• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Examen volgens vier perspectieven

11 mei 2020 door Neerlandistiek voor de klas 8 Reacties

Door Els Stronks

Ik stelde me voor hoe een eindexamen Nederlands lees-, schrijf-, analyse- en interpretatievaardigheden én vakinhoudelijke kennis kan toetsen. Zoiets is in theorie slecht of misschien zelfs helemaal niet voorstelbaar, maar wie weet kan het in de praktijk wel? Ik maakte een voorbeeld om de discussie op gang te helpen. Vakinhoudelijke kennis is daarin geordend volgens de vier perspectieven van het Meesterschapsteam Nederlands, de keuze voor de vaardigheden is gebaseerd op voorstellen van Curriculum.nu. Twee kandidaten die op 11 mei eigenlijk hun examen Nederlands zouden doen, waren bereid het alternatieve examen te maken en zo een kleine proef op de som te nemen. Ze waren binnen de 3 uur klaar.

Mijn ideale examen staat hier; de antwoorden van de eindexamenkandidaten staan hier,

(Dit is het slot van onze alternatieve examendag.)

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: eindexamen, eindexamens

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald V. zegt

    11 mei 2020 om 18:29

    Ik lees ergens:

    – Schrijf een Instagramgedicht over Corona dat jouw gevoelens Qjdens de lock down beschrijZ.
    Instagramgedichten zijn korte gedichten die gedeeld worden via Instagram. Let bij het
    schrijven op:
    • bij Instapoëzie gaat het vooral om toegankelijkheid: de teksten moeten
    ‘instantly’ (meteen) begrepen kunnen worden;
    • het gedicht bestaat uit maximaal 30 woorden (zodat het in het Instagramvierkantje past). –

    Mijn weinige haren rijzen ten berge. Alsjeblieft, maak de leerlingen niet wijs dat een kleine verzameling onderbuikkretologietjes iets heeft te maken met poëzie.

    Maar maandag gehaktdag:
    Mijn weinige haren
    rijzen ten berge.
    Alsjeblieft,
    maak de leerlingen niet wijs
    dat een kleine verzameling
    onderbuik-
    kretologietjes
    iets
    heeft te maken met
    po-
    ë-
    zie.

    Beantwoorden
  2. Casper de Weerd zegt

    11 mei 2020 om 18:56

    Met enige verbazing naar dit examen gekeken. Kennelijk is het niveau van het onderwijs vele malen hoger dan in mijn tijd. Ronduit ergerlijk is dat het den Uyl citaat in de eerste opgave merkwaardige tikfouten bevat. Het is overigens voor mij de vraag of iemand geboren in 2002 enig benul heeft van de toestand in de wereld in 1973.

    Beantwoorden
    • Melchior Vesters zegt

      14 mei 2020 om 22:31

      Nee hoor, het onderwijsniveau is tegenwoordig helemaal niet vele malen hoger. We weten allemaal van de immer dalende leesvaardigheid van Nederlandse jongeren, van de ontlezing, van de catastrofale vernieuwingen als het Nieuwe Leren en bovenal van de uitholling van de kennisbasis van jonge leraren…

      Het examen dat u hebt gelezen, is een droom van een hoogleraar. Een prachtige fantasie, waar veel tijd in zit. Niettemin gedoemd om altijd een fantasie te blijven, zolang er niet eerst een radicale pedagogische en zelfs ideologische (anti-utilitaire) discussie wordt gevoerd om de status van vakkennis – en de docent als expert – op te vijzelen, gevolgd door herstel van vakkennis in het curriculum van lerarenopleidingen.

      Ik vind het prima dat hoogleraren het vakgebied nu tamelijk samenhangend en overzichtelijk zijn gaan bezien vanuit vier perspectieven, maar zolang de academie zich niet openlijk durft te mengen in de politieke strijd – tégen het SLO-beleid van de afgelopen decennia, en AAN DE ZIJDE van vakinhoudelijk sterke, pedagogisch autonome leraren – zal er van inhoudelijke verbetering nooit wat terechtkomen. Maar nogmaals: dit examen is echt een mooie droom.

      Beantwoorden
      • Els Stronks zegt

        15 mei 2020 om 12:15

        Dank, Melchior. Zoveel tijd kostte het maken van dit alternatief niet (ik had er wel iets meer tijd voor moeten nemen gezien de typefoutjes; de redactie heeft gelukkig inmiddels een versies geplaatst waar de ergste uitgehaald zijn). We moeten namelijk ook tijd overhouden voor de ‘strijd’, zoals jij dat noemt, en voor contact met leraren om wie dit allemaal draait. Doen we ook!

        Beantwoorden
  3. Irina zegt

    11 mei 2020 om 19:38

    Ieks ik vind meteen al een typefout (“7,5 miljoen Nederlands” in plaats van “Nederlanders”). Maakt het natuurlijk niet minder interessant.

    Beantwoorden
  4. Irina zegt

    11 mei 2020 om 19:41

    Als jongelui van ~18 jaar dit kunnen, petje af! Voor de jongelui en voor hun leerkrachten.

    Beantwoorden
  5. Heleen Rutgers zegt

    13 mei 2020 om 19:10

    Petje af, Els Stronks!
    Ook fijn (en een klus!) dat de antwoorden zijn uitgewerkt, dat maakt meer duidelijk over de gedachte achter de opgaven.

    Wel erg sterk gericht op het ene onderwerp…

    Hoewel het leesvaardigheid blijft in dit examen, zijn alle teksten, op het Insta-gedicht na, bedoeld voor mondelinge overdracht. Het was ook een mogelijkheid geweest om in een opgave schriftelijke communicatie te vergelijken, bijvoorbeeld voorlichtingsfolders over aids (1987) en de huidige coronavoorlichting op websites en bij winkels.

    Opgave 1D had ik de uitwerking formeler verwacht, echt in stappen die elkaar in strikte volgorde opvolgen. Vergelijkbaar met programmeercode, zoals ik ze ook ken uit de fonologie. Een leuke opgave waar je de meer exacte leerlingen (N-profiel) mee tegemoet komt.

    Van opgave 4B vraag ik me af of het thuishoort bij het vak Nederlands, al is er ontegenzeggelijk een overlap met vakken al maatschappijleer, geschiedenis en filosofie. (Ik hoor de leerlingen uit een 5 havo NT/NG-klas nog verzuchten toen we aan literatuurgeschiedenis begonnen: “Ik heb geschiedenis niet voor niets laten vallen!”)

    Het zou aardig zijn geweest als er nog een technisch taalkundige analyse in had gezeten, vergelijkbaar met wat er in een aantal opgaven voor de Olympiade Nederlands zat. Bijvoorbeeld iets met het vormen van samenstellingen met ‘corona’, vergeleken met een taal die dat anders doet dan het Nederlands, bijvoorbeeld Romaanse talen?

    Je ziet, ik raak wel geïnspireerd door dit alternatieve examen!

    Beantwoorden
    • Els Stronks zegt

      14 mei 2020 om 08:26

      Goede punten, geven stof tot nadenken!

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Casper de WeerdReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d