• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Steun Anne Vegter!

27 juni 2017 door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

Door Roland de Bonth

Afgelopen vrijdag  vroeg een collega nieuwsgierig wat ik op mijn fietsstuur had zitten. Het is een knooppunthouder. Daarin kun je een kartonnen kaart stoppen met daarop de knooppuntnummers waar je achtereenvolgens naartoe wilt fietsen. Zo kun je eenvoudig een van tevoren uitgestippelde route rijden. Dat was echter niet de reden waarom ik de houder had aangeschaft. Ik stop er gedichten in, zodat ik die uit het hoofd kan leren op de 11,1 km die ik van huis naar school en vice versa moet afleggen. Mijn collega vertelde me dat zij zelf maar één gedicht uit het hoofd kende, van W.B. Yeats. Spontaan droeg zij het daarop vloeiend voor.

Op Neerlandistiek wordt gelukkig veel aandacht geschonken aan poëzie. Dagelijks is er een – aan de actualiteit of aan de tijd van het jaar gerelateerd – gedicht te lezen en met een zekere regelmaat verschijnt er een aflevering van Een geschiedenis van het Nederlands in 196 sonnetten.  Het lezen van gedichten is een mooie bezigheid, maar gedichten komen pas echt tot leven als we ze horen.

In het ten gehore brengen van gedichten zijn ruwweg drie niveaus aan te wijzen. Als we een vergelijking maken met het gildesysteem dan is het voorlézen van een gedicht de laagste trede. Hier is de ‘leerling’ aan het woord. De woorden krijgen klank, zodat rijm, metrum en ritme op de voorgrond treden. Anders dan bij proza kost het goed voorlezen van een gedicht meer moeite. Dit zal dan ook herhaalde malen geoefend dienen te worden.

Als een leerling het voorlezen volledig beheerst, kan hij een trede hoger klimmen. Als ‘gezel’ kan hij zich nu richten op het voordrágen van een gedicht. In een video laat de dichter Daniël Vis horen waaruit het verschil bestaat tussen het voorlézen en het voordrágen van moderne poëzie.

De laatste en hoogste trede is die van het uit het hoofd leren van gedichten. Wie dat kan, mag zich met recht ‘meester’ noemen. Vroeger was het niet ongebruikelijk in het voortgezet onderwijs om poëzie te memoriseren, maar tegenwoordig zijn de meeste middelbare scholieren niet in staat om ook maar één enkel gedicht zonder blaadje op te zeggen. Dat is jammer, want het leren van gedichten heeft een aantal voordelen.

In de eerste plaats is het een goede training voor het geheugen. Wanneer een gedicht eenmaal geleerd is, moet het overigens met enige regelmaat – liefst dagelijks – hardop herhaald worden om het langdurig te onthouden. Beroemd is het verhaal van de weduwe van de Russische dichter Osip Mandelsjtam, die het oeuvre van haar door Stalin gevangengezette man veilig wist te stellen door zowel zijn proza als poëzie van buiten te leren.

In de tweede plaats is het prettig om altijd een gedicht paraat te hebben. Een gedicht  kan herinneringen oproepen aan een bijzondere gebeurtenis of aan een dierbaar iemand en op die wijze troost bieden. Maar gedichten kunnen ook voor vermaak zorgen, zoals het humoristische gedicht Aan Rika van Piet Paaltjens. Bekijk maar eens de video van Ab Gietelink en Theater Nomade.

In de derde plaats is het uit het hoofd leren van poëzie ook een spel. Er zit een uitdaging in om een gedicht te memoriseren. Omdat het aantal versregels over het algemeen te overzien is, ligt dat doel binnen ieders bereik. Arnon Grunberg loofde een glas wijn uit aan eenieder die op 23 juni 2012 het gedicht ‘Aan Rika’ foutloos kon voordragen.  Ik stelde mijn leerlingen uit 5V een zelfgebakken appeltaart in het vooruitzicht als zij dat kunststukje ook konden uitvoeren. De taart viel in de smaak.

Hoe kun je gedichten nu het beste uit het hoofd leren? Op het internet worden verschillende stappenplannen gepresenteerd, bijvoorbeeld die van Erik Weijers. Met zijn methode was het hem mogelijk om in twee weken tijd een gedicht van 108 regels te onthouden.

Laten we er massaal toe overgaan onze leerlingen gedichten uit het hoofd te laten leren, zodat het doel dat Anne Vegter zich bij haar aanstelling als Dichter des Vaderlands in 2013 stelde – ‘’dat elke Nederlander over vier jaar minstens tien gedichten uit zijn hoofd kent’’ – alsnog bewaarheid wordt.

 

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: onderwijs, poëzie

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter van der Land zegt

    27 juni 2017 om 14:24

    Het lijkt mij een goed idee om weer meer te memoriseren op school, maar waarom poëzie? Voor koppeling aan momenten en troost zijn liedteksten ook geschikt en die kennen scholieren massaal uit het hoofd. Voor het uit je hoofd leren komt verder van alles in aanmerking en toneelfragmenten, redevoeringen en schaakopeningen zijn denk ik even nuttig of zelfs nuttiger om paraat te hebben als gedichten.

    Voor Neerlandici en dichters zelf is de dichtkunst iets fantastisch, maar voor bijna de hele rest van Nederland is het zeer, zeer marginale kunst (er verschijnt ook bijna geen bundel zonder subsidie!). Niemand bepleit om de posities van het klassieke ballet als leerstof op school verplicht te stellen. Waarom zou je poëzie er wel in willen stampen?

    Beantwoorden
  2. Sietze Visser zegt

    28 juni 2017 om 09:08

    Lang geleden slaagde ik voor het Mulo examen. Je moest voor dat examen twee gedichten in het Nederlands, Frans. Duits en Engels leren. Ik kan nu nog ( het is 70 jaar geleden) feilloos 7 ervan reciteren.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Wouter van der LandReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d