• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Nader Tot Hanny Michaelis

14 mei 2024 door Nico Keuning Reageer

Door Nico Keuning

Hanny Michaelis (1922-2007) was in de literatuur decennia lang vooral bekend als de ex-vrouw van Gerard Kornelis van het Reve. In de loop der jaren trad zij vanuit de achtergrond steeds meer naar voren. Niet alleen in haar commentaar op haar leven met de Volksschrijver, maar ook als dichteres en schrijver van het prachtige en onthullende Oorlogsdagboek 1940-1945 (2019). Ze debuteerde in 1949 met de dichtbundel Klein voorspel, die met volgende bundels werd opgenomen in Verzamelde gedichten (1996). Oprechte, doorleefde poëzie. Soms met subtiele spot. Poëzie voor de goede verstaander. Literatuurcriticus Arjan Peters herijkt in Wie dit ziet heeft de nacht overleefd (Fragment) haar gedichten.

De bescheiden, maar erkende positie van Hanny Michaelis als dichter kwam naar voren in de befaamde bloemlezing De Nederlandse poëzie van de 19de en 20ste eeuw in 1000 en enige gedichten (1979), van Gerrit Komrij. De maximumscore van een dichter bedroeg tien gedichten. Komrij nam er drie op van Michaelis. Veelzeggend is het gedicht: ‘Zolang er mensen zijn / blijft er oorlog. / Daar zijn we het over eens / bij de warme kachel behaaglijk / nippend van onze cognac. / Een spotgoedkoop alibi / voor afzijdigheid, inderdaad. / Helaas waterdicht.’

In Oorlogsdagboek 1940-1945, waarin Michaelis vele dichters citeert, is als motto haar gedicht ‘Oorlogsvoorjaar’ opgenomen, dat zij schreef in de oorlogsjaren. De eerste strofe luidt als volgt:

Lenteloos voorjaar, uw bloemen verwaaien,
regens slaan neer en de hemel is oud.
Meedogenloos cynisch schreeuwen de kraaien
haat heeft zijn nest tussen bloesems gebouwd.

Helder en duidelijk. Geen hermetische, ondoorgrondelijke poëzie, maar dreigend en raak. Je zou kunnen spreken van een ‘Volksdichter’. Hoewel, wat haalt Peters uit de gedichten wat wij er bij eerste lezing niet in lazen? Nadat het oeuvre van Michaelis was bekroond met de Anna Bijns Prijs, interviewde Peters de dichter voor de Volkskrant. Hij leerde niet alleen haar poëzie kennen, maar ook de persoon achter de gedichten. Een innemende persoonlijkheid. Erudiet, iemand met zelfkennis en humor. Peters: ‘Sigaret, glas wijn, uitbundig lachend en gepeperde meningen ventilerend.’ Er volgde een radio-interview van twee uur voor het programma Opium. Peters kwam nader tot Michaelis.


Over de Anna Bijns Prijs zei Michaelis met zelfspot: ‘Die krijgen alle wijven als ze maar lang genoeg volhouden.’ Het is een van haar vileine uitspraken in Vastgenageld aan de rand van het niets. Herinneringen en opinies van Hanny Michaelis (2024). Ze relativeerde, bagatelliseerde haar gedichten. Critici typeren haar poëzie in termen als gemis, ontgoocheling, afscheid en dood. Michaelis overleefde als onderduikster de oorlog. Haar ouders werden op 26 maart 1943 in Sobibor vergast. Na de oorlog probeerde zij de draad van het leven op te pakken. Na haar huwelijk met Gerard Kornelis van het Reve ontmoette zij Meik de Swaan (1911-1957), haar grote liefde. Maar hij vond de dood bij een vliegtuigongeluk. Over gemis, afscheid en dood gesproken.

Peters laat aan de hand van een aantal gedichten zien dat de poëzie van Michaelis vooral gaat om het (over)leven. Een goed voorbeeld is het gedicht uit de bundel Tegen de wind in (1962). Een gedicht over verlies’. ‘Zonder zelfbeklag en vrij van sentimentaliteit,’ merkt Peters terecht op. In het gedicht is sprake van een omkering, een verandering. Heeft de verdwenen geliefde in de eerste strofe de ‘ik’ alleen gelaten, uit de tweede strofe blijkt dat de ‘je’ er nog is, nog bestaat:

Nu weet ik dat je mij
hebt uitgekozen
om je voorgoed te herbergen
veilig besloten in
mijn duisternis.

De dichter koestert de herinnering, hun onvergankelijke liefde in de slotregels:

Dat is genoeg
voor een heel leven.

Na haar vijftigste is de dichter stilgevallen, voor de buitenwereld. Maar ze schreef nog wel gedichten. Al verdween de helft in de prullenmand, ‘en de rest zal ongetwijfeld dezelfde weg gaan’, schreef ze in een brief van 6 juli 1996 aan Arjan Peters. De ‘uitweidende’ verteller (dixit Nop Maas), zocht in haar gedichten bedachtzaam naar woorden, betekenisvolle regels. Toch zijn er postuum nog acht verspreide gedichten en eenentwintig nagelaten gedichten in de uitgebreide uitgave Verzamelde gedichten (2011) opgenomen.

Uit de gedichten die Peters analyseert blijkt hoe vitaal de poëzie van Michaelis is. Dat zegt iets over haar karakter. De zon, de maan, de stad, de natuur ondergaat zij als bevestiging van haar bestaan. Zoals in het gedicht ‘Langzaam maar zeker’, dat eindigt met de regels: ‘Wie dit ziet heeft de nacht overleefd / of hij wil of niet.’ Een gedicht van ‘negen regeltjes’. Met dit verkleinwoord toont Peters de kracht van Michaelis’ poëzie aan, ‘genoeg voor een microkosmos die er mag zijn’. Het gedicht is in zijn woorden: ‘de schoorvoetende erkenning dat de treurnis niet alles kan opslokken’. Haar gedichten getuigen niet alleen van gemis en dood, maar vooral van liefde, schoonheid, leven.

Wie dit ziet heeft de nacht overleefd biedt een verhelderende blik op de poëzie van Michaelis. Bovendien is deze fraai verzorgde uitgave tevens een liefdevol portret van een vrouw die misschien juist door haar relativering en humor de veerkracht heeft gevonden om boven alle ellende uit te stijgen, in leven en werk.

(…) De vogel
die tegen de wind in zingt.
wankelend op de valreep
van het licht

Wie dit ziet heeft de nacht overleefd, Arjan Peters over de poëzie van Hanny Michaelis, 32 p. met illustraties. Bestelinformatie bij de uitgever


Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, geen categorie, Uitgelicht Tags: 20e eeuw, Hanny Michaelis, letterkunde, poëzie

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Drs. P • Partijtje ongeregeld

Daar zat ze, met een fles goedkope sherry naast haar heup
Ze kende noch moraal noch werkwoordsvormen als ze zeup

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Er ligt veel vuur en lamplicht tussen sinter-
klaas en de dagen voor en na nieuwjaar.
’k Heb mijn verdriet verloren in de winter,
ik loop gehaast mijn zichtbre adem na.

Bron: datering: 1948-1955; Tijdrovertje, postuum gepubliceerd, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

7 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1803 Antoine Changuion
1888 Jan Greshoff
1914 Hendrik Landheer
sterfdag
2016 Karel Bostoen
2022 Frank van Gestel
➔ Neerlandicikalender

Media

Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Emile Verhaeren: Pauvres vieilles cités

Emile Verhaeren: Pauvres vieilles cités

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Olga van Marion en Jampie van Ginneken over 17e eeuwse Leidse liedjes

Olga van Marion en Jampie van Ginneken over 17e eeuwse Leidse liedjes

13 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d