• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Discriminatie, taalkunde en de ‘gemeenschap’

16 april 2024 door Marc van Oostendorp 4 Reacties

Afbeeldingen, gegenereerd door het taalmodel Gemini na een training om het systeem inclusiever te maken.

Ik ben nu al een eind gevorderd in het tweetal boeken Decolonizing linguistics en Inclusion in linguistics. Bij mijn bespreking van het eerste hoofdstuk benoemde ik al iets dat me behoorlijk dwars is gaan zitten: het grote geloof in de community. De mensen waarom het gaat als je streeft naar meer inclusiviteit in de wetenschap, bevinden zich in de visies van de auteurs allemaal in zo’n gemeenschap: je bent niet zwart, maar lid van een zwarte gemeenschap, niet doof, maar lid van de Dove gemeenschap, niet trans, maar lid van de transgemeenschap – of als je dat niet bent, hoeft er kennelijk geen rekening met je gehouden te worden.

Dat staat in contrast met het feit dat de onderzoekers zelf onderling hebben afgesproken dat ze zich ‘positioneren’: in ieder hoofdstuk zit een autobiografie van de auteur verwerkt. Het idee ervan is dat we zo beter begrijpen vanuit welk standpunt de auteur spreekt, maar het maakt precies die auteurs juist wel tot individuen, en veel minder lid van een community. Zoals er ook geen sprake is van een white community of iets dergelijks. Alleen gemarginaliseerde groepen organiseren zich in dit verband.

Een interessant voorbeeld vormt wat mij betreft het hoofdstuk van de computertaalkundigen Emily M. Bender en Alvin Grissom II. Nadat zij een interessant en indrukwekkend overzicht hebben gegeven van hoe moderne taaltechnologie gewild of ongewild leidt tot het in stand houden van oneerlijkheid (taalmodellen zijn racistisch en in handen van de rijken, mensen die het minder goed hebben, hebben er veel minder toegang toe), besluiten ze te komen tot een oplossing:

Inclusieve taaltechnologie vereist een verschuiving van de macht naar gemeenschappen. We willen hier een duidelijk onderscheid maken tussen tokenisme – het plaatsen van een paar zichtbare leden van gemarginaliseerde gemeenschappen in bestaande hegemonistische machtsstructuren – en inclusieve benaderingen van technologieontwerp en -toepassing die opzettelijk, betekenisvol en permanent de macht verschuiven. Technologie door en voor de machthebbers in een samenleving met enorme machtsasymmetrieën zal in de eerste plaats ten goede komen aan de machthebbers, maar taaltechnologen kunnen stappen in de goede richting zetten. Door belanghebbenden – de desbetreffende gemeenschappen, en niet alleen tokens van deze gemeenschappen – te betrekken bij het proces van het ontwerpen en testen van de technologie, krijgen ze een stem over hoe en zelfs of ze een bepaalde technologie willen, wat mogelijk transparantie oplevert over wie die technologie daadwerkelijk dient.

Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen hoe dit eruit zou moeten zien. Mij lijkt dat ‘gemeenschappen’ over dit soort kwesties vaak helemaal niet zo onverdeeld dezelfde mening hebben en dat het dus allemaal lang zo eenvoudig niet is als hier wordt voorgesteld. Moet er dan een soort democratisch proces worden ingezet? Hoe bepaal je in dat geval wie er wel of niet mag meestemmen over een bepaalde technologie? Wie is er zwart genoeg om bij de zwarte gemeenschap te horen en autistisch genoeg om bij de autistische gemeenschappen te behoren?

Of nog preciezer: wie bepaalt er eigenlijk wat voor soort democratisch proces er nodig is aangezien het kennelijk niet genoeg is om te werken met een paar individuen? De onderzoeker? Of is er helemaal niet zo’n proces nodig omdat mensen er allemaal hetzelfde over denken?

Dat er vragen gesteld zijn, betekent natuurlijk niet dat de diagnose van het probleem niet klopt. Maar ik vraag me wel af of de gekozen oplossing zelfs maar realistisch is. Het geloof in de gemeenschappen dat veel voorstanders van inclusie lijken te hebben, lijkt mij veel te naïef.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: computerlinguistiek, inclusie, taalkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. jandeputter zegt

    16 april 2024 om 07:20

    Al bij bijdrage “de taalkunde dekoloniseren” en nu ook hier weer, bedacht ik me dat dit in de praktijk al gebeurd bij het dialectonderzoek. Er zijn bloeiende dialectverenigingen. Limburgs en Nedersaksisch hebben de status van een taal verkregen. Ook in geschiedonderzoek bloeit regionale geschiedenis, maar het perspectief van wetenschappers sluit niet altijd op dat van lokale onderzoekers. Het heeft tot hilarische pagina’s geleid in Voskuils Bureau. Voskuils kritiek was dat de focus op community de wetenschappelijkheid van het vakgebied ‘volkskunde’ in de weg stond. Je kritiek op het concept community is steekhoudend en ik vraag me bovendien af of het inclusieve perspectief niet te veel teruggrijpt op de dichotomie van volk en elite.

    Beantwoorden
    • Robert Kruzdlo zegt

      16 april 2024 om 11:44

      Van Mierlo: Confucius werd gevraagd: ‘Wat zou u doen als u geroepen werd een land te besturen?’ Na enig peinzen antwoordde hij: ‘De taal zuiveren.’ De toehoorders toonden zich nogal verbaasd over dat antwoord en hierop verklaarde de wijsgeer: ‘Als de taal niet zuiver is, dan is hetgeen gezegd wordt niet hetzelfde als hetgeen wordt bedoeld; in dat geval blijven de dingen die gedaan moeten worden, ongedaan; het gevolg is dat het recht verdwijnt en de mensen in een hopeloze verwarring komen te verkeren.’

      Beantwoorden
  2. Berthold van Maris zegt

    16 april 2024 om 14:53

    Het is inderdaad heel vermoeiend, dat gepraat over “gemeenschappen” en “communities”. De Marokkaanse gemeenschap, de joodse gemeenschap, de lhbti-community, de black community. Natuurlijk bestaan die helemaal niet, het is alleen maar een manier van praten.

    Beantwoorden
    • Robert Kruzdlo zegt

      16 april 2024 om 16:47

      Het gaat ook over kaders, rechten, politieke insteek, culturele uitleg en hoe verhoudt zich dit tot wetenschappelijke ontwikkelingen. De maatschappij kent deze samenwerking niet en die komt er ook niet. De politiek, democratie ligt altijd in de weg. Diversiteitsbeleid. Wat wij zien als overleg is: leg het maar op iemands bordje neer. Je hersens gebruiken is altijd verdeeldheid.

      Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Adriaan Morriën • Bloedverwantschap

Ik zend mijn beide dochters voor mij uit,
op zoek naar buitenstaanders voor haar schoot.
Zij wijzen mij de toegang tot de dood,
bedroefd maar zonder er te lang bij stil te staan.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ANTIEK CORSO

Ik zal er zijn waar jij mij vraagt
te komen op het corso van
je keus en met mijn strooien bloem
versier ik jouw versierde paard.

Bron: Barbarber, december 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

19 december 2025: KANTL-colloquium

19 december 2025: KANTL-colloquium

15 november 2025

➔ Lees meer
3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

15 november 2025

➔ Lees meer
13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1587 Joost van den Vondel
1801 Jan Bormans
sterfdag
2021 Jacques Hamelink
2022 Piet Buijnsters
➔ Neerlandicikalender

Media

De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

16 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

9 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d