• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Nadoen

20 maart 2018 door Gerrit Bloothooft 1 Reactie

Voornamendrift (18) 

Door Gerrit Bloothooft

We leren en leven door na te doen en zijn zelden origineel. Dat is misschien wel zo rustig want stel je voor dat we allemaal een unieke voornaam zouden hebben. Hoe we nadoen en kopiëren is trouwens boeiend genoeg. Het is de sleutel om te begrijpen hoe vernieuwingen breed navolging kunnen vinden, of juist niet. De kern van mijn eerdere betogen was dat wanneer ouders een kind een voornaam geven, dat een effect op anderen heeft. Die vormen de sociale omgeving in de breedste zin. Niet alleen familie en vrienden, maar ook buren, collega’s, andere ouders op school enzovoort. Als daar ouders bij zijn die een kind verwachten, dan zouden die het een mooie naam kunnen vinden en er ook voor kunnen kiezen. Bij nieuwe namen – ze worden toch wel eens geïntroduceerd –  is dat navolgingsproces goed te bestuderen. Ik dacht eerst dat zo’n proces niet van de nieuwe naam zou afhangen, maar vond dat voornamen die later populair blijken te worden al onmiddellijk na de introductie veel sneller nagevolgd worden. Dat ga ik hier verder uitwerken. Ik haal in figuur 1 eerst een grafiek terug uit aflevering 8, waarin de kans staat hoe lang het duurt voordat een naam een tweede keer wordt gegeven (voor 16.516 nieuwe voornamen uit de periode 1920 en 1960 die tot 2014 minstens twee keer zijn gegeven). Deze kans neemt exponentieel af met de tijd. Er zijn namen die vrij snel overgenomen worden door andere ouders, maar ook (minder) namen waarbij het tientallen jaren kan duren. Op deze figuur kwam de reactie dat de benadering met zo’n  exponentiële functie niet zo goed was. Dat is juist en dat komt omdat de kans afhankelijk blijkt van de latere populariteit van de naam, en die differentiatie is in figuur 1 nog niet gemaakt. Ik beloofde dat goed te maken, en ga dat hier doen.
Figuur 1. Kans op een tweede naamgeving van een nieuwe naam (blauw) met een exponentiële benadering daarvan (rood). De benadering die in figuur 1 staat wordt helemaal bepaald door de kans dat een tweede naamgeving in het eerste jaar na introductie plaatsvindt. Dat noem ik de verspreidingsfactor v, en de exponentiële functie (rood) is p1,2(j) = v (1-v) j-1, met voor het eerste jaar j=1 en p1,2(j) = v = 0,075.  In aflevering 15 noemde ik al dat de factor v afhankelijk lijkt te zijn van het uiteindelijke aantal naamdragers f van een naam, dwz v(f).
Figuur 2. De verspreidingsfactor (kans dat een nieuw voornaam binnen één jaar nog een keer wordt gegeven) als functie van het totaal aantal naamdragers van een voornaam (blauw), met een benadering als rode lijn. Merk op dat het totaal aantal naamdragers logaritmisch is weergegeven. In figuur 2 staan waarden voor v(f), die goed benaderd kunnen worden met de relatie v(f) = 0,021 ln(f) + 0,014. Figuur 2 zegt dat hoe populairder een voornaam is – of liever gezegd wordt – , hoe sneller de verspreiding zal gaan. Dat is intuïtief plausibel want anders haal je de grote aantallen niet in een beperkte tijd. De relatie is wel logaritmisch dus er is een steeds grotere toename  van de populariteit nodig voor eenzelfde toename van de verspreidingsfactor. In figuur 1 zijn alle 16.516 verschillende voornamen gebruikt die meer dan één keer zijn gegeven. Die moeten onderscheiden worden naar het totaal aantal naamdragers:we moeten weten hoeveel verschillende namen n(f) er zijn met een bepaald totaal aantal naamdragers f.  Dat wordt nu juist door de Zipfiaanse relatie beschreven: n(f) = n(1) * f α, met α = -1,57 (aflevering 15, wanneer de relatie is uitgekristalliseerd). Alles bij elkaar wordt p1,2(j) = ∑ p1,2(j,f) * n(f) = ∑ v(f) (1-v(f)) j-1 * n(1) * f α met v(f) = 0,021 ln(f) + 0,014, terwijl de sommatie loopt over f = 2 tot fmax. Daarna wordt nog genormeerd zodat de totale kans 1 is.
Figuur 3. Kans op een tweede naamgeving van een nieuwe naam (blauw, als in figuur 1) met een benadering (groen) waarin er rekening mee wordt gehouden dat de verspreidingsfactor varieert met de uiteindelijke populariteit  (figuur 2). De benadering in figuur 3 is uitstekend, alleen voor het 1e jaar is de werkelijke kans op een tweede naamgeving hoger. Dit ondersteunt een populariteit-afhankelijk verspreidingsmodel. De gedachte is dat wat hier is aangetoond voor de tweede naamgeving, geldig is voor alle latere naamgevingen. Als een voornaam wordt geïntroduceerd is daar onmiddellijk een verspreidingspotentie aan gekoppeld, die verder ook niet meer zal veranderen. Dat wil zeggen dat alle ouders die hun kind bijvoorbeeld Noah noemen, of ze nu de eerste, tweede, tiende of duizendste naamgever zijn, eenzelfde effect op hun omgeving hebben waardoor een naam zich verder kan verspreiden. Maar hoe die intrinsieke potentiële populariteit van een voornaam ontstaat blijft vooralsnog wel een mysterie.
  • Ik verwachtte dat voor een unieke naam v(1)=0 zou moeten worden, want er is geen verspreiding. Maar er is voor een goede benadering vanaf f=2 toch een kleine constante nodig.
  • De waarden voor figuur 2 zijn afgeleid uit benaderingen voor p1,k(j) [k=2,3,10,100,500] voor namen met 2, 3 tot 10, 11 tot 100, 101 tot 500, en meer dan 500 naamdragers, zie aflevering 11. De formule voor v(f) is iets preciezer dan die in de opmerkingen bij aflevering 15 wordt gegeven.
  • De benadering in figuur 3 is gemaakt voor alle naamfrequenties tussen 2 en 1000.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Naamkunde Tags: sociale netwerken, voornamen, Voornamendrift, Zipf

Lees Interacties

Reacties

  1. Anton zegt

    20 maart 2018 om 23:03

    α = -1,57

    dat zou wel eens A*pi kunnen wezen, A = – 1/2

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij AntonReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d