• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Fries en vrij voor het toerisme

21 april 2023 door Marc van Oostendorp 2 Reacties

“Het besef van de waarde van het Fries ontstaat juist daar waar die waarde niet langer vanzelfsprekend wordt geacht”, schrijft Goffe Jensma in zijn recente essaybundel Exit Fryslân. Het moderne idee van een Friese identiteit en de Friese taal en cultuur vindt volgens hem zijn oorsprong in een maatschappelijk trauma in de vroege negentiende eeuw. Belangrijk in dat trauma was dat Friesland bij de vorming van het Koninkrijk der Nederlanden ineens naar de periferie werd gedreven. Voor die tijd was het redelijk verstedelijkte Friesland met onder andere een eigen universiteit in Franeker en een bloeiende economie na Holland misschien wel de belangrijkste regio. Maar in 1811 sloot de (Franse) regering Franeker en ook in andere opzichten kwam het zwaartepunt van Nederland ergens anders te liggen.

De Friese elite besloot dat er niets anders op zat dan deze perifere status te omarmen. In het zelfbeeld werd Friesland tot de plattelandsprovincie bij uitstek, maar een met duizenden jaren oude culturele wortels en steunend op een volk dat ‘Fries en vrij’ was en dat altijd was geweest – de ontwikkeling van dat begrip van vrijheid als in eerste instantie de politiek-geografische beschrijving van een regio naar uiteindelijk een soort essentieel karakter van de volksaard beschrijft Jensma met verve – en dat een eigen taal had waarop het vrije Friese volk trots kon zijn. Het Oera Linda Boek, waarop Jensma ooit promoveerde, gaf een humoristische draai aan die mythevorming, maar was er ook onderdeel van.

Sportieve kievitseierraper

Het is een fascinerende geschiedenis die Jensma, tot voor kort hoogleraar Friese taal en cultuur aan de RIjksuniversiteit Groningen, beschrijft in een aantal sprankelende essays. Zoals de titel Exit Fryslân beschrijft, is dit een afscheidsbundel. Jensma neemt afscheid van zijn hoogleraarspost, van de mythevorming – in een van de essays pleit hij ervoor om Friesland juist als een wereldstad te zien, met 650.000 inwoners, en een heleboel groen – en van het oude Friesland.

De essays zijn een genoegen om te lezen, doordat ze zo goed geschreven zijn en steeds verrassend. Jensma combineert een grote en veelzijdige eruditie met een originele geest. In detail zoekt hij bijvoorbeeld de geschiedenis van het kievitseirapen uit, om te laten zien dat die ‘eeuwenoude traditie’ feitelijk is uitgevonden in de negentiende eeuw. Althans, tot die tijd zochten arme sloebers, ook buiten Friesland, wel naar bijzondere eieren om deze te kunnen verkopen aan eierhandelaren die ze weer nodig hadden voor rijke smulpapen, maar in de negentiende eeuw werd die activiteit – met de opkomst van een natuurbeweging – ineens een ‘sport’ en verschoven de berichten in de krant ook naar de sportpagina’s. Dat ‘het eerste ei’ aan de Koningin, een burgemeester, of een Commissaris van de Koning werd uitgereikt, gebeurde pas sinds de vroege twintigste eeuw. Het mag nu alleen nog in Friesland, waar een uitzondering wordt gemaakt vanwege die ‘eeuwenoude traditie’. Ondertussen is, zo laat Jensma zien, achter de brede rug van de sportieve kievitseierraper het beeld van de eierhandelaar verdwenen – maar nog tot in de jaren zeventig kon je op de economische pagina’s lezen over de handel in kievitseieren.

Plezier

Ondertussen verschuift in de afgelopen decennia het beeld wéér. Waar sinds 1800 taal, cultuur en geschiedenis als dé onderscheidende eigenschappen van Friesland werden gezien, komt het centrum in de beeldvorming steeds meer te liggen bij het landschap. Jensma geeft ook daar mooie, want cynische, verklaringen voor. Een landschap is bijvoorbeeld veel meer een consumptieartikel dan een taal: in de laatste moet je je verdiepen, terwijl je door het eerste zonder veel mooit heen kunt wandelen of zeilen. Ook vanuit het oogpunt van provinciale politiek biedt het landschap grote voordelen: in een taal moet je investeren zonder dat het veel oplevert, een landschap is ook voor toeristen en forenzen interessant voor gedachteloos genoegen. Als Friesheid een commodity wordt, kun je meer met een stukje bos ter grootte van een krant.

Interessant is ook Jensma’s constatering dat het Fries als schrijftaal in eerste instantie – en zeker tot het begin van de twintigste eeuw – vrijwel uitsluitend een literaire taal was. In literaire tijdschriften van rond het jaar 1900, zo laat hij zien, waren de verhalen en gedichten in het Fries, maar adverteerde de middenstand in het Nederlands. Dat andere gebruik van Fries proza kwam pas later. Het doet de vraag rijzen wat de huidige ontlezing betekent voor een taal als het Fries. Als mensen niet meer voor hun plezier lezen, wat blijft er dan nog van die taal over?

Hoekje

Ik geniet van zulke inzichten, die met zoveel flair worden opgediend. Het laatste hoofdstuk valt wat dat betreft een beetje uit de toon. Jensma beschrijft er de teloorgang in van de opleiding Fries in Groningen, tijdens zijn eigen periode als hoogleraar van 2008 tot 2022, waar onder leiding van allemaal mateloos ambitieuze decanen en universiteitsbestuurders de waardering voor het unieke en lokale werd opgeofferd aan een tomeloze drang naar internationalisation. Dat verhaal is schokkend genoeg, en een wijze les voor iedereen die weleens met mateloos ambitieuze bestuurders te maken heeft. Dat het niet helemaal in het boek past, komt doordat Jensma hier ineens geen afstand meer heeft, hij is duidelijk onderdeel van het verhaal – en precies de distantie maakt de rest van het boek zo heerlijk. Bovendien komt de hartstochtelijke aanklacht tegen het bestuurlijke cynisme in dit hoofdstuk daardoor zelf niet goed uit de verf.

En precies het soort essays dat Jensma verzamelde in Exit Fryslân laat ook zonder woede al voldoende zien wat er verloren gaat als zijn stiel – het aandachtig beschouwen van de hele wereld vanuit een klein hoekje aan de Wadden – er niet meer is. Hopelijk blijft hij, ook nu hij hoogleraar-af is, nog veel schrijven. Hopelijk wordt hij binnenkort opgevolgd door een nieuwe full-time hoogleraar.

Goffe Jensma. Exit Fryslân. Plaats, taal en verbeelding in Friesland (1800-2022). Noordhoek, 2022. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 19e eeuw, cultuurgeschiedenis, frisistiek, frysk, Fryslân

Lees Interacties

Reacties

  1. Jona Lendering zegt

    21 april 2023 om 08:52

    Gekocht in Leeuwarden, dus het stond al op mijn leeslijst. Na zo’n enthousiaste recensie zie ik er nog meer naar uit. Het laatste hoofdstuk zal ik dan maar als eerste lezen, voor ik er echt aan begin.

    Beantwoorden
  2. Kruzdlo zegt

    21 april 2023 om 11:21

    Schotland, Baskenland, Catalonië, Nationalistische Friezen willen zich afscheiden. De Friese beweging maakt zich hard voor autonomie en bescherming van de taal en cultuur van Friesland. De vertegenwoordigers gaan bij elkaar op bezoek. De Friese beweging maakt zich hard voor autonomie en bescherming van de taal en cultuur van Friesland.
    Overal in de wereld zingt men hetzelfde vrijheidsliefde.

    https://dekanttekening.nl/samenleving/nationalistische-friezen-willen-zich-afscheiden/

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij KruzdloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d