de groepen die ik gisteren sprak in een mum van tijd uitgevonden dat je bij de vraag op het eind hoger ging praten.

En tenslotte is een zegen van het huidige onderwijs dat kinderen van 10 niet angstig in een hoekje gaan zitten omdat ze niet weten wat volgens de VRT-taaladviseur de ‘correcte’ klemtoon op ebola is, maar dat ze volop vragen durven stellen en discussiëren. Het verbaast me iedere keer weer hoe taalvaardig kinderen tegenwoordig zijn. Er ontstond in één groep een discussie, omdat een meisje opmerkte dat praten slecht was voor het milieu. Ik had immers verteld dat je het doet tijdens het uitademen, en dat betekende dat je CO2 uitstootte. Andere kinderen brachten hier tegenin dat als je één boom plantte, er zeker zes mensen konden doorgaan met uitademen en dus met praten. Dit alles gebeurde op een ordelijke en welbespraakte wijze die ik bij het publiek dat ik doorgaans tref – hooggeschoolde gepensioneerden – niet vaak aantref.

Er wordt door taalkundigen weleens met tanden geknarst omdat er zo weinig taalkunde op de middelbare school gegeven is. Misschien kunnen we ons beter richten op de basisschool.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: basisschool, onderwijs, taalkunde, taalwetenschap

Lees Interacties

Reacties

  1. Ides Callebaut zegt

    27 oktober 2014 om 08:55

    Leerkrachten basisschool mogen in hun klas gerust doen wat Marc van Oostendorp vertelt. Dat is echte taalbeschouwing.

    Beantwoorden
  2. mark zegt

    27 oktober 2014 om 15:03

    Geweldig! Ik had dezelfde ervaring toen ik laatst een kindercollege gaf bij de MuseumJeugdUniversiteit. De kinderen (tussen de 8 en 12) waren mondig, kwamen met de leukste vragen, en luisterden goed naar elkaar.

    Ze zagen bijvoorbeeld direct een probleem toen ik vertelde dat sommige talen in zuidelijk Afrika wel honderden medeklinkers hebben (inclusief natuurlijk de beroemde kliks): hoe schrijf je die talen dan? Ons alfabet heeft immers maar 20 medeklinkers. Even snel kwamen ze met oplossingen: één bedacht dat je letters kunt combineren, een ander dat je ook leestekens kunt rekruteren. Beide oplossingen worden ook echt gebruikt in de spellingen van kliktalen.

    Beantwoorden
  3. Anoniem zegt

    28 oktober 2014 om 21:52

    En als we nu eens ons best gaan doen om wel taalkunde de school binnen te krijgen!
    Ik ben er mee bezig. Ik heb er genoeg van om mijn taal inhoudsloos te doceren.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d