• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De mensen van Ester Naomi Perquin in de brugklas

12 januari 2023 door Marie-José Klaver Reageer

Foto: Tambako The Jaguar/CC BY-ND 2.0.

‘Manieren van leven’ heet het tweede gedicht in Ongevraagd advies (2022), de vijfde bundel van Ester Naomi Perquin. Ik las het, en het liet me niet meer los. Ik besloot het met mijn brugklas te lezen omdat de leerlingen gretige denkers zijn die niet bang zijn voor hun gevoelens. We lazen bovendien net een boek over een beer, Soldaat Wojtek van Bibi Dumon Tak.

In Perquins gedicht moet een beer verdwijnen. ‘De eerste’ probeert de beer te kalmeren en later te verjagen. ‘De tweede’ schiet hem dood. De handeling van de tweede voltrekt zich in twee regels. Het zijn duidelijke regels zonder verwarrende enjambementen.

De tweede kwam aangelopen, zag de beer,
laadde zijn geweer en schoot hem dood.

De eerste heeft vijftien regels nodig en bereikt niets. Maar lost de tweede de kwestie in twee regels op? Met die vraag, en vele andere, bleef ik achter na het lezen van dit gedicht. Ik las het in de klas voor, projecteerde het op het bord, vroeg een paar leerlingen het voor te lezen en liet ze het nog eens stil lezen. Daarna stelde ik een paar vragen. Ik was het nieuwsgierigst naar welke vragen het gedicht bij mijn leerlingen zou oproepen.

‘Waarom moet die beer eigenlijk weg?’ was de eerste vraag die een leerling stelde. Meteen raak. Deze ecokritische lezing in een notendop leidde tot de vraag waar het gedicht zich zou kunnen afspelen. In een bos waar jagers rondlopen, opperde een leerling. Een andere leerling vroeg zich af of het een ander gedicht zou zijn als de dichter in plaats van een beer een ander dier gekozen zou hebben. Een wolf of een koe bijvoorbeeld.

Is de scheve tegenstelling tussen de eerste en de tweede wel zo logisch als ze lijkt? Waarom probeert de tweede het ook niet eerst met woorden? De dood is definitief, zei een leerling. Was de beer misschien te gevaarlijk geworden? Is de eerste tussen de vijftiende en de zestiende regel verdwenen? Gedood door de beer.

‘Manieren van leven’ en de andere gedichten in Ongevraagd advies laten zich vlot lezen. Wat er staat lijkt op het eerste gezicht heel duidelijk, ook voor brugklassers. Tot je gaat nadenken. Dan zie je dat er meer niet staat dan wel. Wie is ‘de eerste’ en ‘de tweede’? Zijn het jagers, broers, kampeerders? Waarom ben je geneigd te denken dat het mannen zijn? Poëzie is persoonlijk, vertelde ik mijn leerlingen, maar niemand zag in de schutter een vrouw. Gaat het in dit gedicht om de vraag wat voor mens je wilt zijn? En is de eerste een beter mens dan de tweede?

Tussen de regels door lezen, dat is wat ik mijn leerlingen bij wil brengen. En dat er in teksten niet alleen antwoorden vinden zijn, maar ook vragen. In een andere klas deed ik dat aan de hand van een column van Perquin in De Groene Amsterdammer over een onhandig gesprek tussen een moeder en een puberzoon. Zij maakt zich zorgen en tegelijkertijd is ze verbaasd dat hij al zo groot is (‘sinds wanneer lust hij koffie?’). Het staat er niet, maar het is wel zo: de vriend van haar zoon is dood. Hij had ook een moeder, en het lijkt erop dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Zij wil weten hoe hij zich voelt, maar omdat hij vijftien is, is praten niet zo makkelijk. Die onhandige gesprekken herkenden mijn leerlingen van thuis. Dat er tussen de regels ook iets staat, zagen ze niet allemaal meteen. Langzaam lezen helpt. Bij een tekst zonder vragen kan dat ook. Je hoeft niet haastig te scannen op zoek naar flarden van een antwoord. Als je Perquin langzaam leest, komen de vragen vanzelf.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht Tags: 21e eeuw, Ester Naomi Perquin, gedichten, letterkunde, Neerlandistiek in de klas, poëzieonderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Tom Graftdijk • De electrische stoel (1)

politici met hun handen op één
verschrikkelijke buik verspreiden
de publieke geheimen waar ik
geen weet van heb

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

OPSTAAN BIJ RADIO

Waterhoogten in de ochtend
maken kamers vol van kou,
waterkou en blauwe luchten,
was en val, ik was mij gauw.

Bron: datering: 1948-1955; Tijdrovertje, postuum gepubliceerd, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1805 Joan van Bolhuis
1907 Jacob Drewes
1908 Wytze Hellinga
1933 Johan Mönnink
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d