• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Geen vitale beroepsgroep, wel een vitale rol

22 maart 2020 door Marc van Oostendorp Reageer

Gelukkig dat een groep onderzoekers in het onvolprezen ScienceGuide de eer van de academie nog een beetje gered heeft door te protesteren, want het is natuurlijk een schande dat de universiteiten het wetenschappelijk onderzoek tot een ‘vitale sector’ hebben willen bestempelen. Het betekent dat taalkundigen zoals ik hun kinderen eventueel naar de kinderopvang mogen brengen, zodat ze ongestoord aan het werk kunnen blijven.

Want dat is het uitgangspunt: er ontrolt zich een ramp die nu zelfs alleen nog maar begonnen is, maar het universitaire onderwijs moet doorgaan.

Waarom?

Omdat de studenten verder moeten.

Problemen

Maar waarom moeten de studenten verder? De enige reële antwoorden daarop zijn financiële: ze moeten binnen zo-en-zoveel tijd zijn afgestudeerd, want anders krijgen ze geen geld meer.

Wanneer de regering nu zou besluiten de universiteiten te sluiten en alle studenten een half jaar extra te geven, was er nauwelijks een man over boord. Althans, ik begrijp wel dat er dan nog steeds allerlei problemen ontstaan (buitenlandse studenten, mensen die echt over vier maanden aan een baan moeten beginnen), maar ook die zijn vast wel op te lossen.

Ongemakkelijk

We zijn op dit moment geen vitale beroepsgroep, onze activiteiten kunnen betrekkelijk gemakkelijk een half jaar worden opgeschort. Althans, sommig biomedisch onderzoek niet, maar dat kan toch niet doorgaan als de laboratoria gesloten zijn.

Tegelijkertijd voelt het niet alleen ongemakkelijk maar zelfs onjuist om zoiets te zeggen: we zijn geen vitale beroepsgroep, sluit de universiteiten maar. Het is misschien soms ook een vrijbrief om achterover te hangen, ook voor mij. En ik vind dat we dat ook weer niet kunnen maken.

Want wij academici, en met name wij geesteswetenschappers, hebben misschien geen vitaal beroep – we hebben wel een vitale rol.

Publieke ruimte

We weten dat mensen die lang opgesloten zijn én mensen in crisis, behoefte hebben aan verhalen, en behoefte hebben aan kennis en inzicht, over de mens en zijn mogelijkheden en zijn geschiedenis. En laten dat nu net de dingen zijn die wij te bieden hebben.

Zulke dingen hebben wij altijd beweerd: ons soort wetenschap biedt kritische reflectie. Een crisis is een uitgelezen moment om dat waar te maken. Als we nu niet laten zien dat we – voor zover we nog gezond zijn, natuurlijk – van nut kunnen zijn, wanneer kunnen we dat dan wel?

Dat is geen argument om onze kinderen naar de kinderopvang te sturen. Het is misschien zelfs juist een argument om het andere werk geheel en gedeeltelijk stop te zetten. Omdat we ergens anders nodig zijn: in de publieke ruimte, op internet.

Neem (bijvoorbeeld) een quarantainecollege op!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Willem Bilderdijk • De Noordsche taal

U, Zustertaal der echt Germaansche spranken,
Uit eenen wel met de onze voortgevloeid,
U vlieten ook mijn Nederlandsche klanken;
Herbloei ook gy, als onze rank herbloeit!

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Agenda

Online (zomer)cursus Dutch for Reading Knowledge

Online (zomer)cursus Dutch for Reading Knowledge

24 mei 2025

➔ Lees meer
31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

23 mei 2025

➔ Lees meer
26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

22 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1986 Anton Reichling
➔ Neerlandicikalender

Media

Memory, War and Translation

Memory, War and Translation

22 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d