• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Beseffen en mijmeren

13 december 2012 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Aan het lijstje Nederlandse woorden dat lastig te vertalen is in andere talen – gezellig wordt meestal genoemd, mijn favoriet is uitwaaien – voegt de filosoof Cornelis Verhoeven (1928-2001) er één toe. In zijn boek Het besef. Woorden voor denken en zeggen  (Ambo/Baarn, 1991) merkt hij op dat de betekenis beseffen heel moeilijk precies in andere talen weer te geven is.

Wat betekent beseffen? Wat doet het precies anders zijn dan woorden als zich realiseren, zich bewust zijn, benul hebben enzovoort? Bij enkele tientallen woorden die gaan over denken en zeggen staat Verhoeven uitgebreid stil in Het besef. Dat gaat zo (over mijmeren):

‘Mijmeren’ heeft niet de tobberige ernst van ‘piekeren’, niet de argwaan wekkende pretenties van ‘speculeren’, niet het ethische gewicht van ‘zich bezinnen’ en niet de zwaarte van ‘peinzen’, maar het spreekt bijna plechtig zijn eigen ritardando uit en lijkt door de klank van het woord zelf al aan te duiden wat het wil zijn.

Ik vind dat erg prettig, dat proeven aan woorden dat Verhoeven doet, dat luisteren hoe ze klinken, dat voelen wat voor associaties ze oproepen; ze heel nauwkeurig met elkaar vergelijken en te proberen te achterhalen wat voor wereldbeeld erachter zit. Ik geloof dat de Nederlandse woordenschat maar weinig gebruikers hebben gehad die ieder woord zo nauwkeurig kon benoemen.

Het bijzondere van beseffen, bijvoorbeeld, is volgens Verhoeven dat het de zaken zo voorstelt dat de werkelijkheid plotseling binnendringt in het bewustzijn. Je kunt alleen zaken beseffen die waar zijn, en besef komt zonder speciale inspanning. Je kunt je wel voornemen om iets te weten te komen, maar niet om iets te gaan beseffen. Bovendien heeft besef vaak iets moreels (plichtsbesef), maar is ook dan niet doelgericht te bereiken. Je kunt je niet voornemen om te komen tot plichtsbesef.

Cornelis Verhoeven was een filosoof in de zogeheten continentale traditie – die van Heidegger – maar met het verschil dat hij ook een schrijver was en zich dus veel preciezer en tegelijkertijd helderder uitdrukte dan de gemiddelde continentale filosoof.

Er zijn ook wel nadelen aan Verhoevens methode. Hij achterhaalt de betekenis van veel werkwoorden vooral door zich zinnen voor te stellen waarin dat werkwoord voorkomt, maar hij beperkt zich daarbij meestal tot zinnen met de eerste persoon als onderwerp. Omdat je niet kunt zeggen gisteren besefte ik dat nog maar nu niet meer concludeert hij dat je eenmaal verworven besef niet kwijt kunt raken. Maar je kunt best zeggen gisteren besefte die oude man dat nog, maar nu niet meer.

Het punt is, lijkt mij, dat wanneer een spreker zegt X beseft dat Y, dat dan die spreker moet geloven dat Y waar is. Bij een zin in de ik-vorm valt de spreker samen met het onderwerp. Dus ontstaat er dan een tegenstrijdigheid wanneer je zegt gisteren besefte ik dat nog maar nu niet meer: eerst zeg je dat je (als spreker) vindt dat ‘dat’ waar is, maar dan zeg je dat je ‘dat’ niet meer weet.

En zo wekt Verhoevens boek allerlei mijmeringen op. En soms zelfs nieuw besef.
 

Er blijkt ook een Engelstalig weblog over Cornelis Verhoeven te zijn, bijgehouden door Verhoevens zoon Daan.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Cornelis Verhoeven, semantiek, taalfilosofie

Lees Interacties

Reacties

  1. RHCdG zegt

    14 december 2012 om 05:14

    Van Lucebert ken je vast deze regels wel:

    nachtenlang bemediteerde hij (een schemermens)
    het woord schampscheut

    Die samentrekking van schimpscheut en schampschot trekt natuurlijk als eerste de aandacht, maar het bemediteren zelf is ook een samentrekking (van beschouwen en mediteren). Zo ontstaat door contaminatie een soort schemering in de taal, waarbij dingen soms niet alleen maar meer zijn wat ze zijn, maar ook nog iets anders.

    Beantwoorden
  2. Marc van Oostendorp zegt

    14 december 2012 om 06:54

    Je neemt als vanzelfsprekend aan dat be- hier afkomstig is van, of verwijst naar, 'beschouwen'. Maar waarom zou dat zo zijn? Waarom niet bijvoorbeeld 'bedenken'? Of het zien als een voorvoegsel dat het mogelijk maakt dat 'mediteren' een lijdend voorwerp neemt, zoals hier ook daadwerkelijk gebeurt?

    Beantwoorden
  3. RHCdG zegt

    14 december 2012 om 14:02

    Ach Marc, het gedicht, en zeker dat van Lucebert staat open voor de meest idiosyncratische interpretaties. Als jij 'bedenken' in wilt zien, dan doe je dat toch?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij RHCdGReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d