• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

We moeten vragen blijven stellen

9 juni 2022 door Robert Chamalaun Reageer

Toen ik aan het nadenken sloeg over de vraag welk inzicht uit de neerlandistiek mijn wereld heeft veranderd, kwamen talloze herinneringen boven. Veel van die herinneringen bleken weggestopt in de donkerte van mijn geheugen en waren in afwachting van het moment waarop ze van nut zouden mogen zijn. Of het nu gaat over de colleges literatuurgeschiedenis die ik volgde bij Ton Smulders, bij wie ik mondeling tentamen Middelnederlands deed, een gastles van wijlen Paardekooper, de lessen statistiek tijdens mijn scriptie die ik schreef bij Mia Stokmans of de concrete didactische handreikingen die Hans Goosen me leerde, al deze herinneringen hebben me gevormd. Niet alleen als leraar, maar ook als mens.

Nadat ik al jaren als leraar Nederlands aan het werk was, ontmoette ik bij toeval mijn promotor, Mirjam Ernestus (al heeft de Mulisch-liefhebber in mij moeite met het accepteren dat dit louter op toeval berust). We spraken over een diepgeworteld verlangen mijnerzijds om te willen weten waarom leerlingen bepaalde fouten maken. Mirjams reactie was even helder als prikkelend: dan zoek je dat toch uit. En zo geschiedde.

Gestaag begon ik in 2015 aan mijn promotieonderzoek naar de relatie tussen grammatica en werkwoordspelling. Inderdaad, die vermaledijde werkwoordspelling waar men zich al bijna een eeuw lang het hoofd over breekt. Ik heb geenszins de illusie dat ik wel even zal oplossen hoe we de werkwoordspelling moeten aanleren. Na vele proefschriften en jarenlang onderzoek op dit gebied past mij enkel bescheidenheid. En hoewel mijn proefschrift nog niet voltooid is, heeft het mij in tal van opzichten verrijkt.

Het mooie van promotieonderzoek doen in combinatie met het leraarsvak is dat je voortdurend ervaart dat er nog zo veel te leren is. Ik heb het geluk gehad vele taalliefhebbers te mogen leren kennen en steeds opnieuw kwam bij mij het besef hoe rijk de wereld van de neerlandistiek is. Of zoals Nicolaas Beets het ooit verwoordde ‘Veel leer ik steeds, dat ik niet wist, nog meer waarin ik mij had vergist’. En zodra je denkt te begrijpen hoe een bepaald taalfenomeen in elkaar zit, komt onherroepelijk het moment waarop je je realiseert dat dit niet het echte antwoord kan zijn. Soms is het een gesprek met een taalliefhebber, soms is het enkel dat onrustige knagende gevoel dat er meer schuilgaat achter de façade van de taal.

Gedurende de afgelopen jaren realiseerde ik me steeds duidelijker dat er maar weinig zo fascinerend is als taal. En zo kom ik toch uit bij een inzicht dat mijn wereld heeft veranderd: alles wat ik leerde, wat ik las, wat ik bediscussieerde, waarover ik dacht, wat ik schreef en wat ik onderwees, is slechts een stapje op weg naar een mogelijk antwoord op een van de vele waarom-vragen. Ik ben er nog niet, nog niet bijna, ik blijf vragen stellen om daarmee meer begrip van de taal te krijgen en logischerwijs meer grip op mezelf.

Precies dit inzicht probeer ik mijn leerlingen elke dag opnieuw mee te geven: blijf nieuwsgierig, blijf vragen stellen en blijf je verwonderen over het bijzondere van taal. Taal is niet alleen het voertuig van de geest, ze is datgene wat ons definieert, wat ons bevraagt en wat ons doet twijfelen aan hetgeen wij denken te weten.

Robert Chamalaun is docent Nederlands en voorzitter van de sectie Nederlands van de vereniging Levende Talen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: grammatica, grammaticaonderwijs, Jubileum, Jubileum30, spelling, spellingonderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d