• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

In memoriam Peter van Lint (13 juli 1933 – 27 december 2024)

14 januari 2025 door Marcel Bax en Wim Vuyk 3 Reacties

Na een carrière in het basis- en het voortgezet onderwijs die bijna twee decennia omspant, trad de geboren Hagenaar Peter van Lint in 1974 in dienst van het toenmalige Nederlands Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen om onderwijs te verzorgen en onderzoek te verrichten op het gebied van de Taalbeheersing van het Nederlands. Peter was een van de pioniers van de Nederlandse Taalbeheersing, en had voor zijn aanstelling in Groningen als wetenschappelijk hoofdmedewerker al enigszins naam gemaakt met een aantal publicaties met een duidelijk herkenbare taalbeheersingssignatuur, zoals het op pragmatische tekstanalyse gerichte artikel Wat mot die goser van me? (1973, de s is van de auteur) en de aan verbale en dramatische expressievakken gewijde “studie- en discussienota” in boekvorm Assepoester en de Dikhuid (1970). In het Groningse studieprogramma, net zo als in de meeste andere universitaire neerlandistische curricula, was dit vakgebied toentertijd recent geïntroduceerd. Het object van Taalbeheersing was destijds evident: het (adequate) gebruik van taal als communicatiemiddel; haar doelstelling betrof goeddeels de optimalisatie van de taalvaardigheid van studenten Nederlands, eerst en vooral met het oog op hun veronderstelde latere uitoefening van het beroep van leraar of lerares Nederlands.

Voor Peter van Lint was van meet af aan duidelijk dat taalvaardigheid geen ‘generieke competentie’ uitmaakt (om een wat nuffige notie van hedendaagse onderwijscommiezen te gebruiken), maar dat taalvaardigheden onlosmakelijk samenhangen met onderscheiden genres van taalgebruik – met uiteenlopende ‘vormen van taalverkeer,’ zoals Peter die bij voorkeur noemde. Waar genretheoretische analyses zicht dienen te bieden op de onderscheidende kenmerken van de verschillende vormen van taalverkeer, bood, naar Peters inzicht, de klassieke retorica (inzonderheid het werk van de Romeinse redenaar Quintilianus) uiterst geschikte handvatten om taalvaardigheden te verbeteren. Bij het vormgeven en realiseren van zijn taalvaardigheidsonderricht liet Peter zich overigens mede leiden, geheel conform de toenmalige tijdgeest, door emancipatorische doelstellingen: het kon zijns inziens niet de bedoeling zijn dat het taalvaardigheidsonderwijs enkel bestaande (‘bourgeois’)normen reproduceerde en bevestigde.

Peters onderzoeksinspanningen gedurende zijn Groningse jaren richtten zich primair op de ontwikkeling van een voor de taalvaardigheidsdidactiek relevante genretheorie met betrekking tot alledaagse en bijzondere taalgebruiksvormen, hetgeen resulteerde in uitvoerige categoriseringen en uitputtende taxonomieën, omstandig beredeneerd en gepresenteerd in zijn ‘handboek’ voor Taalbeheersing, i.e. Vormen van taalverkeer (1980). Bij zijn wetenschappelijke werkzaamheden ten faveure van een genreleer ter zake van het taalgebruik liet Peter zich opmerkelijk weinig gelegen liggen aan het werk van anderen (Dell Hymes of Erving Goffman, om maar twee namen te noemen) en toonde hij nauwelijks de behoefte om aansluiting te zoeken bij bestaande theorieën, modellen of benaderingswijzen. In Peter herkennen we dan ook gemakkelijk de figuur van de eigengereide solist, zo niet die van de ‘zelfkazer’ in academia. In vrijwel alles wat hij als docent, onderzoeker of collega deed (met Peter en eerstgenoemde schrijver dezes vormden Arrie van Berkel, Jan Berenst en Titus Ensink in die mooie dagen van weleer de Groningse sectie Taalbeheersing) was hij onmiskenbaar een einzelgänger . Mogelijk heeft zijn ronduit idiosyncratische benadering er mede toe geleid dat hij, tot zijn niet geringe spijt, niet werkelijk school heeft gemaakt.

Peters eigenzinnige karakter vertoonde zich al evenzeer in ’s mans flamboyante voorkomen. Met zijn weelderige haardos tot over de schouders, zijn scherpe gelaatstrekken, zijn knevel en puntige sikbaard, alsook zijn vaak groteske uitdossingen, breedgerande hoeden en wijdvallende lange overjassen had hij veel weg van een zeventiende-eeuwse grand sinjeur.

Had zijn uiterlijke verschijning iets theatraals, zoiets gold beslist ook voor zijn manier van doen, zeker buiten de privésfeer: altijd vormelijk maar tevens stijlvol, meestal vriendelijk maar dan toch ook wel wat afstandelijk. Voor sommigen had Peters optreden iets gekunstelds, iets bestudeerds, en hielden dezen het voor waar dat wat die Hagenees van hen moest, hemzelf altijd als geen ander glashelder voor ogen stond…

Zo Peters verbale en non-verbale gedragingen iets toneelmatigs hadden, zulks hangt ongetwijfeld samen met zijn diepe passie voor het theater. Een van de dingen die hij zei ernstig te betreuren, was het door hem ervaren a-muzische karakter van de universitaire neerlandistiek. Als bevlogen leraar Nederlands in het middelbaar onderwijs had hij zich reeds sterk gemaakt voor taalexpressie en dramatische werkvormen; en ook als universitair docent propageerde Peter, als, naar eigen zeggen, “geheide tonelist,” muzische vakken, waarin de al dan niet kunstzinnige expressie door woord en gebaar centraal stond. Groot en belangrijk was voorts zijn betrokkenheid bij de totstandkoming van de studierichting Theaterwetenschap en zijn inspirerende inzet voor het Groninger studententoneel. Een en ander resulteerde begin jaren tachtig in de opvoering door RUG-studenten, onder Peters regie, van een onversneden spektakelversie van het middeleeuwse mysteriespel Die Eerste Bliscap van Maria in het gerenommeerde plaatselijke cultuurcentrum De Oosterpoort.

Peters onbekrompen inspanningen op het stuk van expressievakken ten spijt, werd en wordt de universitaire taalbeheersing niet gekenmerkt door de door hem zo vurig verhoopte muzische inslag. Welzeker was de tijd daar ook steeds minder naar: het nationale taalbeheersingsonderwijs en -onderzoek kwamen sinds het midden van de jaren tachtig steeds sterker in het teken te staan van de oriëntatie op de professionele communicatie van overheidsinstellingen en bedrijfsorganisaties. In 1988 maakte Peter, pas vijfenvijftig jaren oud, gebruik van de toen vigerende ruimhartige regeling om vervroegd te kunnen uittreden. Al snel na zijn pensionering verhuisde hij met zijn gezin uit Groningen om zich metterwoon in het landelijke Noord-Overijssel te vestigen; eind 2024 overleed hij daar op eenennegentigjarige leeftijd (vegetariërs kunnen heel oud worden…).

In de vele jaren die hem als pensionado restten, bleef de zelfverklaarde “aartsretoricus” Peter van Lint overigens heel actief op diverse terreinen, waaronder de taaladvisering, de (na)scholing, het onderwijs(management), de lokale politiek, de journalistiek, het theater en de blues- en jazzmuziek (hij speelde aardig gitaar en beschikte over een goede zangstem). Zijn onvoorwaardelijke liefde voor retorica en taalbeheersing – door hem altijd als een ars beschouwd – bleef een rode draad in zijn leven. Peter van Lint wordt, ondanks soms fundamentele verschillen van inzicht, door zijn vroegere Groningse collegae met veel sympathie herinnerd als een kleurrijke, veelzijdige en eigenzinnige vakgenoot, die de rol van taal en communicatie in het maatschappelijk leven en in de onderwijspraktijk steeds als een uiterst voorname beschouwde.

Uitvoeriger informatie over Peter van Lints werk en leven vindt men op diens website: petervanlint.nl

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Uitgelicht Tags: In Memoriam, taalbeheersing

Lees Interacties

Reacties

  1. Nanne Streekstra zegt

    14 januari 2025 om 21:27

    Onze gewaardeerde oud-collega Peter van Lint wordt hier op zeer passende wijze herdacht en deze bijdrage die zoveel aardigs (en eigen-aardigs) bevat draagt ertoe bij dat zijn nagedachtenis niet snel zal worden prijsgegeven aan de vergetelheid. Met een lichte glimlach nam ik weer kennis van de eindeloze discussies van destijds aangaande de grondslagen van het vakgebied en het stroperige jargon dat daarmee gepaard ging. Bij de persoonlijke kant van het levensbericht veerde ik als lezer op: het beeld van Peter is heel realistisch en niet geheel zonder een licht tongue-in-cheek-gevoel neergezet. Ik vermoed dat onze oude Keltische tovenaar er zelf ook wel tevreden over zou zijn geweest. In mijn herinnering was Peter vele decennia prominent aanwezig geweest bij Taalbeheersing, maar nu realiseer ik me toch dat die periode aanzienlijk korter is geweest. Dat geeft me de gedachte in dat hij een bijzonder markante collega is geweest die kennelijk een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. De plek die Peter hier krijgt in de galerij der Neerlandici heeft hij ten volle verdiend. (Nanne Streekstra, Groningen)

    Beantwoorden
  2. Femke Kramer zegt

    15 januari 2025 om 14:34

    Veel dank voor deze terugblik op de unieke bijdragen aan de neerlandistiek van een bijzondere vakgenoot. Tot mijn spijt kwam ik zelf net te laat in Groningen om nog actieve herinneringen op te kunnen bouwen aan de bezigheden van Peter van Lint. Nu ik dit zo lees, zie ik dat ik klaarblijkelijk (voor een deel althans) aan hem te danken heb dat ik heb kunnen afstuderen met Theaterwetenschap als bijvak.
    Jammer dat Van Lint met de vorm en invulling die hij aan de taalbeheersing gaf geen school heeft kunnen maken. Hopelijk leeft zijn geest niettemin her en der voort–aan mij zal het niet liggen. Het zou ons vak in brede zin niet schaden als we ons laten inspireren door de retorica-pedagogiek van Quintilianus en de vormende werking onderkennen van het spelen van middeleeuws toneelrepertoire.
    Niet van deze tijd? Integendeel. Een groepje masterstudenten neerlandistiek in Groningen is momenteel een zinnespel aan het schrijven over actuele maatschappelijke problematiek, met eigentijdse sinnekens. Jullie horen t.z.t. wat dit oplevert.

    Beantwoorden
  3. Pouwel Woldendorp zegt

    19 maart 2025 om 21:17

    Dit In memoriam roept bij mij weer veel herinneringen op aan mijn tijd als student Nederlands in Groningen (1976-1984). Een tijd dat wij studenten samen met onze docenten op vrijdagmiddag in de kroeg op de hoek bij ons instituut belandden. Het onderscheid docent-student was soms wel eens wat vaag…
    Peter van Lints verschijning was inderdaad markant. Je zag hem niet over het hoofd.
    Van zijn colleges kan ik mij niet zoveel meer herinneren, maar ik kijk wel met veel warmte terug op het collegejaar dat wij bezig waren met repetities en opvoering van Die eerste Bliscap van Maria. Een stuk waarbij hij niet alleen ons, Rug-studenten, inschakelde, maar voor de decors en kostuums ook studenten van de Kunstacademie Minerva. Met als resultaat twee opvoeringen in De Oosterpoort (volgens mij 1978 of 1979). Dat hij het muzische en theatrale miste in de studie Nederlands, wist ik niet. Het verklaart nu achteraf wel zijn inzet voor het middeleeuwse mysteriespel en zijn betrokkenheid bij de totstandkoming van de studierichting Theaterwetenschap. Een mooi portret van een markante man. Dank.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

D. Hillenius • Wij hebben nog vergeten

men laat Hongaren de zee zien
hijst Hollanders op bergen
beren op fietsen
opoe Moses maakt schilderijen

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Van zomers die wij niet kennen
ritselen de blaren,
in winters die wij niet kennen
sneeuw onhoorbaar valt.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

18 juli 2025

➔ Lees meer
19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

15 juli 2025

➔ Lees meer
1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Aad Nuis
sterfdag
1994 Jacob Drewes
➔ Neerlandicikalender

Media

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

15 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 3 Reacties

➔ Lees meer
Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

14 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

13 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d