• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het Mondeling, de podcast

15 maart 2024 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Elk jaar leggen enkele tienduizenden havo- en vwo-leerlingen een mondeling schoolexamen literatuur af, ter afsluiting van de zogenaamde ‘leeslijst’. Voor velen is dat een indrukwekkende ervaring. Toch waren die gesprekken nog nooit onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Daar brengen neerlandici op initiatief van Wyke Stommel en Jeroen Dera nu verandering in. In de podcast “Het Mondeling” bespreken zij wat hun opvalt aan gespreksfragmenten uit authentieke mondelingen.

Letterkundige Jeroen Dera en gesprekswetenschapper Wyke Stommel bundelden hun krachten voor een onderzoeksproject over een thema dat hen beiden aan het hart gaat: het literatuurmondeling, een toets over letterkunde én tegelijkertijd een bijzondere gesprekssoort. Grasduinend door videofragmenten van mondelinge examens, stuitten de onderzoekers op een aantal terugkerende thema’s die voor iedere docent Nederlands herkenbaar zullen zijn. Deze thema’s vormen de rode draad van de podcast ‘Het Mondeling’. 

Samen met gespreksleider Marc van Oostendorp reageren Dera, Stommel en collega Mieke Breukelman op fragmenten uit echte mondelingen. Die fragmenten zijn, weliswaar met vervormde stemmen, ook echt te horen in de podcast. Niet om de antwoorden van leerlingen nog eens te beoordelen, maar juist om het eens te hebben over hoe zo’n er mondeling nou eigenlijk aan toegaat. Stommel: ‘Een mondeling examen is wel een toets, maar het is heel anders dan een schriftelijke toets.  Bij een schriftelijke toets kun je lang overleggen over de vragen en alles moet verantwoord worden. Maar zo’n mondeling gesprek gaat juist heel snel, daar heb je veel minder controle over, ook doordat de leerling evengoed het gesprek mede stuurt. Het is interessant om te horen hoe dat bij collega’s gaat en na te denken over hoe een mondeling werkt en wat het goed, lastig of soms grappig maakt.’

De podcast is volgens Stommel zeker geen cursus mondelingen afnemen, maar bedoeld om docenten aan het denken te zetten. Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat een leerling enkel vragen van de docent beantwoordt, of zou de leerling ook vragen terug mogen stellen, zodat je samen tot een interpretatie van een roman komt? Wat doe je als een leerling een boek niet gelezen heeft? En hoe sluit je zo’n mondeling eigenlijk af? In iedere aflevering staat één van deze vragen centraal. 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht, Video Tags: eindexamens, Mondeling, mondelinge taalvaardigheid

Lees Interacties

Reacties

  1. Berthold van Maris zegt

    15 maart 2024 om 14:14

    Hartstikke leuk, al die door AI gemaakte illustraties op deze website. Maar heeft neerlandistiek.nl ook een duurzaamheidsbeleid? Ieder plaatje kost nogal wat energie en die energie komt voornamelijk van fossiele brandstoffen. Lijkt me een aandachtspuntje voor de nabije toekomst?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Berthold van MarisReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d