• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Veilig voor de honden

12 januari 2025 door Marc Kregting 1 Reactie

Koning Filip. Bron: Wikimedia

Na een politiek rampjaar is het werkelijk 2025 geworden. Past het dan om vooruit te kijken of om te anticiperen? Ik geloof dat ik graag hoop. Daarin wil ik standhouden, maar niet zonder de wereld te versmaden. Waarin ik bovendien nog iemand heb rondlopen die is opgekrabbeld als dichter en aldus extra vragen op zijn bordje serveert.

Wat te dingessen?

Graag spiek ik. Zoals bij Charles Ducal, die op de tweede dag van het jaar een gedicht publiceerde dat hij ook inleidde. Het gaat over degenen die de toekomst heten te zijn. Maar in Gaza werden ze na 7 oktober 2023 zodanig opgejaagd wild dat ze volgens recent onderzoek hun hoop hebben verloren: ‘96 procent van de ondervraagde kinderen heeft het gevoel dat hun dood nabij is, terwijl 49 procent heeft aangegeven te willen sterven’.

Het ligt niet in Ducals aard om daarover te zwijgen. Hij heeft vier strofen nodig en een losse slotregel.

NIEUWJAARSWENS

De kinderen zijn bang, majesteit, bang
van de honden die dolen door het puin
op zoek naar mensenvlees, en waarop
op uw bevel niet mag worden geschoten.

De kinderen weten dat zij sterven moeten,
er is geen eten meer en door het tentzeil boort
de kou. U bent de enige in wie zij nog geloven,
U brengt de dood, U houdt uw woord.

De kinderen willen sterven, majesteit.
Ze vragen of het mogelijk is nog één keer
in een bed te liggen waar het warm is
in een huis dat overeind is blijven staan

op uw bevel, en of ze daar inslapen mogen,
veilig voor de honden, om ’s ochtends
ongeschonden, in hun mooiste lichaam,
door de engelen te worden gevonden.

Kinderen geloven nog in wonderen, majesteit.

Dit oogt als een kalm gedicht, maar volgens mij is het geen toeval dat het enige eindrijm nogal geladen is: boort/woord. Is taal inderdaad kapotgegaan door de werkelijkheid? Voor Noord-Nederlanders sowieso, door dat ‘bang van’. Maar het zou flauw zijn wanneer slachtoffers met betweterij worden bekleed, terwijl het gedicht zoekt naar oplossingen. En (een) dader(s )?

Vanwege een schier onoverbrugbare hiërarchische kloof bouwt Ducal naar ik vermoed voort op een Vlaamse traditie. In een zogeheten nieuwjaarsbrief geven kinderen op krukkig rijm de zeemzoetste versie van zichzelf en brengen hulde aan een ouder (vader, moeder, grootouders, peter, meter). De braafheid dampt ervan af en de aangesprokenen waarderen dat dan met een cadeau of geldbedrag.

Hier zal de Belgische koning Filip de aangesprokene zijn en richt een onderdaan zich strohalmgewijs tot hem, zoals in Max Havelaar Multatuli dat deed tegenover Willem III. Een verschil met die proeve van wereldverbetering is wel dat de ik bij Ducal geïmpliceerd is. Vergeleken met nieuwjaarsbrieven is deze ik ook ouder en is de concrete situatie oneindig veel schrijnender.

De koning heeft natuurlijk een rare positie in een gedicht dat verandering wil forceren. Hij mag geen uitvoerende macht hebben. Zijn optreden is per definitie protocollair. Anders dan dat van Benjamin Netanyahu, bijgenaamd King Bibi. Of dat van een Amerikaanse president, tegen wiens Vietnamoorlog ooit Boudewijn de Groot, ook in de aanspreekvorm en ook met de slaap centraal, artistiek protest aantekende.

Uitgerekend tot het protocol van de koning behoort het uitspreken van nieuwjaarswensen. In 2024 deed Filip dat evenzeer. En de aanleiding vond hij in een verontruste en verontrustende brief van middelbare scholieren, die de leeftijd hebben van degenen met wie Ducal meeleeft. De koning stelde:

Redenen voor hoop zijn er altijd. Hopen is niet passief wachten op een betere toekomst. Hopen is zich engageren om te bouwen, om samen op weg te gaan naar een meer rechtvaardige en respectvolle wereld, waar elk kind wordt verwelkomd als een schat aan beloften.

Een wereld zonder oorlog of zonder lijden is natuurlijk een illusie. Maar dat mag ons niet tegenhouden om ervoor te blijven ijveren.

Naar Ducals maatstaven zal die tweede geciteerde alinea nog te berustend zijn in het uitgangspunt van lijdensverdiscontering. Maar ja, de koning is sowieso slechts een mens die niet over leven en dood gaat. De enige met zo’n onafzienbare macht en pretentie is een god, die bij Ducal heel even opduikt in de hoofdletters van de persoonlijk voornaamwoorden in regel acht. Maar het bezittelijk voornaamwoord heeft daar aan het eind alweer een onderkast.

Het blijven dus mensen tegenover mensen, een impasse, en in droge zinnen toont Ducal zich daar woedend over. Welke machthebber laat zelfs kinderen doden? Dan is het toch geen oorlog meer? De implicatie luidt dat er in Gaza een genocide gaande is. En dat elk mens op basis van waardigheid en solidariteit zich daar tegen moet verzetten.

Zwijgen betekent medeplichtigheid of, zoals dat in Vlaanderen zo mooi heet, schuldig verzuim. Alsof Ducal het oude liedje van stal moet halen, ‘Which side are you on?’. De verlossing van de angst hoeft toch niet in de dood liggen? De ‘wonderen’ waarvan sprake zouden immers naar levende vrede moeten verwijzen.

Technisch doet Ducal in de twee laatste kwatrijnen iets even tegensprekelijks. De kinderen willen ‘liggen’ in een huis dat is blijven ‘staan’. Maar die zin is als enige in het gedicht niet af bij het strofe-einde, waar de witregel protest voorbereidt tegen het herhaalde ‘op uw bevel’. En terwijl de zinnen in het voorlaatste kwatrijn kommaloos zijn, bevat het laatste kwatrijn een overmaat aan komma’s, hijgend van woede, en maar liefst drie opzichtige binnenrijmen.

Uit het gedicht als esthetische eenheid gulpt misschien bloed en dan moeten de ‘wonderen’ wel degelijk verwijzen naar het stelpen. Indien volwassenen dat nalaten, dan nemen kinderen, dragers van de toekomst, die basale ethische plicht op zich. Toch is het een volwassen dichter die dat suggereert en die zelf als gezegd buiten beeld blijft.

Is het kitsch of populisme om over de rug van kinderen te ageren? En hoe zou het anders moeten en kunnen? Ik weet het werkelijk niet. Gewoonlijk spreekt Ducal zich onbeschroomder uit, desnoods tegen een communis opinio. Het jaar 2025 is nog lang.

Overigens ben ik van mening dat het moreel onhoudbaar is om leraren zonder smartphone uit te sluiten van een lerarenkaart.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, Charles Ducal, letterkunde, poëzie

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan Uyttendaele zegt

    13 januari 2025 om 10:36

    Indrukwekkend gedicht en boeiend commentaar! Maar ik betwijfel of de kinderen zich zo expliciet tot de koning de Belgen richten. In hun wanhoopskreet wenden zij zich tot àlle machthebbers ter wereld, die geen respect tonen voor het leven van onschuldige kinderen (denk ik).
    Overigens ben ik van mening dat een leraar die geacht wordt zijn leerlingen aan te leren hoe ze (onder meer) met een smartphone efficiënt kunnen communiceren, zelf over een smartphone zou moeten beschikken.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

W.L. Penning • Het monster

Doller dan ooit is ’t monster losgebroken,
En menschen worden wilde beesten;
Helsch viert het kwaad zijn gloriefeesten –
Tot de overmacht heeft rechtgesproken

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

HONDSDAGEN

Niet groen rijpt het gras dit jaar,
bomen dragen hun bladeren wit,
het licht is niet uit het veld
te slaan, de dag reikt aan
de dag, in dromen zoeken
de nachten onderdak.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

18 juli 2025

➔ Lees meer
19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

15 juli 2025

➔ Lees meer
1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1949 Jeroen Groenendijk
sterfdag
1963 Jan Naarding
2008 Rein Bloem
➔ Neerlandicikalender

Media

The form of the adjective in Dutch

The form of the adjective in Dutch

20 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Literaire Letterenshow met Mustafa Stitou en Auke Hulst

De Literaire Letterenshow met Mustafa Stitou en Auke Hulst

19 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

15 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 3 Reacties

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d