• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het eerste kwart: Arnon Grunberg, De asielzoeker (2003)

25 februari 2024 door Marc van Oostendorp Reageer

Christian Beck is geen schrijver meer. Hij is nu vertaler van gebruiksaanwijzingen, zoals hij iedereen die erom vraagt duidelijk maakt. Toch heeft hij toestemming gegeven om een verhaal nog eens te herdrukken, De kinderen van Yab Yum. Als mensen hem vragen waarom hij dat heeft gedaan, geeft hij ook op die vraag antwoord.

‘We hadden geld nodig,’ zegt Beck, ‘voor een airconditioning.’
Er klinkt gelach. Blijkbaar wordt het als een mop beschouwd. Geld voor een airconditioning, dat moet een mop zijn. Iemand slaat hem op zijn schouder. ‘Je bent nog steeds grappig,’ roept een man.

Christiaan Beck is de hoofdpersoon van De asielzoeker van Arnon Grunberg, waarschijnlijk de meest geprezen levende Nederlandse schrijver – en volkomen terecht geprezen schrijver, ik zeg het er maar even bij. Tal van prijzen kreeg Grunberg voor zijn werk, en ook de beste studie die er bestaat over het werk van een levende schrijver, Afgrond zonder vangnet van Yra van Dijk (hier gratis te lezen).

Mop

Het verhaal van Beck is het verhaal van een man die iedereen van zich vervreemd heeft door ze zijn waarheid onder de neus te drukken, een man die probeert ook zelf geen illusies meer te hebben. Een man die zich met zijn vrouw in Eilat vestigt omdat zij daar onderzoek doet naar dierentaal, en die daar iedere dag een bordeel bezoekt tot hij er vrijwel uit het niets ineens een Russische inwijkeling een oog uitsteekt met een schroevendraaier. Een man die daarna zijn vrouw volgt naar Göttingen, waar zij een dodelijke ziekte blijkt te hebben en dan plotseling in het huwelijk treedt met een veel jongere man, door Beck consequent aangeduid als ‘de asielzoeker’. De asielzoeker mag in het bed van Becks vrouw, hijzelf slaapt voortaan onder de kapstok.

Het is een krankzinnig verhaal en je weet nooit of je het als een mop mag beschouwen.

Beklemming

Volgens Van Dijk is het boek te lezen als een moderne allegorie op de manier waarop de boeken van Kafka moderne allegorieën zijn: een allegorie voor allerlei zaken tegelijk. Maar vooral licht zij de Shoah eruit – een thema dat Grunberg vooral in die jaren aantoonbaar bezig houdt en waarvan Van Dijk heel overtuigend laat zien hoe er allerlei details zijn terug te vinden in het boek dat ogenschijnlijk helemaal niet over de oorlog gaat. Beck en zijn vrouw zijn mogelijk tweedegeneratieslachtoffers, vanaf hun geboorte zwaar gehavend door een oorlog die ze nooit hebben meegemaakt, en daardoor gedoemd elkaar in een wurggreep te houden.

Enfin, lees Yra’s lucide analyse zelf.

Tegelijkertijd lijkt mij De asielzoeker een boek dat de tand des tijds nog lang zal kunnen doorstaan, ook als de trauma’s van de Shoah niet meer gevoeld worden, een boek over een kapotte man waarvoor je niet echt hoeft te weten waarom die man zo kapot is. Want dat is een van de fascinerende aspecten van De asielzoeker: er wordt geen poging gedaan om echt te verklaren waarom Beck doet wat hij doet, op de manier waarop hij dat doet. Het is een beklemmend boek juist omdat je niet goed kunt zien waar de beklemming vandaan komt.

Fragment

Ook de stijl van het boek is overigens uitgebreid geanalyseerd, in dit artikel van Suzanne Fagel (dat later onderdeel zou worden van haar proefschrift). Een aspect waar Suzanne alleen even aan raakt is dat Beck andere personen geen namen geeft. Dat geldt niet alleen voor de asielzoeker en een eerdere beschermeling van zijn vrouw (die hij de hele tijd ‘de mismaakte’ noemt), maar ook voor zijn vrouw zelf, die door hem (en soms ook door haarzelf) ‘de vogel’ wordt genoemd. De enige uitzondering is het hoertje Sosha, dat dus het slachtoffer wordt van Becks geweld.

In schril contrast hiermee staat dat sommige voorwerpen juist wel heel concreet worden genoemd. Wat Becks vrouw voor ziekte heeft, komen we nooit precies te weten, maar wel dat Beck besluit om haar vervolgens heel veel zelfgemaakte aardbeiensap te geven, en dat haar laatste wens is om te leren geitenkaas te maken. Ook de airconditioning in het bovenstaande fragment is daar een voorbeeld van.

Herlezen

Die zaken zijn kennelijk concreter dan de mensen, die volkomen onkenbaar zijn. Over de asielzoeker komen we behalve dat hij een Algerijnse berber is, echt maar weinig te weten. En niet alleen wordt hij de hele tijd asielzoeker genoemd, er wordt ook gesuggereerd dat het zoeken van asiel zo’n beetje zijn belangrijkste activiteit is, ook al woont hij inmiddels al vele jaren in Duitsland. Hij is een vage schim, zoals iedereen een vage schim is, ook Beck.

En toch blijf ik als lezer gefascineerd kijken naar dat schimmenspel, zozeer dat ik mezelf even moest dwingen om mijn eerste kwart-project niet even op te schorten en alle andere romans van Grunberg ook weer te herlezen.

In 2024 lees ik 25 romans uit het eerste kwart van de eenentwintigste eeuw.
De volledige lijst staat hier. Volgende week: Patricia de Martelaere, Het onverwachte antwoord (2004)

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, Arnon Grunberg, Het eerste kwart, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

E. du Perron • Reisverhaal

De ander, die dikwijls sprak over de dood,
roemde de natuur, doorzocht alle hoeken,
en ademde diep; de een las in boeken
gedachten van derden, zijn dagelijks brood.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

LEER DER PROPORTIËN

Het teentje maan dat gisteren te klein was
maar nu zo klein dat ik het op zijn plaats vind staan,
er is steeds minder nodig om het te bedekken,
steeds minder nodig om het te verstaan.

Bron: Het zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
10 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

10 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

19 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1903 Cornelis Stutterheim
1904 Leendert van Dis
sterfdag
2020 Hugo Ryckeboer
➔ Neerlandicikalender

Media

Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d