• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een veelbelovende schrijver

10 december 2023 door Marc van Oostendorp 4 Reacties

40 jaar tandeloos (73)

Er zijn, volgens een bekende typologie, schrijvers die iedere keer een nieuw boek schrijven, en schrijvers van één boek.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof A.F.Th. van der Heijden tot het tweede type behoort. Nog nooit in de Nederlandse literatuurgeschiedenis, en zeer zelden in de wereldliteratuur, heeft iemand zoveel jaren één en hetzelfde werk met zich meegesleept als Van der Heijden zijn Tandeloze tijd. Gisteren was het 40 jaar geleden dat de proloog verscheen. Op die dag verscheen – bij de prijzenswaardige Stichting De Tandeloze Tijd – een nieuw deel, 330 pagina’s dik: Zogkoorts. Bovendien worden in dat nieuwe deel nog weer allerlei nieuwe delen aangekondigd. Er staat ons nog van alles te wachten!

Toch onttrekt Van der Heijden zich feitelijk aan de typologie, doordat hij blijft experimenteren. De delen zijn thematisch en in stijl allemaal verwant aan elkaar, en sommige motieven komen steeds weer terug – en toch is ieder deel weer een verrassing, en steeds een overduidelijk ánder boek. Ik denk niet dat iemand Zogkoorts kan lezen en denken: maar dat lijkt toch wel erg veel op dit-of-dat andere deel.

Uitgetrild

Ik heb het afgelopen jaar alle eerdere delen van De tandeloze tijd gelezen en de afgelopen weken ook Zogkoorts (de Stichting was zo vriendelijk me van te voren al inzage te geven). Het is weer een heel ander boek, op allerlei manieren heel verrassend. In het boek zelf staat dat het een vervolg is op Stemvorken, als een reeks binnen de reeks. Stemvorken gaat over de amour fou tussen twee vrouwen uit het leven van Albert Egberts: zijn vrouw Zwanet en zijn langjarige vriendin Corinne, In Zogkoorts wordt beschreven hoe de vrouwen bevangen worden door de obsessie om als late veertigers allebei nog zwanger te worden – van Albert – en het noodlottige vervolg van de dood van Corinnes man, Hans Krop, die het einde betekent van de relatie tussen de twee vrouwen. Die dood is overigens ook al, en zelfs in meer detail, beschreven in nog weer een ander deel, het bibliofiele Stultifera navis.

Toch kun je Zogkoorts geloof ik ook lezen vóórdat je aan de andere twee begint. Het geeft misschien zelfs wel een voorproefje van Stemvorken (dat veel langer is) en van Stultifera Navis (dat alleen voor heel veel geld in de handel is). De seksuele obsessie die zo’n belangrijke rol speelt in Stemvorken blijkt nog weer een nieuwe dimensie te krijgen. De thriller uit Stultifera nNavis blijkt nog niet uitgetrild. En tegelijkertijd is het ook weer helemaal anders dan die andere boeken.

Herinnering

Dat begint al in de stijl. Net als de andere delen verdeelt Van der Heijden hier zijn hoofdstukken in Zogkoorts in kleinere, genummerde ‘deelhoofdstukken’. Maar die zijn in dit geval niet alleen gemiddeld genomen korter dan in andere delen – er zitten ook veel echt heel korte stukjes bij, van slechts een paar zinnen. Tussen veel van die stukjes springt bovendien de tijd een stukje naar voren of een stukje naar achteren, en regelmatig lijkt iets een paar keer opnieuw verteld te worden tot je er achterkomt dat het misschien wel meerdere malen is gebeurd – er zijn verschillende scenes waarin Albert vergeefs probeert de vrouwen te bevruchten. De sfeer in dit boek is daardoor associatiever en vooral: filmischer, met een veel strakkere montage dan in de eerdere delen.

Net als Stemvorken wordt Zogkoorts verteld door Zwanet, en ze presenteert zichzelf zelfs als de auteur. In Zogkoorts heeft ze het ook over een eerder boek, en in dat eerdere boek herkennen we Stemvorken. Interessant genoeg is Zwanet in dit nieuwe deel ook aantoonbaar een betere schrijver geworden, en niet alleen door die strakkere montage. Haar toon is ook bijvoorbeeld veel zelfbewuster, ze geeft niet meer, zoals in Stemvorken, commentaar op haar eigen onhandigheid van uitdrukken en ze ontleent ook alleen nog hoogst zelden een herinnering aan haar man.

Ze heeft als het ware haar stem gevonden en schrijft fraaie zinnen, aforismen als:

Een vrouwenlichaam dat zich uit een kuip vol badwater verheft, is als een champagnefles die uit een koelemmer wordt genomen. Hetzelfde druipende geweld, eendere sprankelende beloftes en verwachtingen.

of

Het is een taboe en een verschrikking om levend bloed aan de buitenkant van het lichaam waar te nemen. Het hoort binnenin z’n onzichtbare werk te doen. Het verdraagt het daglicht niet, en zaait bij z’n uittreding paniek en ontzetting. De vertrouwde wereld wordt als een leren handschoen bin-nenstebuiten gekeerd, en reken maar dat de binnenvoering oogt als een vers geplukte scalp.

Mediterrane wens

En tegelijkertijd blijven sommige spellen die Van der Heijden in De tandeloze tijd speelt, altijd doorgespeeld. Ook in dit deel staan weer reflecties over de tijd – al zijn het dan dus niet meer de reflecties van een jonge man maar van een vrouw van middelbare leeftijd – en ook hier vinden we weer de fascinatie voor de driehoeksverhouding.

Althans, wat hier begint als een driehoeksverhouding, die tussen Zwanet, Corinne en Albert, blijkt gaandeweg steeds meer kanten te hebben, Hans Krop, die de man is van Corinne en een gehate jeugdvriend van Albert, dringt zich in de relatie binnen, net als, op een andere manier, Marike de Swart, het meisje dat (in veel eerdere delen) Albert van zijn impotentie heeft afgeholpen maar naar nu blijkt ook een van de eerste lesbische fantasieën van Zwanet op gang heeft gebracht. Over die Marike wordt ook nog (net als in eedere delen) verteld dat ze in de gevangenis zit, zoals er ook sprake is van een aantal misdaden die Albert met zijn vriend Ernst Quispel zal oplossen. En van de tragische dood van Zwanets zoon Thjum.

Zogkoorts is, kortom, het boek van een veelbelovende schrijver die nog wel even te gaan heeft. Een mediterrane verjaardagswens is ‘dat je 120 mag worden’. Als die wens mag uitkomen, zijn we – Van der Heijden is nog maar 72 – over veertig jaar nog niet klaar met De tandeloze tijd.

A.F.Th. van der Heijden, Zogkoorts. Stichting De Tandeloze Tijd, 2023. Bestelinformatie bij de uitgever. [Boek kan niet via de reguliere boekhandel worden gekocht]

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, A.F.Th. van der Heijden, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    10 december 2023 om 07:16

    De schrijver: ‘Verzet je niet tegen het leven. Laat je zinken tot op de bodem. Als een baksteen. Het heeft geen zin tegen een draaikolk te vechten. Pas als je door zijn diepste en smalste punt bent gegaan, ben je vrij.’ Wanneer zal dit de schrijver overkomen, als laatste korrel zand uit het uurglas, zich eindelijk van het steeds weer opjagen van de lezer in één absurde voortbrengende flits bevrijdt heeft van zijn durée, het uurglas niet meer wordt omgedraaid, het kortstondige leven als de Pyramide van Cheops langzaam zal verkruimelen in een enorme zandbak waarin niemand het leven van een ander kan redden, hoe mooi die ook schrijft. De schrijver redt niemand, ook de wereld niet. Jammer. Er zit in zijn boeken géén fiducie…., om gek van te worden.

    Beantwoorden
  2. Math zegt

    13 februari 2024 om 18:08

    Doorwrochte, aantrekkelijk in kernachtige compactheid, wervende recensie van Marc van Ostendorp.

    Beantwoorden
  3. Markomastix zegt

    29 mei 2024 om 01:34

    Geachte mijnheer Van Oostendorp, ten eerste bedoelt u waarschijnlijk ‘120’ in plaats van ’20’ – anders begrijp ik niet hoe u bij die 72 en 40 komt – en ten tweede is dat geen mediterrane, maar een Joodse wens – uit het Jiddisch, waar u wel wat van schijnt te weten, dacht ik zo.

    Beantwoorden
    • Redactie Neerlandistiek zegt

      29 mei 2024 om 07:40

      Minstens ook in de Balkan wordt die wens gebruikt. Wat de geschiedenis ervan is, vind ik lastig te ontwarren.

      Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Anouk Smies • Ik ben geen natuurlijk persoon

Elk antwoord dat niet uit het hart komt
heet geleende kennis en vervalt
Ik draag alleen bij
aan de wereld die ik verlang

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Agenda

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

22 mei 2025

➔ Lees meer
25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1920 Cyriel Moeyaert
➔ Neerlandicikalender

Media

Memory, War and Translation

Memory, War and Translation

22 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d