Door Marc van Oostendorp
Je moet buiten het klaslokaal nooit iets uitleggen. Dat leg ik uit in deze video.
Externe inhoud van YouTube
Deze inhoud wordt geladen van YouTube en plaatst mogelijk cookies. Wil je deze inhoud bekijken?
Delen:
- Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
- Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
- Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
- Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
- Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
Ik las laatst een goede beschrijving van een stijltruc om uitlegweerzin te voorkomen. Je moet een fractie meer uitleggen en verbeelden dan nodig is. Daardoor loopt de lezer/toehoorder in haar denken iets vooruit op de tekst en denkt zij steeds dat ze het zelf ook al heeft bedacht. Op die manier komt ze ook als het ware naast de schrijver/spreker te staan. Een andere beproefde methode is om alles uit te leggen aan de hand van anekdotes. Uit de antieke tijd heb je nog de uitleg in de vorm van een dialoog, zoals bij Plato.