• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Toponderzoekers moeten topdocenten willen zijn

1 september 2014 door Redactie Neder-L 2 Reacties

Door Johan Oosterman,
hoogleraar oudere Nederlandse letterkunde, Radbouduniversiteit Nijmegen
Afgelopen week was er reden voor opgetogen persberichten van de Nederlandse universiteiten. Vrijwel allemaal zijn ze gestegen in de Shanghai ranking, een van de toonaangevende ‘hitlijsten’ van de beste universiteiten in de wereld, en alle Nederlandse universiteiten behoren tot de wereldtop. In de internationale strijd om aanzien én studenten is dat een sterke troef. Tegelijkertijd is er ook veel kritiek. Het onderwijs zou in het gedrang komen door de sterke nadruk op onderzoeksprestaties. 

Het is daarom goed om daarbij de vraag te stellen of die criteria ook te maken hebben met goed onderwijs. De oorsprong van de universiteit ligt namelijk in onderwijs dat voortkomt uit onderzoek, en dat studenten leert nadenken, leert onderzoeken en tot kritische academici maakt.

Wat gemeten wordt voor de internationale ranglijsten is complex. In elk geval is duidelijk dat Nederland het goed doet omdat er veel wordt gepubliceerd en omdat dat gebeurt in het Engels. Ook het aanzien van Nederlandse onderzoekers in de wereld is hoog, iets dat samenhangt met hun internationale zichtbaarheid: we reizen veel en bezoeken tal van internationale congressen. Maar er zitten keerzijden aan deze internationale onderzoeksgerichte oriëntatie.


1) De druk om veel te publiceren kan tot uitwassen leiden, en kan ten koste gaan van aandacht voor onderwijs.

2) De haast exclusieve focus op het Engels is voor de natuurwetenschappen relevant, maar voor veel andere wetenschapsgebieden verre van ideaal. Moet een onderzoeker van het Nederlands recht zich bewijzen op internationale congressen en publiceren in het Engels? Het is maar de vraag of dat ten goede komt aan de rechtspraktijk in Nederland. En wat voor publiceren geldt, geldt nog sterker voor de keuze van het Engels als onderwijstaal. Academici die opgeleid worden voor de Nederlandse rechtspraktijk, als arts of als docent, moeten voor alles de Nederlandse taal beheersen.

3) Als specialist op het gebied van de Nederlandse letterkunde hield ik het afgelopen jaar lezingen in Auckland, Philadelphia, Heidelberg, Saarbrücken. Maar hebben mijn studenten er voordeel van als ze opgeleid worden door docenten die de internationale wedloop proberen bij te houden, en voor wie het Engels steeds meer de voertaal is? Het is niet onmogelijk, maar vergt wel een grote inspanning.
De universiteit is door de eeuwen heen een instelling waar de beste onderzoekers de slimste jonge mensen voorbereiden op de samenleving. Als de eisen van onderzoek daar de spelregels gaan bepalen, dreigt een belangrijk aspect van de universiteit buiten beeld te raken: de relatie tussen docent en student, meester en leerling. Recent grootschalig onderzoek van de Nieuw-Zeelandse onderwijskundige John Hattie maakt duidelijk dat de sleutel tot goed onderwijs ligt in de verhouding tussen docent en leerlingen. In feite niet zo’n nieuw inzicht: in een prachtig boek over elfde-eeuwse kathedraalscholen, The envy of angels, toont Stephen Jaeger de belangrijke rol van charismatische leraren.

Wat zogenaamd visionaire onderwijskundigen en bestuurders ook mogen beweren, er is geen enkele aanwijzing dat dit nu of in de afzienbare toekomst anders is.

Op goed onderwijs komt het aan, juist aan de universiteit. Toponderzoekers moeten topdocenten willen zijn, ook als dat ten koste gaat van de tijd voor een extra publicatie. Ze moeten het onderzoek door laten dringen in het onderwijs, bijvoorbeeld door gevorderde studenten te betrekken bij workshops, door bezoekende buitenlandse onderzoekers gastcolleges te laten verzorgen. En de bestuurders van de universiteit moeten die ruimte bieden (persoonlijk heb ik het gevoel dat ik die ruimte krijg). Gezamenlijk moeten we een modus vinden waarin het niet gaat om de vraag of we volgend jaar nog een of twee plaatsen stijgen op de Shanghai index, maar om de vraag wat de universiteit in onze tijd betekent voor de samenleving. En dan zal het ook gaan om zaken die niet in getallen zijn uit te drukken. Wat we echt waardevol vinden, is soms maar nauwelijks meetbaar. Het vergt moed ook daarvoor te durven kiezen.

Dit artikel verscheen op zaterdag 30 augustus 2014 in De Gelderlander.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Gastcolumns, onderwijs, Onderzoek

Lees Interacties

Reacties

  1. Anoniem zegt

    2 september 2014 om 08:49

    Er gaapt een grote kloof tussen de wereld van meneer Oosterman en die van de echte toponderzoeker. Misschien moet hij eens een kijkje bij andere faculteiten nemen, waar de competitie oneindig veel groter is en waar de problemen die hij signaleert veel nijpender zijn. Binnen de letterenfaculteiten liggen onderwijs en onderzoek relatief dicht bij elkaar. Er is daar geen gebrek aan goede docenten, maar wel aan toponderzoekers en een klimaat waar toponderzoek goed kan gedijen. Als ergens onderwijs centraal staat, is het wel de letterenfaculteit. Het vergt juist moed om daar ook in een goed onderzoeksklimaat te investeren. Dat meneer Oosterman zichzelf na een paar lezingen in het buitenland al tot de categorie toponderzoekers rekent, zegt in feite genoeg.

    Beantwoorden
  2. Marc van Oostendorp zegt

    2 september 2014 om 13:45

    Anonymus, hoe weet u zo goed wat er op de letterenfaculteiten én elders aan de hand is? En waarom noemt u uw naam niet?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Marc van OostendorpReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d