• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een episode met jam moet wel in een ramp eindigen

24 juni 2025 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Klaas E.D. Smelik over de vorm van Bijbelverhalen

Dat we boeken kunnen lezen van enkele duizenden jaren oud, is op zich een wonder. Alles verandert altijd aan de mens – zijn taal, zijn denken, zijn cultuur, wat hij wel of niet leuk vindt. Een tekst van honderd jaar geleden is over het algemeen al te herkennen als ‘niet meer van deze tijd’. Je zou kunnen verwachten dat die vervreemding in de loop der tijd almaar groter wordt en dat een tekst van te lang geleden volkomen onduidelijk geworden is.

Zo werkt het niet. Er zijn teksten die de mensen onafgebroken bestuderen van een tijd voor het begin van onze jaartelling. De Rigveda. De Ilias en de Odyssee. En natuurlijk de Bijbel.

Die boeken worden weliswaar vermoedelijk steeds op een andere manier gelezen, naar de behoefte van de tijd. En zo wordt de Bijbel nu gelezen als een verzameling verhalen, in ieder geval door de hebraïst Klaas Smelik. In zijn boek De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers zet hij uiteen hoe de schrijvers van verschillende boeken in de Bijbel – het zal wel geen toeval zijn dat een hebraïst daarmee vooral het Oude Testament bedoelt – hun verhalen vorm gaven.

Verloren

Het boek lijkt me bedoeld voor mensen die het interessant vinden om de Bijbel te lezen zonder dat ze veel gespecialiseerde kennis hebben. Voor hen heeft Smelik allerlei interessante observaties over stijl en structuur. Bijvoorbeeld dat waar schrijvers nu vaak het advies krijgen om niet te vaak hetzelfde woord te gebruiken, en dus wat te variëren met synoniemen, in de Bijbel juist boeken voorkomen waarin bij voortduring hetzelfde woord gebruikt woord, zoals jam ‘zee’ in het Bijbelboek Jona. Alleen al in het eerste hoofdstuk komt dat woord elf keer voor:

 Op deze wijze wordt de tekst door dit woord gekleurd. Dit heeft de Bijbelschrijver bewust gedaan, want de zee speelt voor het verloop van het verhaal een cruciale rol. Daarbij is het van belang ons te realiseren dat het woord jam in het Bijbels-Hebreeuws een zeer ongunstige connotatie had. De oude Israëlieten lieten de zeevaart liever aan de Feniciërs over. Bovendien was Jam de naam van een weinig sympathieke god in het Kanaänitische pantheon. Een episode met jam als motiefwoord moet wel in een ramp eindigen.

Smelik maakt vervolgens bezwaar tegen het feit dat vertalers in het Nederlands proberen wel een beetje te variëren. Die dreun van de jam dient een specifieke functie, en die gaat verloren.

Effect

Een soortgelijke observatie heeft hij over de imperfectum consecutivum: het Bijbels Hebreeuws heeft een aparte werkwoordsvorm om uit te drukken dat een aantal dingen na elkaar gebeurden. In de Statenvertaling werd dit vertaald door ende… ende… ende…

 ’t welcke hy haer gaf, ende ginck tot haer in, ende sy ontfinck by hem. Ende sy maeckte haer op, ende ginck henen, ende leyde haren sluyer van haer af: ende sy trock aen de kleederen van hare weduwschap.

In moderne vertalingen wordt dat en tot ongenoegen van Smelik soms weggelaten zodat de imperfectum consecutivum tot een gewone verleden tijd wordt. zoals in de Groot Nieuws Bijbel:

Hij gaf ze, had gemeenschap met haar en zij werd zwanger. Toen ze weer naar huis was gegaan, deed ze haar sluier af en trok haar rouwkleren weer aan.

Toch valt wel te begrijpen waarom die moderne vertalers dat doen. Dat en… en… en… klinkt in moderne oren nogal kinderlijk. Smelik lijkt niet altijd oog te hebben voor het feit dat hetzelfde stilistische middel in verschillende tijden een verschillend effect heeft.

Aanrader

Tegelijkertijd is het natuurlijk een verrijking om zulke dingen dan eenmaal wel te weten. Je kunt die verhalen niet zonder meer begrijpen met een naïef eenentwintigste-eeuwse leeshouding – je zult toch ook een beetje een Jood van tweeduizend jaar geleden moeten worden.

Wat ik wel heel jammer vind: dat Smelik niet doet aan literatuurverwijzingen. Je weet als lezer niet waar hij zijn kennis vandaan haalt, en als je iets interessant vindt (bijvoorbeeld wat een motiefwoord nu precies is, of hoe die imperfectum consecutivum werkt), dan kom je dat niet te weten. Je moet het doen met precies datgene wat Smelik vertelt. Een heel enkele keer verwijst hij in de tekst naar een andere auteur, zoals naar Robert Alter en zijn The Art of Biblical Narrative (1981). Maar zelfs die naam, die niet anders dan grote invloed kan hebben gehad op Smeliks manier van kijken, wordt alleen in het voorbijgaan genoemd (het jaartal dat ik geef ontbreekt zelfs).

Ik neem aan dat dit bedoeld is om ‘de leek’ niet af te schrikken, maar ik ben een absolute leek en voel me eigenlijk een beetje bekocht. Er zijn allerlei dingen waarover ik wel wat meer zou willen weten en wat dat betreft stuurt Smelik me wel een beetje het bos in.

Tegelijkertijd weet Smelik zijn analyses met zoveel telkens heel goed gekozen voorbeelden te larderen uit alle hoeken en gaten van het Oude Testament, dat De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers een genoegen is om te lezen, en een aanrader voor iedereen die weleens een goed verhaal wil lezen uit een wereld die we helemaal niet meer kennen.

Klaas A.D. Smelik. De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers. Hoe verhalen in de Bijbel worden verteld. Walburg Pers, 2025. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: bijbel, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Jona Lendering zegt

    24 juni 2025 om 08:56

    Ook ik heb het boek met plezier gelezen; het ontbreken van verwijzingen naar literatuur waar ik toch niet bij kan (betaalmuren), die jargon bevat waar ik vijfendertig jaar geleden niet op ben voorbereid en die gaat over woorden die ik niet kan lezen, heb ik geen seconde ervaren als een gebrek, maar ik denk wel dat Smelik iets had kunnen doen met een QR-code en dan de referenties online had kunnen plaatsen.

    Ik bleef vooral achter met het gevoel dat ik ook eens zo’n boek wilde lezen over het Nieuwe Testament, over de Griekse en Latijnse literatuur, en over middelnederlandse teksten.

    Heel sterk vond ik overigens de herhaalde en o zo terechte waarschuwing dat je bij het lezen van antieke teksten makkelijk je eigen aannames meeneemt. (Al geldt die waarschuwing voor elke tekst.)

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Vincent Van Meenen • onder het ijs door zwemmen

het ijs lost op
is dat werkelijk nieuw water
hoe het tevoorschijn gulpt
het lijkt zo grauw

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

VIS-VERBOD

Vissen mogen in dit water
zich niet voortbewegen lager
dan met voorgeschreven spoed
en zij mogen het niet wagen
van hun baan te wijken en te
aarzelen, hun aarzelvinnen
werken goed, te eten zonder
vragen en de wagen even
te verlaten weeklijks om te
wisselen van ondergoed.

Bron: Soma, januari-februari 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

8 juli 2025

➔ Lees meer
12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

7 juli 2025

➔ Lees meer
10 juli 2025: Hofwijck en het lezen van maakbaar landschap

10 juli 2025: Hofwijck en het lezen van maakbaar landschap

4 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1898 Anton Reichling
1934 Pieter Seuren
➔ Neerlandicikalender

Media

De laatste keuze van Rogi Wieg

De laatste keuze van Rogi Wieg

9 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

8 juli 2025 Door Vianne Cré Reageer

➔ Lees meer
‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

5 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d