• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Osmins aangepunte bamboestok

22 oktober 2023 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

40 jaar tandeloos (61)

Wolfgang Amadeus Mozart begeleidt de hele Tandeloze tijd. In deel 1, Vallende ouders, wordt onder meer over hem gezegd:

Op een avond vertelde ik Flix hoe voor de eerste keer de muziek van Mozart me getroffen had. Mijn eigen relaas greep me behoorlijk aan, en toen ik uitverteld was en naar een bepaald punt op de muur bleef kijken, zei hij met zoete hoon: ‘Soms zijn wij eigenlijk net echte dichters, hè… zoals we gekweld voor ons uit kunnen staren.’

Maar ook in Stemvorken zitten allerlei verwijzingen. Onder andere wordt naar hem verwezen als iemand die, net als een van de personages in de roman, zich soms als een dier gedroeg:

‘Er is een getuigenis van een tijdgenote over hem… die komt me op de een of andere manier heel waarachtig voor. Mozart zit aan de fortepiano geweldig virtuoos te improviseren op een thema uit Non più andrai. Het hele gezelschap in de kamer hoort ademloos toe… stel je dat even voor. Plotseling, midden in een maat, stopt zijn spel… Mozart staat op, en begint, na een paar korte aanlopen, over het meubilair te springen, onderwijl… en nu komt het… luid miauwend als een kat. Het gezelschap is verbijsterd, en wij… na ruim twee eeuwen… nog steeds.’

Zo zitten er ook tal van veel meer verdekte verwijzingen in het werk. In Advocaat van de hanen woont de koningin een premiere bij van de een opera van de componist Seijffardt, waarvoor Albert Egberts het scenario heeft geschreven:

‘Ah, u bent dus meneer Seijffardt,’ zei de koningin hartelijk. ‘Tja, wat zal ik ervan zeggen… Wel erg veel noten, he? Ik bedoel, voor zo’n relatief kort stuk…’

De componist bleef stom. Zijn librettist, die ook in de buurt stond, sprong bij. ‘Precies zoveel als er nodig zijn, Majesteit.’

De opmerking van de koningin is natuurlijk niet alleen een spiegeling van een verwijt dat Van der Heijden zijn hele carrière is gemaakt: dat hij ‘wel erg veel woorden’ gebruikt, maar ook een herhaling van de woorden die keizer Jozef II tegen Mozart sprak na de première van Die Entführung aus dem Serail. En Mozart gaf daarop het antwoord “Precies zoveel als er nodig zijn, Majesteit.” De scene is heel bekend geworden door de film Amadeus uit 1984 (twee jaar voor de beschreven première en zes jaar voor het verschijnen van Advocaat).

Externe inhoud van YouTube

Deze inhoud wordt geladen van YouTube en plaatst mogelijk cookies. Wil je deze inhoud bekijken?

Een verdekte verwijzing naar diezelfde opera zit ook in Kwaadschiks. (Zo verdekt is hij dat ik wel wat moest puzzelen voor ik hem had, en ik begrijp hem nog steeds niet helemaal.) De hoofdpersoon Nico Dorlas is gevangen genomen en wordt verhoord tot hij niet meer kan. Dan brengen de agenten hem naar zijn cel om te slapen.

De politiemannen vertrokken. De deur ging op slot. Dorlas strekte zich op de brits uit. Hij raakte vrijwel meteen in slaap, maar schrok om de haverklap wakker van Osmins aangepunte bamboestok, die in zijn zij prikte.

Osmin is de bewaker in Die Entführung aus dem Serail, de bewaker van de schone geliefde, een bruut én een Turk – wat de opera inmiddels bijna onuitvoerbaar maakt. Dat hij iemand met zijn bamboestok in de zij prikt, wordt nergens in het scenario gezegd en ik heb geen video van een uitvoering kunnen vinden waarin dat wel gebeurt (al zijn er verschillende scenes waarbij je je dat kunt voorstellen). Wat dat betreft is niet helemaal duidelijk wat Dorlas nu precies dwarszat in de nacht.

Maar de naam Osmin is vooral bekend uit die opera, en de bruut die verliefd is op een meisje en anderen hun meisje ontzegt – dat is natuurlijk Dorlas.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 20e eeuw, 21e eeuw, A.F.Th. van der Heijden, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    22 oktober 2023 om 11:08

    Antonio Salieri, vijand van Mozart, helpt keizer Jozef II, ook omdat Saliere een andere opvatting had: Kein Sänger singt all’s, was er will; Er hat sein Ziel. In dem lobt man nur,… Een schrijver schrijft niet alles wat hij wil, dat kan de lezer niet dragen of hij moet het in de strot willen duwen. Die drift, de muzikale Mozart-drift, kan alleen in de muziek helaas. Toch krijg je een ander beeld als je weet dat er meer achter zit dan hierboven gememoreerd:

    https://www-mozartsocietyofamerica-org.translate.goog/the-autobiography-of-ludwig-fischer-mozarts-first-osmin/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Robert KruzdloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d