• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Beseffen en mijmeren

13 december 2012 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Aan het lijstje Nederlandse woorden dat lastig te vertalen is in andere talen – gezellig wordt meestal genoemd, mijn favoriet is uitwaaien – voegt de filosoof Cornelis Verhoeven (1928-2001) er één toe. In zijn boek Het besef. Woorden voor denken en zeggen  (Ambo/Baarn, 1991) merkt hij op dat de betekenis beseffen heel moeilijk precies in andere talen weer te geven is.

Wat betekent beseffen? Wat doet het precies anders zijn dan woorden als zich realiseren, zich bewust zijn, benul hebben enzovoort? Bij enkele tientallen woorden die gaan over denken en zeggen staat Verhoeven uitgebreid stil in Het besef. Dat gaat zo (over mijmeren):

‘Mijmeren’ heeft niet de tobberige ernst van ‘piekeren’, niet de argwaan wekkende pretenties van ‘speculeren’, niet het ethische gewicht van ‘zich bezinnen’ en niet de zwaarte van ‘peinzen’, maar het spreekt bijna plechtig zijn eigen ritardando uit en lijkt door de klank van het woord zelf al aan te duiden wat het wil zijn.

Ik vind dat erg prettig, dat proeven aan woorden dat Verhoeven doet, dat luisteren hoe ze klinken, dat voelen wat voor associaties ze oproepen; ze heel nauwkeurig met elkaar vergelijken en te proberen te achterhalen wat voor wereldbeeld erachter zit. Ik geloof dat de Nederlandse woordenschat maar weinig gebruikers hebben gehad die ieder woord zo nauwkeurig kon benoemen.

Het bijzondere van beseffen, bijvoorbeeld, is volgens Verhoeven dat het de zaken zo voorstelt dat de werkelijkheid plotseling binnendringt in het bewustzijn. Je kunt alleen zaken beseffen die waar zijn, en besef komt zonder speciale inspanning. Je kunt je wel voornemen om iets te weten te komen, maar niet om iets te gaan beseffen. Bovendien heeft besef vaak iets moreels (plichtsbesef), maar is ook dan niet doelgericht te bereiken. Je kunt je niet voornemen om te komen tot plichtsbesef.

Cornelis Verhoeven was een filosoof in de zogeheten continentale traditie – die van Heidegger – maar met het verschil dat hij ook een schrijver was en zich dus veel preciezer en tegelijkertijd helderder uitdrukte dan de gemiddelde continentale filosoof.

Er zijn ook wel nadelen aan Verhoevens methode. Hij achterhaalt de betekenis van veel werkwoorden vooral door zich zinnen voor te stellen waarin dat werkwoord voorkomt, maar hij beperkt zich daarbij meestal tot zinnen met de eerste persoon als onderwerp. Omdat je niet kunt zeggen gisteren besefte ik dat nog maar nu niet meer concludeert hij dat je eenmaal verworven besef niet kwijt kunt raken. Maar je kunt best zeggen gisteren besefte die oude man dat nog, maar nu niet meer.

Het punt is, lijkt mij, dat wanneer een spreker zegt X beseft dat Y, dat dan die spreker moet geloven dat Y waar is. Bij een zin in de ik-vorm valt de spreker samen met het onderwerp. Dus ontstaat er dan een tegenstrijdigheid wanneer je zegt gisteren besefte ik dat nog maar nu niet meer: eerst zeg je dat je (als spreker) vindt dat ‘dat’ waar is, maar dan zeg je dat je ‘dat’ niet meer weet.

En zo wekt Verhoevens boek allerlei mijmeringen op. En soms zelfs nieuw besef.
 

Er blijkt ook een Engelstalig weblog over Cornelis Verhoeven te zijn, bijgehouden door Verhoevens zoon Daan.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Cornelis Verhoeven, semantiek, taalfilosofie

Lees Interacties

Reacties

  1. RHCdG zegt

    14 december 2012 om 05:14

    Van Lucebert ken je vast deze regels wel:

    nachtenlang bemediteerde hij (een schemermens)
    het woord schampscheut

    Die samentrekking van schimpscheut en schampschot trekt natuurlijk als eerste de aandacht, maar het bemediteren zelf is ook een samentrekking (van beschouwen en mediteren). Zo ontstaat door contaminatie een soort schemering in de taal, waarbij dingen soms niet alleen maar meer zijn wat ze zijn, maar ook nog iets anders.

    Beantwoorden
  2. Marc van Oostendorp zegt

    14 december 2012 om 06:54

    Je neemt als vanzelfsprekend aan dat be- hier afkomstig is van, of verwijst naar, 'beschouwen'. Maar waarom zou dat zo zijn? Waarom niet bijvoorbeeld 'bedenken'? Of het zien als een voorvoegsel dat het mogelijk maakt dat 'mediteren' een lijdend voorwerp neemt, zoals hier ook daadwerkelijk gebeurt?

    Beantwoorden
  3. RHCdG zegt

    14 december 2012 om 14:02

    Ach Marc, het gedicht, en zeker dat van Lucebert staat open voor de meest idiosyncratische interpretaties. Als jij 'bedenken' in wilt zien, dan doe je dat toch?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij RHCdGReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d