• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Waarom leren kinderen nieuwe woorden?

20 juni 2018 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Door Marc van Oostendorp

Een van de vele wonderlijke jaren in een mensenleven is dat tussen het eerste en het tweede jaar oud. Een kind van één kent meestal een handjevol woorden. Een kind van twee kent er heel erg veel.

Die explosie in de woordenschat wordt natuurlijk ook wetenschappelijk onderzocht: ze vormt immers misschien wel een van de sleutels van het menselijk bestaan, want door die woordenschat op te bouwen leggen kinderen de basis voor al hun latere leren. Ze roept natuurlijk ook allerlei vragen op; wat verklaart bijvoorbeeld de volgorde waarin kinderen al die woorden leren?  En wat verklaart de variatie op dit punt? Waarom leert het ene kind eerst beer en daarna graafauto en is dat voor een ander kind andersom?

Een nieuw artikel in het tijdschrift Child Development Perspectives zet de belangrijkste literatuur op een rijtje en concludeert: het kind zelf speelt een belangrijke rol. Natuurlijk is het ook belang wat de ouders bijvoorbeeld aanbieden, maar voor een groot deel bepaalt het kind zelf wat het leert, en in welke volgorde.

In de eerste plaats hebben kinderen zelf al heel snel een eigen particuliere belangstelling. Iedereen die wel eens een anderhalfjarige heeft gezien, weet dat: de een vindt autootjes leuk en leert dus al vroeg graafauto, de ander houdt van dieren en leert eerder beren. Dat is op zich niet zo verrassend, maar de onderzoekers laten zien dat je het ook kunt meten: kinderen leren vooral woorden uit domeinen waarbij ze in experimentele situaties beter opletten (ze kijken minder snel weg als ze bijvoorbeeld de desbetreffende voorwerpen krijgen te zien).

Bovendien werkt die interesse niet alleen voor betekenis – je leert een woord sneller als het gaat over dingen die je leuk vindt -, maar ook over de klankvorm: je leert een woord sneller als het klanken bevat waar je langer naar luistert. Daarbij geldt dat ook de woorden die je al kent een rol spelen: je leert makkelijker woorden die in vorm of in betekenis lijken op woorden die je al kent. In hoeverre die twee dingen uit elkaar te trekken zijn – als iets interesseert is de kans ook groter dat je woorden over dat domein kent – bespreken de auteurs niet.

Belangrijk bij dit alles is dat ieder kind wel ergens in geïnteresseerd lijkt te zijn.Kinderen die het allemaal worst zal wezen en die daarom die hele explosie vermijden, die bestaan eigenlijk niet. Het hoort bij het menselijk bestaan dat je, in ieder geval in die allereerste jaren, dol bent op leren en daar ook gelukkig van wordt. Je hoeft een baby niet telkens te belonen als ze een nieuw woord heeft geleerd: die beloning lijkt te komen uit het leren zelf.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: taalverwerving, woordenschat

Lees Interacties

Reacties

  1. Operation X zegt

    20 juni 2018 om 09:28

    Ik denk dat de explosie in woordenschat pas plaatsvindt in het tweede levensjaar van het kind wellicht omdat het kind in het eerste vooral veel moeite gehad heeft met een basis te leggen wat dus tot “vertraging” geleid heeft met het leren van nieuwe woorden en daarna haalt het kind deze “schade” snel in alsof het een heureka-moment ervaart? Ik heb het Aasters geleerd en ik ben nu Schiermonnikoogs aan het leren. Wat ik merk dat het begin vooral het lastigst is. Het is alsof je door een muur heen moet breken. Daarna gaat alles soepeler en nemen dingen een vaart. Het is alsof er een explosie plaatsvindt. Dezelfde ervaring die ik heb bij het Schiermonnikoogs leren, kan dit ook gelden voor kinderen? Is de basis niet het moeilijkst en begin je daarna, d.w.z. begin na het moeizame proces om die basis te leggen, pas echt snel vordering te maken in je woordenschat?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Operation XReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d