• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Etymologica: de ui

27 november 2023 door Jan Stroop 3 Reacties

Afbeelding van Robert Owen-Wahl via Pixabay

De beste tijd om uien te oogsten is al lang weer voorbij. Die valt in augustus las ik ergens, maar een stukje over de benaming ui kan natuurlijk altijd. Dat ik dat nu pas doe, vind ik eigenlijk wel gek, want de ui (Allium cepa) is voor een taalkundige een heel dankbare plant. Zijn verschillende benamingen geven namelijk een mooi beeld van de culturele invloeden, die ons taalgebied in de loop van de tijd heeft ondergaan, in de vorm van leenwoorden.

Laat ik beginnen met look dat in oostelijk Nederland gebruikt wordt. Dit look is geen leenwoord maar een erfwoord. ’t Is al aanwezig in ’t Germaans, de voorloper van ’t Nederlands. Look bestond ook al voordat de ui hier door de Romeinen gedurende de eerste eeuwen van onze jaartelling geïmporteerd werd. ’t Was waarschijnlijk de naam van een aanverwante plant die overgedragen is op de geïmporteerde ui. Net zoals later de naam aardappel overgedragen is op de geïmporteerde batata.

De naam die de Romeinse ui met zich meebracht was een afgeleide van de Latijnse naam ónio, namelijk un. Dat woord komt bij ons voor in Zuid-Limburg en verder in ’t aangrenzende Duitse taalgebied en ook in Luxemburg, niet toevallig gebieden die een langdurige Romeinse bezetting gekend hebben.

Een met un verwante benaming is ajuin, dat in verschillende gedaantes voorkomt, ajuin, juin en juun. Ook deze vormen gaan terug op de Latijnse naam, maar nu in de verbogen vorm, uniónem, zoals gebruikelijk was in de latere Romaanse periode. De klemtoon ligt nu op de derde lettergreep. Daardoor worden de eerste en de laatste lettergreep, die weinig of geen klemtoon dragen, gereduceerd tot respectievelijk a- en tot ‘niets’: ajuun. In veel dialecten verdween ook die begin-a, terwijl de uu daarna vaak ui werd, zoals dat in een massa woorden gebeurde: huus werd huis, bruun werd bruin.

Er is nog een derde variant die afkomstig is uit ’t Romaanse taalgebied en wel andjoen, dat we in West- en Oost-Vlaanderen aantreffen. Deze twee gebieden waren in de Middeleeuwen onderdeel van ’t Franse koninkrijk en dat had een grote Franse betrokkenheid tot gevolg, in bestuur en beleid. Dat de aanwezigheid van belangrijke Fransen ook invloed heeft gehad op de taal van de Vlamingen spreekt vanzelf. Men zag tegen ze op. Dat andjoen is dus gewoon van de Franse medeburgers overgenomen.

De vorm die nog verklaard moet worden is ui, de benaming die ook in ’t Algemene Nederlands terechtgekomen is. Op het eerste gezicht past die ui, niet in ’t rijtje van de andere vormen. Er zijn verschillende verklaringen geprobeerd, maar de verklaring die me ’t meeste aanspreekt, is die van collega Jan Goossens, namelijk deze:

De vorm juun onderging nog een verdere reductie en werd uun.  De verandering die alle uu’s in de loop van de 17e eeuw ondergingen deed zich ook voor bij uun, dat uin werd. Nog weer later verscheen tussen die ui en de n een klinkertje met uien als resultaat.

Dat is geen verzinsel, want ’t enkelvoud uien bestaat echt. ’t Wordt, of werd in elk geval, gezegd in een aantal plaatsen in West-Friesland. Dat uien moet eenmaal in een veel groter gebied gebruikt zijn. Maar daar heeft zich nog een nieuwe ontwikkeling voorgedaan: uien werd, vanwege die –en, opgevat als een meervoud. De uitgang werd er afgehaald en zo ontstond ’t nieuwe enkelvoud ui.

Er is nog een laatste leenwoord en dat is siepel dat we tegenkomen in oostelijk Nederland en over de grens tot in Sleeswijk-Holstein. Dat siepel is de vernederlandsing van ’t Middellatijnse cepolla, een verkleinwoord van cepa. De vraag is hoe zo’n woord helemaal in Groningen terecht kon komen. Antwoord: waarschijnlijk via de kloosters, waarvan er in ’t noorden vele waren, die ook allemaal zusterkloosters hadden in heel West-Europa. Die kloosters hadden grote invloed op hun omgeving. Vooral op ’t terrein van de landbouw, waar ze een voortrekkersrol vervulden. Dat komt wellicht ook tot uiting in ’t succes van siepel, want op de kaart is goed te zien dat siepel ’t oudere look verdrongen heeft.

Uit de Tuinkrant van Volkstuinvereniging ‘Nut en Genoegen’, december 2018

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Etymologica, etymologie, taalkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Hannemann zegt

    27 november 2023 om 11:22

    Ik denk dat je het Groningse “Siepel” ook weer terug vindt in het Duitse “Zwiebel”. In het Fins is het “Sipuli”. In het Zweeds is het “Lök”, dat gaat dan weer terug op het Oud-Germaanse “Look” (zie bieslook, knoflook).

    Beantwoorden
  2. jandeputter zegt

    27 november 2023 om 17:40

    Leuk stukje. Voor mij het opvallende is dat Zeeuws-Vlaanderen hier niet het West-Vlaams volgt, maar ‘juun ‘zegt net als op de Zeeuwse eilanden. Opvallend is dat op volgens de kaart van op de Zeeuws-Vlaamse zandgronden wel de Vlaamse uitspraak gevolgd wordt, dus de katholieke grensdorpen, al is voor de Heikant wel ajuin geattesteerd in het Woordenboek der Zeeuwse dialecten. Aangezien West-Zeeuws-Vlaanderen ook tot het Franse koninkrijk behoorde, zal ‘juun’ wel geïntroduceerd zijn tijdens de inpolderingen in de zeventiende eeuw, al was het ook toen nog geen belangrijk gewas. Hier liggen nog veel vragen open.

    Beantwoorden
  3. Weia Reinboud zegt

    1 december 2023 om 00:27

    Een Westfriese vriendin spreekt het meervoud uit als uiwen, niet als uijen. Zegt dat nog wat? Ik weet niet of het een individuele eigenaardigheid is of een regionale (geboren Warmenhuizen 1954).

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d