• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Redekundig ontleden, maar dan anders

25 augustus 2024 door Arnoud Kuijpers Reageer

Is het belangrijk om in de onderbouw van vmbo-tl, havo en vwo redekundig ontleden te onderwijzen? En zo ja: hoe doe je dat?

Op die eerste vraag zullen veel docenten bevestigend antwoorden. Kennis van (een aantal) grammaticale begrippen wordt immers voorgeschreven in het Referentiekader taal en rekenen. Daarnaast zullen veel docenten het belangrijk vinden dat leerlingen inzicht verwerven in de opbouw van zinnen door na te denken over de samenhang tussen de verschillende bouwstenen die daarvoor zorgen. En om dat laatste is de laatste jaren veel te doen.

Want hoe bereik je dat leerlingen inzien hoe een zin grammaticaal is opgebouwd? Door ze trucjes te leren om het onderwerp (wie/wat + persoonsvorm?), het lijdend voorwerp of het meewerkend voorwerp te vinden? Nee, denken velen, waaronder Dr. Jimmy van Rijt, hoofddocent aan de Tilburg University, die op dit onderwerp promoveerde (De Glopper, 2022). Arnoud Kuijpers en Mik Leijssius ontwierpen een lessenserie die redekundig ontleden aanpakt op de wijze die Van Rijt voorstaat: door leerlingen te laten nadenken over de betekenis van zinnen, waarbij het werkwoord een cruciale rol speelt.

Tijdens de lessen worden leerlingen getraind om na te denken over de rol die het werkwoord in een zin vervult, dat wat de taalkundigen ‘valentie’ noemen. Het werkwoord vervult de hoofdrol in een zin; dat geeft immers aan welke handeling (werkwoordelijk) of toestand (naamwoordelijk) de zin bevat. Vanuit de hoofdrol van het werkwoord, vragen leerlingen zich vervolgens af welke ‘bijrollen’ door het werkwoord worden ‘uitgedeeld’: bij ‘slapen’ is, naast degene die het doet, geen bijrol nodig, maar bij een werkwoord als geven moet duidelijk worden wat er gegeven wordt en aan wie. Op deze wijze worden het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp geïntroduceerd.

De lessenserie bestaat uit drie lessen. Bij iedere les hoort een filmpje met uitleg, instructie voor de leerling om zelf aan de slag te gaan en uitwerkingen van de opdrachten. De docent pauzeert het filmpje als de leerlingen aan het werk gaan en start het daarna weer, zodat de opdrachten kunnen worden nagekeken. Die opdrachten staan in het werkboekje, waarin de leerlingen werken. Daarnaast is voor de docent een handleiding beschikbaar, met daarin een tijdsplanning per les en de antwoorden van de opdrachten.

Aan het eind van de derde les maken de leerlingen, eventueel in groepjes, de eindopdracht. Door het ontleden van een aantal zinnen, kraken ze een code. Leerlingen die dat lukt, zijn de echte ‘ontleedexperts’.

De filmpjes, het werkboekje voor de leerlingen en de docentenhandleiding bij deze lessenreeks ‘Eenvoudig Ontleden’ staan hieronder. Ze zijn ppl te downloaden via het YouTube-kanaal van Arnoud Kuijpers: www.youtube.com/@ArnoudKuijpers

  • Lesmateriaal: https://drive.google.com/file/d/1VHlPISNGn-joBd89hskf4ebGQxLMm0Zy/view?usp=sharing
  • Docentenhandleiding: https://drive.google.com/file/d/1Tphokw7sydgcbOa6M80Lu90VmvPPMReF/view?usp=sharing

Bronnen

Glopper, K. de. 2022. Op weg naar het einde van verzuchtingen over het reëel bestaande grammaticaonderwijs? Levende Talen Tijdschrift Jaargang 23, nummer 3, 2022

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: grammatica, grammaticaonderwijs, ontleden, taalkunde, taalkundeonderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d