• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een echt goede docent slikt op de juiste momenten zijn kennis in

14 november 2022 door Marc van Oostendorp 2 Reacties

Coen Peppelenbos doet er alles aan om ons te doen geloven dat hij geen echt goede docent is. In zijn nieuwe boek, Moeten we dit weten voor de toets? Hoe overleef ik het literatuuronderwijs? somt hij allerlei bezwaren op tegen zijn eigen leraarschap – hij doceert aan de NHL Stenden Hogeschool. Hij kan de namen van leerlingen niet onthouden, hij is eigenlijk meer een schrijver, hij heeft een hekel aan toetsen.

Of dat nu een retorische truc is of niet, de lezer weet ondertussen wel beter. Want overduidelijk heeft hij de allerbelangrijkste kwaliteiten voor het docentschap Nederlands wel: belezenheid, diepe menselijkheid en grote betrokkenheid bij de literatuur én bij het onderwijs.

Coen Peppelenbos is iemand die alles kan. Hij is de drijvende kracht achter het succesvolle liteartuurblog Tzum, uitgever bij De kleine Uil, romanschrijver, dichter, recensent, auteur van lesmateriaal, organisator, voormalig podcaster en wat niet al. Er is geen aspect van de literatuur en het literatuuronderwijs of Peppelenbos heeft het bestreken.

Bekoorlijk

Al die hoedanigheden lopen in elkaar over, maar het docentschap is er misschien wel de kern van. Hij beweert weliswaar in Moeten we dit weten dat hij het vooral om den brode doet – hij zou het liefst schrijver zijn, maar de hypotheek moet ook betaald, maar de lezer van de stukjes in dit boek gelooft daar niets van. Peppelenbos moet meer met zijn enthousiasme voor het vak van hem dan alleen maar zelf dichten en romans schrijven. Hij moet ook anderen ermee aansteken.

Het boek is vooral een verzameling stukjes zoals ze vooral op Tzum verschenen en een enkele keer bijvoorbeeld ook op Neerlandistiek. Op het eerste gezicht lijkt de schrijver zich soms tegen te spreken. Aan de ene kant wil hij niemand die daar geen zin in heeft dwingen om boeken te lezen die daar geen zin in heeft, en vraagt zich af waarom je vmbo-scholieren tot lezen zou moeten opwekken met filmpjes van influencers die zelf ook geen zin hebben in lezen. Tegelijkertijd staan in Moeten we dit weten ook de stukken die hij de afgelopen schreef om zijn verontwaardiging uit te spreken over hoe weinig eisen er nog worden gesteld aan de leeslijsten op de hogescholen.

Het sleutelwoord dat dit alles bij elkaar samenbindt lijkt me te groot voor Peppelenbos. Liefde. De literatuur is zo belangrijk voor de schrijver dat hij iedereen ermee wil aanraken. En tegelijkertijd liefde voor de scholieren en de studenten. Je wil hen niet overbelasten met dingen waar ze niks aan hebben, maar je wil tegelijkertijd wel dat al het moois dat jou eigen leven verrijkt, ook deel uitmaakt van anderen. Waaróm moeten studenten op de hogescholen een lijst boeken van voor 1880 lezen? Waarom is het erg als leraren Nederlands maar een boek of 25 per jaar lezen, net genoeg om hun vak bij te houden? Die vragen worden in dit boek niet eens gesteld – ongeveer zoals een klimaatactivist niet zal uitleggen waarom het eigenlijk nodig is dat de natuur overleeft, of demonstrant tegen de oorlog niet gaat uitleggen wat er bekoorlijk is aan vrede.

Tekort

In een stukje presenteert de schrijver zich bescheiden als geen echte wetenschapper, als hij een lezing geeft op een wetenschappelijk symposium. Hij is geloof ik in die zin ook geen echte onderzoeker, niet iemand die erop uit is om onze kennis te vermeerderen, maar hij wil die kennis wel hebben.

Je hoeft die kennis zelfs niet eens per se altijd uit te dragen. Goed doceren over literatuur is daarom uiteindelijk ook je mond houden over wat je allemaal weet:

Soms kijk ik naar kilometers YouTube-filmpjes. Tijdens een vakantie raakte ik verzeild in een verslavend subgenre dat ik nog niet niet kende: de reactievideo. Het begon met tientallen filmpjes van kinderen die reageerden op eten dat ze voorgeschoteld kregen en waarop ze moesten reageren. En voor dat ik het wist zat ik bij een clip waarbij de kinderen moesten reageren op songs van Queen.

(…)

Ons poëzie-onderwijs moet meer in de richting van die reactievideo’s gaan. Laat studenten (of leerlingen) een eerste reactie geven die gebaseerd is op wat zij denken, weten en voelen. En daarna – dat was mijn grootste fout – moet de docent zijn mond houden. De docent weet, als het goed is, altijd meer en kan altijd meer uit een gedicht halen, maar als je dat daadwerkelijk doet, dan benadruk je het tekort schieten van de student. Die denkt: ik kan wel iets zeggen, maar de docent weet het eigenlijk beter. Als docent heb je de rest van het college nog om te excelleren. Een echt goede docent slikt op de juiste momenten zijn kennis in. 

Die laatste zin, daar zit de hele methode -Peppelenbos in: om je kennis in te slikken moet je hem natuurlijk wel hebben. Je hoeft van niemand iets te vergen, behalve te reageren, terwijl je zelf ondertussen steeds meer opzuigt en steeds meer weet.

Full disclosure: Zowel Neerlandistiek als ikzelf worden regelmatig genoemd in het boekje, en steeds in gunstige zin. Door een wrede speling van het lot heb ik in mijn hele leven slechts 1 keer met Coen Peppelenbos gesproken en dat heel oppervlakkig.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: hbo, hoger onderwijs, hogescholen, letterkunde, literatuuronderwijs, onderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    14 november 2022 om 14:26

    Prima wat betreft inslikken van,… maar in een andere situatie doet Peppelenbos niet wat hij ambieert: hij verslikt zich weleens in een zijn mening. Geef niet.

    Beantwoorden
  2. Helge Bonset zegt

    15 november 2022 om 11:41

    Als ik het goed begrijp, bepleit Coen Peppelenbos poëzie-onderwijs volgens de aanpak die Tanja Janssen bepleit voor proza. Een uitstekend idee.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Robert KruzdloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d