• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Als het te erg is, verwachten de ogen het niet

7 augustus 2022 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Een zomer met Manon Uphoff (32)

Pierre-Narcisse Guérin. De moord op Agamemnon. 1817.

Het verhaal ‘Anastasia’ beschouw ik als een sleutelverhaal in de bundel Bekentenissen van Manon Uphoff. Het is een bijzondere bundel, in 2006 verschenen als ‘Rotterdams Leescadeau’in 2007 opgenomen in de verzamelbundel Schaduwvlammen. Bijvoorbeeld omdat de setting van de verhalen over het algemeen veel eigentijdser is dan in de meeste verhalen van Uphoff. Waar ander, ook later, werk zich vrij duidelijk afspeelt aan het eind van de twintigste eeuw, of juist in een niet nader gedefinieerde sprookjestijd, zijn we hier duidelijk aanbeland in de vroege jaren van de eenentwintigste eeuw, met World of Warcraft en mobieltjes en ondernemers.

De verhalen krijgen daardoor bijna per definitie een lichte ondertoon van satire die elders vrijwel geheel en al ontbreekt (al vind je hem terug in een verhaal dat Uphoff onlangs op de website van ILFU plaatste):

Hij is ‘de entrepreneur’. Ooit wachtte mijn vader hem trots op in de deuropening, zijn geslaagde zoon. Ook wij, de jongere broers en zussen, gingen om hem heen staan en bewonderden het zacht glanzende chroom van zijn Audi, de verende kussens die hij met een druk op de knop kon doen verharden. We zeiden: ‘Daar is onze broer, de zakenman, de ondernemer’.

Bekentenissen verscheen aan het begin van het jaar waarin de kredietcrisis ontstond, het jaar waarin de ongebreidelde bewondering voor ‘de ondernemer’ nog op een hoogtepunt verkeerde.

Zoals dit fragmentje illustreert zijn veel van de belangrijke relaties in dit boek toch ook weer gezinsrelaties en dan vooral relaties tussen ouders en kinderen, en die dan meestal gezien vanuit het (in deze bundel doorgaans volwassen) kind. Vriendschappen komen niet veel voor in Uphoffs werk, en de beschreven vriendschappen zijn meestal die tussen mannen, zoals tussen de bastaard en de ‘echte’ zoon in De bastaard of tussen Blikman en Sartorius in het naar hun genoemde verhaal in Begeerte – vriendschappen getekend door bewondering en jaloezie.

Toch is ook de thematiek van de verhalen net een beetje anders dan elders in Uphoffs werk. Dat zou je misschien niet afleiden uit de titel – ik zie van sommige verhalen niet zo goed waarom het ‘bekentenissen’ zouden zijn en omgekeerd zou je deze titel net zo goed op willekeurig welk boek van Uphoff kunnen plakken. Maar naar mijn idee gaan de verhalen eigenlijk allemaal over de manier waarop mensen elkaar bekijken, en de fouten die ze erin maken.

In het verhaal Snowly heeft het titelpersonage, een jong meisje dat haar dagen vult met gaming en uit van Videorama gehuurde films kijken, gescheiden ouders. Haar moeder heeft een nieuwe relatie, met een employee van Videorama over wie Snowly zegt:

Soms probeert hij zich mij, het vreemde kind, voor te stellen als zijn dochter. Mijn vader blijft zijn koelkast vullen met dingen waarvan hij denkt dat ik ze lekker vind, maar hij weet niet meer wat ik lekker vind en haalt waar ik als kleuter dol op was, zacht bepoederd fruit dat smelt op je tong.

In het verhaal over de broer die ondernemer is (‘De aardappelkoning’) wordt verteld hoe de broer het vak van zijn zus ziet:

Hij houdt van thrillers en biografieën. Omdat ik schrijver ben, wilde hij altijd weten hoeveel lezers ik heb. Wat mijn afzetmarkt is, mijn groeiprognose.

En zo staan er in ieder verhaal wel opmerkingen waaruit we kunnen afleiden dat mensen elkaar in wezen niet begrijpen.

Daarom zie ik ‘Anastasia’ als een sleutelverhaal. De hoofdpersoon heet Anastasia Klytamnestra Pratt (haar tweede naam is volgens Anastasia ‘een grapje van mijn vader’). Zij is een consultant:

Al meer dan twintig jaar ben ik achter de schermen bezig met het bewaken van publieke imago’s. (…) Er zijn veel vooroordelen over mijn beroep, maar ik voel niet de behoefte mijn vak te verdedigen. Waar is het begonnen? Narcissus verloor zich in zijn spiegelbeeld en dacht dat het water verliefd terugkeek. (…)

Een later verhaal in Bekentenissen heet ‘Narcysse’ en gaat over een ‘courtisane’ die zich om mannen te plezieren voordoet als een ‘argeloos kind’.

Het heeft natuurlijk iets grappigs dat iemand wiens werk het is publieke imago’s te bewaken, geen behoefte heeft het eigen vak te verdedigen, maar Anastasia’s verhaal is doodernstig. Ze vertelt hoe ze in het vak belandde – haar vader was acteur in een toneelvoorstelling waarin brand uitbrak; doordat hij zichtbaar was, en zichtbaar aarzelde, werd de brand hem aangerekend en niet ‘de koele onverschilligheid van de regisseur’ die bewust een verordening van de brandweer had genegeerd. Verder geeft Anastasia in het verhaal uiterst cynische, Macchevialinistische ‘adviezen’ over hoe je je publieke imago kunt bewaken. Sommige lijken een vooruitwijzing naar bijvoorbeeld Trump, maar natuurlijk was het allemaal altijd al zo erg (sterker nog, Trump was in 2006 al zo erg):

Als het te erg is, verwachten de ogen het niet, dan zien ze het domweg niet. Wonderbaarlijk wat er allemaal uitgehaald kan worden, juist op klaarlichte dag.

Interessant is dat het verhaal elf een illustratie is van het principe: aan het begin en aan het eind meldt Anastasia dat ze weg moet uit ‘deze stad met haar blikkerende ramen’, maar niet wat dit plotselinge vertrek zo nodig maakt. Dat moet de lezer, op klaarlichte dag, maar proberen te zien. Het zit in het verhaal verborgen, maar de ogen zien het niet.

Mijn interpretatie: een vader die zijn dochter voor de grap Klytaimnestra noemt, kan verwachten door haar te worden omgebracht. Hij gaat ten onder aan het reputatiemanagement van anderen, zij is de beste reputatiemanager die er is. En gaat daar, als in een Griekse tragedie, ook aan ten onder.

Die blikkerende ramen zijn ook heel mooi: een verwijzing naar Rotterdam, waar Bekentenissen immers in eerste instantie een ‘leescadeau’ was, maar vooral naar een buitenkant waarin je alleen jezelf weerspiegelt ziet.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Manon Uphoff

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    7 augustus 2022 om 10:41

    Mijn vermoedens worden aldoor groter: Uphoffs stijl noem het gerust “Didionisme”.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Robert KruzdloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d