• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Hoe ik een 8,2 voor Nederlands haalde

15 juni 2017 door Marc van Oostendorp 4 Reacties

Door Marc van Oostendorp

attachment-1-23Sinds gisteren weet ik wat ik als lezer waard ben: 8,2 op de schaal van het College voor Toetsen en Examens (CvTE), die namens de overheid de eindexamens overziet. Het is geloof ik zo’n beetje de gemiddelde score van leraren Nederlands. Het is, zou je zeggen, een beetje laag voor iemand die van dat vak zijn beroep heeft gemaakt en al jarenlang oefent.

Daaruit kun je verschillende conclusies trekken, zoals dat ik eigenlijk niet geschikt ben voor mijn vak en beter druiven kan gaan pletten. Of dat er misschien toch iets mis is met de examens.

Mijn examen is geheel vrijwillig nagekeken door twee leraren die mijn examen gewoon meenamen in de grote stapel: Randy Middendorp (geen familie) trad op als eerste, en Herma van den Brand als tweede corrector. Ze gaven me ook inzicht in hun overleg. Ze waren in eerste instantie op nogal verschillende beoordelingen gekomen: Herma gaf niet meer dan een 7,8; maar na enig overleg kwamen ze – ondanks aanpassingen aan beide zijden in de beoordeling van individuele vragen gezamelijk uit op het punt dat ik dus voor dit jaar op mijn rapport heb – die acht plus.

Mismoedig

Dat er zo’n groot verschil – bijna een half punt – tussen twee leraren kan bestaan, geeft natuurlijk te denken. Het CvTE meldt voortdurend dat een heleboel klachten onterecht zijn omdat het nu eenmaal verschrikkelijk moeilijk is om een examen te maken dat objectief is. Dat is het voornaamste doel. Dat doel wordt dus niet gehaald.

Mijn waardering voor leraren neemt overigens enorm toe als ik hun onderlinge correspondentie lees: wat een enorm werk wordt er ieder jaar weer verzet. Wat een aandacht voor de kleinste details. En wat word je mismoedig van waar de examenmakers zulke plichtsgetrouwe mensen mee opzadelen!

Mannelijk lichaam

Een van de kwesties waar de leraren bijvoorbeeld over discussieerden was mijn antwoord op vraag 21 (ik kies die omdat hij relatief eenvoudig te begrijpen is zonder dat je de hele examentekst hoeft te lezen). Hier is de vraag:

Uit de teksten 1 en 2 blijken fundamenteel afwijkende visies op hoe de medische wereld omgaat met mannen- en vrouwenziektes. De argumentatie voor beide visies kan worden samengevat met gebruikmaking van onderstaand schema. Noteer de twee argumenten uit tekst 1 voor het aldaar ingenomen standpunt en noteer de argumentatie waarmee in tekst 2 het eerste argument van Van Creveld wordt weerlegd. Geef antwoord in een of meer volledige zinnen en gebruik voor je antwoord in totaal niet meer dan 60 woorden.

Dit is dus een vraag waarin je twee teksten moet vergelijken, maar de discussie tussen de leraren ging alleen over wat ik deed met de argumentatie uit ’tekst 2′, een reactie van Simone van Saarloos op het artikel van Van Creveld:

Maar zijn claim dat de vrouw in medisch onderzoek wordt voorgetrokken, is ronduit onzin. Hij maakt zich kwaad over speciale afdelingen voor vrouwenziektes. Hij zal dan blij zijn om te horen dat iedere ‘neutrale’ afdeling, zoals die van hart- en vaatziekten, stiekem een heuse mannenafdeling is. Onlangs publiceerde NRC Handelsblad nog over een hoogleraar cardiologie die met moeite geld wist los te weken voor hartonderzoek onder vrouwen. Wat blijkt? Hartkwalen treffen vrouwen anders, maar daar is nooit onderzoek naar gedaan. Het mannelijk lichaam is altijd de norm geweest

Onderbouwing

In het in de vraag genoemde ‘schema’ moet je hier een ‘weerlegging’ aanwijzen en een ‘onderbouwing’. De ‘weerlegging’ is (natuurlijk) dat iedere ‘neutrale’ afdeling in het ziekenhuis feitelijk een mannenafdeling is. Wat is daarvan nu de ‘onderbouwing’?

Volgens het correctievoorschrift (‘cv’ noemen leraren dat, zo weet ik nu) moet je antwoorden: ‘bij veel onderzoek zijn mannen de norm.’ Ik had gezegd: ‘Naar de manier waarop vrouwen door hartkwalen worden getroffen is nooit onderzoek gedaan.’ Maar dat is dus fout, volgens het cv.

Het probleem lijkt mij dat in Van Saarloos het hyperbolisch heeft over iedere afdeling in het ziekenhuis (dus ook die waar je amandeltjes worden geknipt) en dat in een moeite door preciseert tot ‘de afdeling hart- en vaatziekten’.  Vervolgens werkt ze haar ‘onderbouwing’ verder uit voor dat concrete voorbeeld. Op de een of andere manier trekken de examenmakers uit dat voorbeeld de conclusie dat dit alles geldt voor ‘veel onderzoek’. Maar dat zegt Van Saarloos niet! En bovendien: als ze dat wel zou zeggen, zou het geen afdoende ‘onderbouwing’ zijn voor haar bewering dat ‘iedere afdeling’ getroffen wordt – er is nogal een verschil tussen veel onderzoek en iedere afdeling.

Pervers

Ik koos een wat andere route en besloot dat haar bewering ging over die hart- en vaatziekten, en de onderbouwing dus ook. Dat ligt ook niet helemaal lekker, maar naar mijn idee komt dat vooral doordat Van Saarloos’ redenering niet in zo’n schema past, met het elegante draaitje dat ze maakt van een algemene bewering naar een concreet voorbeeld.

Dat moet je de auteur niet aanrekenen: zo zitten redeneringen nu eenmaal in elkaar. De leraren kun je ook niet aanrekenen dat ze alleen het correctievoorschrift als norm gebruiken. Het laat vooral zien hoe pervers de wereld van het eindexamen in elkaar zit. Hoe naar dat tienduizenden scholieren en duizenden leraren ieder jaar zich weer uitvoerig over dit soort wereldvreemde subtiliteiten moeten buigen.

Het voornaamste probleem blijft: dat dit over heel kleine interpretatieverschillen gaat in een examen waarin lees- en argumentatievaardigheid wordt getoetst. Maar dat je bij de correcte beantwoording nooit gebruik kunt maken van je argumentatievaardigheden, maar alleen de kronkels van de examenmakers mag volgen. Met in totaal niet meer dan 60 woorden.

Aanstaande maandag is de herkansing.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: eindexamen, schoolvak

Lees Interacties

Reacties

  1. Lucas Seuren zegt

    15 juni 2017 om 08:07

    Dit is een ontnuchterende blik in de examenwereld. De vraag is ook of je adequaat vaardigheden toetst of überhaupt kunt toetsen met zo’n strak bindend examen. Als je leerlingen kritisch wilt laten denken schiet het niet op als je gebonden bent aan een streng cv.

    Beantwoorden
  2. Maggy R zegt

    15 juni 2017 om 12:40

    Ik heb uit nieuwsgierigheid ook getracht dit examen te maken en was verbaasd dat ik het lang niet helemaal af kreeg binnen de gestelde tijd. In mijn VWO-tijd (jaren ’70) had ik nooit last van tijdgebrek. Zou het de ouderdom zijn? Zo oud ben ik nou toch ook weer niet?
    Nee, het bleek ook onder de examenpiepers een veel gehoorde klacht. Het strenge cv meegerekend zou ik vermoedelijk hooguit een zesje gescoord hebben. Een 8,2, zelfs met handjeklap, vind ik een topprestatie.

    Beantwoorden
  3. Jos Van Hecke zegt

    15 juni 2017 om 13:24

    Heb ik met plezier gelezen en op het einde (glimlachend en hoofdschuddend) gezucht: “ach,…”
    Het (Nederlands examensysteem voor Nederlands) is te zot voor (veel) woorden maar hier toch enkele bedenkingen: wat is precies het verschil tussen een ‘bewering’ en een ‘onderbouwing’? Laat ons aannemen dat het eerste een ‘uitspraak, een stelling, een standpunt, een mening’ is en het tweede een ‘argumentatie, bewijs, redenering, hardmaking, weerlegging of onderbouwing…’ De eerste zin uit tekst 2 (Maar zijn claim dat de vrouw in medisch onderzoek wordt voorgetrokken, is ronduit onzin) wordt dan de ‘bewering’. Zowel de derde zin (Hij zal dan blij zijn om te horen dat iedere ‘neutrale’ afdeling, zoals die van hart- en vaatziekten, stiekem een heuse mannenafdeling is), als de vijfde zin (Wat blijkt? Hartkwalen treffen vrouwen anders, maar daar is nooit onderzoek naar gedaan en ook de laatste zin (Het mannelijk lichaam is altijd de norm geweest) zouden dan moeten worden gezien als (3) ‘onderbouwingen’ of ‘weerleggingen’ maar in wezen zijn het hier niet veel anders dan bijkomende ‘beweringen’ die – in dit geval – de stelling van de collega uit tekst 1 ’tegenspreken’, wat mijns inziens niet hetzelfde is als ‘weerleggen’ of ‘onderbouwen’. Maar kom, laat ons aannemen dat zou zijn…
    Het onderliggend probleem lijkt me hier fundamenteel in de opgave te liggen, nl. in de precieze betekenis van de woorden ‘weerlegging’ en ‘onderbouwing’ die in het ‘schema’ in verschillende betekenissen worden gebruikt. Als U het mij zou vragen dan betekent ‘weerleggen’ krek hetzelfde als ‘onderbouwen’: je kan maar iets ‘weerleggen’ door het te ‘onderbouwen’. Het zal niet de eerste keer zijn dat slordig en zelfs onjuist taalgebruik tot misverstanden en dus ook tot misvattingen leidt. Dat ook ‘ondervragers’ die de analytische en krtische geest van de ‘ondervraagden’ moeten testen met dit euvel behept zijn, stemt tot (ernstig) nadenken. Kritische en argumentatie vaardigheden toets je het best in een mondeling gesprek, van ‘man’ tot ‘man’, met ‘woord’ én ’tegenwoord’. Zou het kunnen dat sommige ‘ondervragers’ juist daar een beetje bang van zijn, met name van het ’tegenwoord’?
    Tot slot nog een zijdelingse bemerking: uitdrukkingen zoals ‘met gebruikmaking van onderstaand schema’ (gebruikt in de tekst van de opgave / vraag van de ‘ondervragers’) is nu precies ook niet het mooiste model Nederlands, lijkt me. Ware ‘door gebruik te maken van onderstaand schema’ of kortweg ‘met (behulp van) onderstaand schema’ geen mooier, lichter, klaarder en eenvoudiger Nederlands?

    Beantwoorden
  4. Stewart Harding zegt

    22 juni 2017 om 22:04

    Great blog my friend 🙂

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Jos Van HeckeReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d