• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Gedicht: Lieke Marsman – Vasthoudendheid

9 juli 2018 door Raymond Noë 3 Reacties

Vasthoudendheid

Er bestaan vele redenen waardoor je niet stil
kunt blijven liggen, ’s nachts. Als je steeds
moet hoesten, bijvoorbeeld, zal je lichaam
op en neer schokken alsof je op een rijkoets ligt en
als je erg ziek bent, een lijkwagen. Of het is zo
dat je niet weet waar je moet kijken, omdat alles
voor je ogen rood is. Je ogen zijn zo rood, omdat
iemand heeft gezegd dat je ogen zo blauw zijn en
dat heeft je geraakt. Het fijne aan geraakt worden
is dat het niet lang hoeft te duren om lang
te blijven duren en het vreemde aan geraakt zijn
is dat het nagalmt en nastampt en toch ben je
er stil van. Het mooie aan het woord stil is dat het
iets zegt over geluid en beweging en het bijzondere
aan geluid is dat het bestaat uit beweging. Het fijne
aan beweging is dat het zo ingetogen is, je kunt
heel zacht je huid laten voelen dat iemand anders
je huid voelt. Tegelijkertijd is het fijne aan beweging
juist dat het uitbundig is, je kunt heel hardnekkig
een dansend monster in je voeten hebben zitten, dat
je hakken de hele avond de grond in wil stampen.
Maar het vreemde aan een hele avond is dat je soms
niet weet welke vorm van beweging je het liefst
lang laat duren. Gelukkig is het goede aan iets lang
laten duren dat alles op den duur weer terug stil valt.
En wat ik het allermooiste aan het woord stil vind,
is dat je er in het Engels een l aan kunt plakken,
waardoor we elkaar kunnen vragen, waarom we
nog steeds niet gaan slapen.

Lieke Marsman (1990)
uit: Wat ik mezelf graag voorhoud (2010)

———————————–

  • Lieke Marsman:  website • atlascontact • vn • wikipedia
  • Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Gedicht Tags: 21e eeuw, gedichten

Lees Interacties

Reacties

  1. johanna zegt

    10 juli 2018 om 10:15

    Na het lezen heb ik twee vragen:

    1. Vorm:
    Wat maakt deze tekst tot een gedicht, afgezien van de gehanteerde marges aan de zijkanten?

    2. Inhoud:
    Waarom is de inhoud interessant, vernieuwend, enzovoorts.? Zijn er diverse lagen waarop je de tekst kunt begrijpen? Zijn er verwijzingen naar andere teksten?

    Beantwoorden
    • Peter Altena zegt

      10 juli 2018 om 11:26

      Geen kwaad woord over het stellen van vragen, maar meer dan eens gaan in vragen opvattingen schuil. Dat geldt ook voor bovenstaande vragen, maar ook voor de verdeling van de vragen in ‘vorm’ en ‘inhoud’. Bij sommige van bovenstaande vragen – bv over het vernieuwend karakter – neig ik tot de wedervraag: moet dat dan?
      De vorm van dit gedicht lijkt me goed te passen bij de inhoud: iemand maalt in slapeloosheid en ketent de ene vaststelling/waardering aan de andere en juist door die ogenschijnlijke vormloosheid van het gedicht krijgt het dreunende van de opsomming extra accent. En misschien ook wel het irritante van slapeloosheid: de schaapjes die je telt om in slaap te vallen, zijn hier de met elkaar verbonden beweringen. Heel bijzonder aan de invallen en beweringen is hun open, verbaasde en goedgemutste karakter. Het levert een monoloog op die mag gelden als een zelfportret, waarin de ik in de nacht de dingen groet. Of het gedicht extra lagen heeft, weet ik niet, maar ik vond het intrigerend genoeg om het een paar keer te lezen. Als het dan ook nog even over de vorm mag gaan: de herhaling versterkt het poëtisch en ritmisch karakter van de tekst. Zo beschouwd is het toch wel plezierig om een aantal vragen voorgeschoteld te krijgen: het gedicht van Lieke Marsman heb ik een paar keer herlezen en de vragen hebben me gedwongen na te denken. Om aan te haken bij een discussie elders: dát lijkt me het belang van literatuuronderwijs, dat het lezers of liever-niet-lezers in een situatie brengt waarin ‘iets vreemds’ gelezen en overdacht moet worden. Extra belang van literatuuronderwijs is dat dat lezen en overdenken in een groep gebeurt en dat die overdenking gemeenschappelijk bezit wordt. Anderhalf jaar geleden daalde een leerling de grap af en citeerde in mijn de trap bestijgend gezicht twee regels uit een gedicht van Ester Naomi Perquin dat we klassikaal gelezen hadden.

      Beantwoorden
      • johanna zegt

        10 juli 2018 om 11:45

        Dank voor het geduldig uitleggen. Dat waardeer ik zeer. Leuk ook om de afsluitende anekdote te lezen; ik zie het voor me.

        Natuurlijk gaat er in elke vraag een opvatting schuil. Zonder opvatting is het onmogelijk voor een vraag om op te borrelen. Sterker nog: Een oprechte vraag is het teken van een tipje twijfel over de eigen opvatting.

        Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Peter AltenaReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Robbert-Jan Henkes • Gorter en Gons

In de gracht keek ik mijn ik
in de ziel,
hoe bevederd licht dit ogenblik
mij viel.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PRINSES RADZIWILL

‘Eén blik op haar opmerkelijke gezicht en je ziet dat zij een vrouw is van aristokratische schoonheid, zelfbeheersing en poëtische gevoeligheid. Ook dat zij gedreven wordt door een verterende ambitie, die verzacht wordt door een bepaalde droefheid en een smachtend verlangen. [lees meer]

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d