• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het eerste kwart: Fikry El Azzouzi, Drarrie in de nacht

21 juli 2024 door Marc van Oostendorp Reageer

Uiteindelijk gaan alle romans over de kracht van verhalen. Ik geloof dat dit nog te weinig besproken is voor FIkry El Azzouzi’s Drarrie in de nacht (2014).

Er was zeker bij het verschijnen van de roman ook van alles dat er op het eerste gezicht van afleidde. Drarrie in de nacht gaat over vier puberjongens in een dorp in het Waasland, die al dan niet naar eigen keuze een leven leiden aan de zelfkant van dat dorp: ze experimenteren met drugs, ze overvallen mensen, ze steken een gebouw in brand, ze gaan naar de hoeren. Maar wat 10 jaar geleden vooral opviel: ze voelen zich aan het einde van het boek heel erg aangetrokken door de jihad en willen naar Syrië trekken. Het boek maakte daarmee voor lezers iets inzichtelijks in de radicalisering – inmiddels is dat geloof ik alweer een minder hot topic.

Maar wat Drarrie in de nacht vooral laat zien is dat het jihadisme een verhaal was. De jongens komen er in aanraking mee doordat een van hen – een witte jongen, de enige van de drarries (vrienden), die zich bekeert heeft tot de islam en zich Karim noemt – met een veel oudere vrouw trouwt. Zij heeft al verschillende mannen gehad, die allemaal in verschillende landen zijn gaan vechten en niet zijn teruggekeerd. Ze vertelt hun geschiedenissen aan de jongens en steekt ze daarmee aan: misschien is dit dan een manier om hun leven daarmee vorm te geven.

En zo is ieder van de jongens bezig met een verhaal. Het duidelijkst is dat misschien wel voor Ayoub, de verteller van het verhaal, een jongen van Marokkaanse herkomst die zelfs expliciet de ambitie heeft om schrijver te zijn en daarom alles opschrijft. De suggestie is dat Drarrie in de nacht het boek is dat hij schrijft, en ook dat dit boek, het zo openlijk vertellen van dit verhaal, hem uiteindelijk in de problemen heeft gebracht.

Ayoub! Jij zult beroemd worden. Je notitieboekje zal een bestseller worden. Criminelen verkopen heel goed. Laat staan als je dood bent. Dat zou pas verkopen. Ik zei toch dat je de trein moest nemen. Fouad heeft toch ook de trein genomen? Neem de trein en je zult eindelijk iemand worden. Gedaan met het eeuwige debiel zijn.

De trein halen is hier een eufemisme voor zelfmoord plege, zoals Fouad, de andere Marokkaan in de vriendengroep heeft gedaan, nadat hij zich een tijdje door een veel oudere man, een ‘kunstenaar’, een tijdje heeft laten onderhouden. Het was die ander die Fouads verhaal overnam, waar de jongen zelf eerder voortdurend bezig was om zijn lichaam zo goed mogelijk te trainen.

Ook de twee niet-Marokkanen in de groep zijn op zoek naar een verhaal, en misschien wel naar iemand die hun verhaal voor ze kan maken. Maurice heeft een vader uit Ivoorkust en een Belgische moeder, probeert onafhankelijk te worden en vestigt zich daarom in een pand bij een junk – het is voor iedereen duidelijk dat de omstandigheden daar vreselijk zijn, maar Maurice houdt eraan vast. Karim, die bij zijn geboorte Kevin heeft, hangt op een veel serieuzere manier aan zijn moslim-zijn. Alleen al door zijn naam te veranderen probeert hij de hoofdpersoon te worden van een verhaal.

De jongens zijn alle vier geboren in ellendige, maar vooral ook vormeloze omstandigheden. Voor de mens is het onmogelijk om een leven te leiden dat niet op de een of andere manier een verhaal is – ook als dat verhaal in de loop van de tijd verandert. Je identiteit is niet alleen de mededeling: dit ben ik nu, maar ook: hier kom ik vandaan, en hier ga ik naartoe. Als we jonge mensen geen mooie verhalen aanreiken, zegt Drarrie in de nacht, dan gaan ze zelf op zoek, en komen ze uiteindelijk uit bij een verhaal dat rechtstreeks leidt naar de dood. Of die nu in Syrië is of onder een trein die door het Waasland rijdt.

In 2024 lees ik 50 Nederlandstalige romans uit het eerste kwart van de eenentwintigste eeuw.
De volledige lijst staat hier. Volgende week: Adriaan van Dis, Ik kom terug (2014)

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, Fikry el Azouzi, Het eerste kwart, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Lucebert • Tajiri

Het licht is de liefde is niets
Een gat grijpt naar een ander gat
Het beeld bijt een beeld
De spiegel is bleek en bont

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

LIBELLEN

Hier is de broedplaats, takken in elkaar gehaakt,
manshoge brandnetel slaapt tussen grijze
verdorde armen, dun dood sparrehout.
Libellen paren een snel ogenblik,
bidden in zwermen, zetten zich,
doorzichtige strikken, korte takken,
op taktoppen.

Bron: Dierenalfabet, postuum verschenen, 1978

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

10 juli 2025

➔ Lees meer
Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

8 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1881 Maria Kronenberg
sterfdag
2018 Dana Constandse
➔ Neerlandicikalender

Media

De literaire letterenshow 2

De literaire letterenshow 2

12 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De laatste keuze van Rogi Wieg

De laatste keuze van Rogi Wieg

9 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

8 juli 2025 Door Vianne Cré Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d