• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Osmins aangepunte bamboestok

22 oktober 2023 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

40 jaar tandeloos (61)

Wolfgang Amadeus Mozart begeleidt de hele Tandeloze tijd. In deel 1, Vallende ouders, wordt onder meer over hem gezegd:

Op een avond vertelde ik Flix hoe voor de eerste keer de muziek van Mozart me getroffen had. Mijn eigen relaas greep me behoorlijk aan, en toen ik uitverteld was en naar een bepaald punt op de muur bleef kijken, zei hij met zoete hoon: ‘Soms zijn wij eigenlijk net echte dichters, hè… zoals we gekweld voor ons uit kunnen staren.’

Maar ook in Stemvorken zitten allerlei verwijzingen. Onder andere wordt naar hem verwezen als iemand die, net als een van de personages in de roman, zich soms als een dier gedroeg:

‘Er is een getuigenis van een tijdgenote over hem… die komt me op de een of andere manier heel waarachtig voor. Mozart zit aan de fortepiano geweldig virtuoos te improviseren op een thema uit Non più andrai. Het hele gezelschap in de kamer hoort ademloos toe… stel je dat even voor. Plotseling, midden in een maat, stopt zijn spel… Mozart staat op, en begint, na een paar korte aanlopen, over het meubilair te springen, onderwijl… en nu komt het… luid miauwend als een kat. Het gezelschap is verbijsterd, en wij… na ruim twee eeuwen… nog steeds.’

Zo zitten er ook tal van veel meer verdekte verwijzingen in het werk. In Advocaat van de hanen woont de koningin een premiere bij van de een opera van de componist Seijffardt, waarvoor Albert Egberts het scenario heeft geschreven:

‘Ah, u bent dus meneer Seijffardt,’ zei de koningin hartelijk. ‘Tja, wat zal ik ervan zeggen… Wel erg veel noten, he? Ik bedoel, voor zo’n relatief kort stuk…’

De componist bleef stom. Zijn librettist, die ook in de buurt stond, sprong bij. ‘Precies zoveel als er nodig zijn, Majesteit.’

De opmerking van de koningin is natuurlijk niet alleen een spiegeling van een verwijt dat Van der Heijden zijn hele carrière is gemaakt: dat hij ‘wel erg veel woorden’ gebruikt, maar ook een herhaling van de woorden die keizer Jozef II tegen Mozart sprak na de première van Die Entführung aus dem Serail. En Mozart gaf daarop het antwoord “Precies zoveel als er nodig zijn, Majesteit.” De scene is heel bekend geworden door de film Amadeus uit 1984 (twee jaar voor de beschreven première en zes jaar voor het verschijnen van Advocaat).

Een verdekte verwijzing naar diezelfde opera zit ook in Kwaadschiks. (Zo verdekt is hij dat ik wel wat moest puzzelen voor ik hem had, en ik begrijp hem nog steeds niet helemaal.) De hoofdpersoon Nico Dorlas is gevangen genomen en wordt verhoord tot hij niet meer kan. Dan brengen de agenten hem naar zijn cel om te slapen.

De politiemannen vertrokken. De deur ging op slot. Dorlas strekte zich op de brits uit. Hij raakte vrijwel meteen in slaap, maar schrok om de haverklap wakker van Osmins aangepunte bamboestok, die in zijn zij prikte.

Osmin is de bewaker in Die Entführung aus dem Serail, de bewaker van de schone geliefde, een bruut én een Turk – wat de opera inmiddels bijna onuitvoerbaar maakt. Dat hij iemand met zijn bamboestok in de zij prikt, wordt nergens in het scenario gezegd en ik heb geen video van een uitvoering kunnen vinden waarin dat wel gebeurt (al zijn er verschillende scenes waarbij je je dat kunt voorstellen). Wat dat betreft is niet helemaal duidelijk wat Dorlas nu precies dwarszat in de nacht.

Maar de naam Osmin is vooral bekend uit die opera, en de bruut die verliefd is op een meisje en anderen hun meisje ontzegt – dat is natuurlijk Dorlas.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 20e eeuw, 21e eeuw, A.F.Th. van der Heijden, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    22 oktober 2023 om 11:08

    Antonio Salieri, vijand van Mozart, helpt keizer Jozef II, ook omdat Saliere een andere opvatting had: Kein Sänger singt all’s, was er will; Er hat sein Ziel. In dem lobt man nur,… Een schrijver schrijft niet alles wat hij wil, dat kan de lezer niet dragen of hij moet het in de strot willen duwen. Die drift, de muzikale Mozart-drift, kan alleen in de muziek helaas. Toch krijg je een ander beeld als je weet dat er meer achter zit dan hierboven gememoreerd:

    https://www-mozartsocietyofamerica-org.translate.goog/the-autobiography-of-ludwig-fischer-mozarts-first-osmin/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d