• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Niet Picasso zelf

10 juni 2023 door Jan Nijen Twilhaar 2 Reacties

Op 6 juni 2023 overleed de Franse kunstschilderes Françoise Gilot op 101-jarige leeftijd. De dag erop publiceerde de Volkskrant een artikel over haar (Françoise Gilot (1921-2023) kwam los van Picasso en zocht haar eigen weg in de kunst (volkskrant.nl)). De bijdrage wordt geopend met de volgende zin.

  • Ze ging door het leven als de enige vrouw ooit die Pablo Picasso zelf had gedumpt

Voor de lezer die weet dat Picasso’s leven bestond uit een groot aantal vaak kortdurende relaties, die hij beëindigde zodra zijn oog op een andere vrouw viel, zal deze zin geen misverstand opleveren. Voor iemand die niets van Picasso’s persoonlijke leven weet, kan de zin net zo goed betekenen dat Pablo zich altijd liet dumpen en voor Françoise één keer in zijn leven van dit patroon is afgeweken.

Ambiguïteit en disambiguatie

De zin zoals die door de journalist is gebruikt, kan dus tot onbegrip leiden, omdat het door de dubbelzinnigheid ervan voor de lezer niet duidelijk hoeft te zijn wie nu wie gedumpt heeft. Vergelijk nu de volgende zin.

  • De moordenaars van de koning vertrokken uit het kasteel

Het is hier niet duidelijk of het gaat om moordenaars die de koning in dienst heeft en die vertrekken om elders iemand om zeep te helpen, of dat ze in opdracht van iemand anders, dan wel uit eigen beweging een einde hebben gemaakt aan het leven van de koning, waarna ze zijn vertrokken. Deze zin is niet alleen dubbelzinnig als hij uit zijn verband wordt gerukt. Zonder nadere informatie zal de zin, als deze meteen aan het begin van het verhaal staat, voor de lezer dubbelzinnig zijn. Het effect kan dan zijn dat die gespannen verder leest om erachter te komen om welke individuen het nu precies gaat. Het verhaal kan ook zo geconstrueerd zijn dat bij het lezen van deze zin onmiddellijk al van disambiguatie sprake is. Het is dan voor de lezer direct duidelijk welke van de twee betekenissen bij de lijn van het verhaal aansluit. De zin in isolatie is natuurlijk ambigu, maar afhankelijk van de context is door disambiguatie maar een van de beide interpretaties mogelijk.

In het artikel over Françoise Gilot lijkt de ambiguïteit ook opgelost te worden door de context. De zin waarmee deze bijdrage begon, wordt namelijk onmiddellijk gevolgd door een zin die de boodschap van de journalist voor de lezer duidelijk lijkt te maken, ongeacht zijn of haar kennis van de werkelijkheid.

  • Eenmaal bevrijd van het juk van de beroemde schilder ontwikkelde Françoise Gilot zich tot een gelauwerd kunstenaar

Maar is dit ook zo? De bovenstaande zin maakt het weliswaar een stuk onwaarschijnlijker dat Françoise degene is die gedumpt werd, maar in tegenstelling tot de zin met de moordenaars, waarvoor de context van het verhaal ergens zal leiden tot het inzicht wat de precieze relatie is tussen die moordenaars en de koning, kunnen we nog steeds niet uitsluiten dat de zin waarmee deze bijdrage begon, in de tekst twee lezingen heeft. Dat betekent dus dat de context van het artikel niet voor disambiguatie zorgt, maar dat de lezer voor een goed begrip van de betreffende zin een beroep moet doen op zijn of haar kennis van de werkelijkheid, die buitentekstueel is.

De ambiguïteit waarvan hier sprake is, heeft te maken met de positie in de zin van het aanwijzend voornaamwoord zelf. Door dit woordje niet ná, maar vóór Pablo Picasso te plaatsen, is er maar één betekenis mogelijk: Françoise heeft Pablo gedumpt.

  • Ze ging door het leven als de enige vrouw ooit die zelf Pablo Picasso had gedumpt

Het woordje zelf heeft betrekking op het relatief pronomen die en het antecedent daarvan, de enige vrouw ooit, verwijst naar de entiteit Françoise Gilot. Het is hier van cruciaal belang om aan te geven dat die in de relatieve bijzin het subject is. Het subject bij het gezegde had gedumpt. Daarvoor is het woordje zelf nodig. Zouden we het weglaten, dan zou dat ook leiden tot ambiguïteit van de zin, want dan zou ook Pablo Picasso het subject kunnen zijn in de betrekkelijke bijzin, maar hij was in dit verhaal nou juist een keer niet degene die gedumpt heeft.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: semantiek, syntaxis, taalkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    10 juni 2023 om 12:00

    Voor mijn gevoel kan het ook zo: Ze ging door het leven als de enige vrouw die ooit Pablo Picasso had gedumpt

    Beantwoorden
    • Jan Nijen Twilhaar zegt

      11 juni 2023 om 10:39

      Mee eens, maar volgens mij legt de zin met ‘zelf’ er meer de nadruk op dat zij degene is die heeft gedumpt.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Jan Nijen TwilhaarReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Robbert-Jan Henkes • Gorter en Gons

In de gracht keek ik mijn ik
in de ziel,
hoe bevederd licht dit ogenblik
mij viel.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PRINSES RADZIWILL

‘Eén blik op haar opmerkelijke gezicht en je ziet dat zij een vrouw is van aristokratische schoonheid, zelfbeheersing en poëtische gevoeligheid. Ook dat zij gedreven wordt door een verterende ambitie, die verzacht wordt door een bepaalde droefheid en een smachtend verlangen. [lees meer]

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

7 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Emile Verhaeren: Pauvres vieilles cités

Emile Verhaeren: Pauvres vieilles cités

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d