• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Niveau leesvaardigheid te laag!

9 februari 2024 door Arnoud Kuijpers 5 Reacties

Nederlandse jongeren worden steeds slechter in lezen. Maar hoe kan dat? Wat zijn de oorzaken? En wat zijn oplossingen? In dit filmpje, gemaakt in samenwerking met Jeroen Dera, vertel ik hoe het zit.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Uitgelicht, Video Tags: leesvaardigheid, schoolvak Nederlands

Lees Interacties

Reacties

  1. Jona Lendering zegt

    9 februari 2024 om 13:20

    Ik zou wel op “like” willen klikken, maar het is feitelijk om te huilen.

    Beantwoorden
  2. Dolf Janson zegt

    9 februari 2024 om 13:54

    In het po wordt het lezen niet gebruikt om kinderen actief met teksten te leren omgaan. Klassikaal lesgeven met een gelijke methode gaat voorbij aan de verschillen tussen kinderen en negeert artikel 8 van de WPOI, waarin staat dat het po voor iedere leerling een ononderbroken ontwikkeling moet mogelijk maken.
    Ook een vakonderdeel als ‘begrijpend lezen’ gaat voorbij aan de reden dat je een tekst wilt lezen. Door klassikaal dezelfde teksten met gelijke vragen voor te leggen, terwijl de antwoorden daarop al zijn vastgelegd in het antwoordenboek of op de bijbehorende site, gaat voorbij aan de echte reden om een tekst te willen lezen. Enerzijds zijn er allerlei teksten die aansluiten bij interesses en hobby’s van kinderen. Daarin kunnen ze op zoek naar verbreding en verdieping, mits zelf de daarmee verbonden teksten mogen kiezen. Ook bij verhalende teksten zou dat moeten gelden: geniet je van spannende teksten of van humoristische teksten of van informatieve varianten die zich vroeger of elders op de wereld afspelen? Dat moet je kunnen uitzoeken en ook bespreken met maatjes die daarmee al ervaringen hebben opgedaan, maar je moet vooral zelf mogen kiezen. Daardoor kunnen ze al lezend hun eigen vragen over zo’n onderwerp beantwoord zien worden, of nog niet genoeg, waardoor ze een ander soort tekst erbij kunnen pakken, die meer achtergrond weergeeft.
    Dit soort praktijk leidt tot motivatie en daardoor ook tot een actieve leerhouding. Hierdoor gaat de leesvaardigheid vooruit, doordat de woorden voor hen betekenisvol zijn en ook verband met elkaar hebben, maar ook door dat ze lezen op basis van hun eigen keuzes. Wie zo heeft leren lezen in die acht basisschool-jaren, zal in het vo ook anders met teksten omgaan, bv. doordat ze het niet doen omdat het moet, maar omdat ze weten dat het lezen van zo’n tekst hen wat oplevert aan inhoud en/of plezier, mits ze zelf daarbij mogen kiezen wat ze met de inhoud uit die tekst gaan doen.

    Beantwoorden
  3. Frans Daems zegt

    10 februari 2024 om 15:19

    Dit filmpje van Arnoud Kuijpers lijkt wel – ook – over de verzwakkende leesvaardigheid van Vlaamse leerlingen te gaan.

    Beantwoorden
  4. Philip zegt

    11 februari 2024 om 21:20

    Meer lezen op school is een prima idee, maar leesopdrachten zoals die nu veel gegeven worden op middelbare scholen ervaren pubers als een dwingende invuloefening die het leesplezier er weer uitzuigen. Dat moet echt anders. Minder dwingend, misschien meer uitnodigend tot discussieren over de boeken die ze gelezen hebben. Het moet spannend en leuk zijn om een boek te lezen en te reflecteren op de inhoud. Een positieve belevenis, geen corvee. Zonder plezier gaan scholieren niet uit vrije wil boeken lezen. Het advies aan het eind van het filmpje: ‘…vraag iemand uit de bieb, een docent of een van je ouders om een boek dat bij je past’ is een bevoogdend lachertje, waar de meeste pubers vermoedelijk niets van moeten hebben. Die willen zelf bepalen welke kleding ze dragen, welke muziek ze luisteren en dus ook welke boeken ze lezen. Het vergt een compleet andere aanpak om pubers aan het lezen te krijgen, docenten zouden daar echt eens dieper over na moeten denken, erover in gesprek gaan met leerlingen en niet bang moeten zijn ermee te experimenteren. Maar dat is vast moeilijk met alle cijferdrang…

    Beantwoorden
  5. Anneke Visée zegt

    12 februari 2024 om 22:11

    Het valt mij op dat er met geen woord gerept wordt over het overdadig ge(mis)bruik van smartphones en dergelijke, als een belangrijke (misschien wel overwegende) oorzaak voor ontlezing en dus voortschrijdende achteruitgang van leesvaardigheid. Overmatig gebruik is een regelrechte aanval op het vermogen je op teksten te concentreren. Dat is al in vele studies aangetoond. Niet aan gedacht?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Frans DaemsReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d