• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het eerste kwart: Anjet Daanje, Het lied van ooievaar en dromedaris

10 november 2024 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Het lied van ooievaar en dromedaris is vrij onomstreden dé Nederlandstalige roman van de 21e eeuw, in ieder geval tot nu toe. Het is een boek waar op ieder van de 650 pagina’s van alles gebeurt, en iedere passage een sleutelpassage is. In het laatste hoofdstuk gespt de klokkenmaker Ties Auwerda bij zijn vrouw Heleen een horloge om. Zij was in paniek om het verdwijnen van de horloge in de tijd dat ze viel en in coma raakte. Misschien dat het omgespen van het horloge dat Ties inmiddels heeft, wordt haar toch weer zal laten reageren?

Door zo veel verhalen van anderen is hij gevormd, zo veel verhalen heeft hij zichzelf over zijn eigen leven verteld dat zo’n wondermooi symmetrische ontknoping hem zelfs nu niet onaannemelijk lijkt. Maar natuurlijk blijft ze met een lege blik voor zich uit staren.

Dat wij mensen gevormd worden door verhalen, de verhalen die anderen vertellen, de verhalen die we over onszelf vertellen, die vormen niet een belangrijk deel van onze identiteit, die zijn onze identiteit. Wat je denkt, hoe je je voelt, waar je trots op bent en waar je je voor schaamt – het zijn allemaal verhalen.

Maar tegelijkertijd hebben we ook een lichaam, en dat doet niet zomaar mee met willekeurig welk verhaal.

Lichamen en verhalen spelen een belangrijke rol in Het lied van ooievaar en dromedaris. Het zou interessant zijn het naast de eerder dit jaar verschenen letterkundige studie Schrijversmythen van Sander Bax te leggen – een boek waarin Bax beschrijft wat voor personages in de afgelopen eeuw de schrijver heeft aangenomen, zoals die van de Grote Schrijver of de bohémien-schrijver, of de schrijver als publieke intellectueel. Het lied komt in dat boek niet voor, maar Bax’ sluit zijn studie ook af in 2020.

Je zou kunnen zeggen dat Het lied, behalve wat het verder allemaal is, een studie is naar de Teruggetrokken Schrijver, die behalve met het werk nauwelijks in de publiciteit treedt. Dat lijkt me misschien wel dé schrijversfiguur van onze tijd. Daanje is daar zelf een voorbeeld van, en onlangs verkoos een panel van The New York Times de roman De geniale vriendin van de nog veel afweziger Elena Ferrante tot het internationale boek van de 21e eeuw tot nu toe. Maar nog afweziger is Eliza Day Drayden, de schrijver die de hoofdpersoon is van Het lied, maar over wie we alleen indirect van alles te weten komen, uit wat anderen over haar zeggen, of denken, of schrijven. Een schrijfster uit de negentiende eeuw, die onder pseudoniem publiceerde en zich dood schaamde toen ze merkte dat haar dorpsgenoten haar boek gelezen hadden.

Het interessante is: je kúnt je als schrijver helemaal niet terugtrekken, zo laat Het lied zien. Je kunt het wel proberen, maar dan ga je toch spoken bij anderen, dan komen er toch anderen met hun wondermooie symmetrische ontknopingen. De auteur is niet dood, de auteur is zelf net zo goed een verhaal.

Alleen zijn die verhalen heus niet altijd even helder. Het lied bestaat uit elf hoofdstukken, die ieder in een net wat andere tijd zich afspelen, en ook in verschillende streken, steden, landen. Tussen die hoofdstukken in staan verzonnen non-fictiefragmenten over Eliza: stukjes uit biografieën, aantekeningen, enzovoort. Een belangrijke rol speelt een aantekenboekje van Eliza, waarin wat gedichten staan, notities, tabelletjes waarmee ze iets probeerde uit te rekenen. Sommige personen in het boek raken geobsedeerd door dat boekje, door de gedachte dat er daarin iets te begrijpen moet zijn, al kunnen ze niet achterhalen wat. Zij gaan aan die obsessie ten onder – een grappige waarschuwing voor de lezer die probeert de talloze motiefjes te duiden die steeds weer terugkomen.

(In recensies van twee jaar geleden lees je bijvoorbeeld vaak over de vliegen en de bramen die in alle verhalen weer terugkomen, mij vielen bijvoorbeeld vooral de rol van priemgetallen op. 5 en 7 komen heel vaak terug, en er zijn 11 hoofdstukken, terwijl de kern van bijna alle verhalen bestaat uit de relatie tussen 2 zussen, met soms een 3e erbij.)

In een van de verhalen vertelt een van de personages het verhaal van de ooievaar: een man loopt voor zijn eigen gevoel vruchteloos wat heen en weer te klungelen, maar als je er van een afstand naar kijkt, vanuit het perspectief van de zon, blijken de voetstappen die de man al die tijd samen een patroon te hebben gemaakt: de tekening van een dromedaris. In interviews heeft Daanje uitgelegd dat het haar bedoeling is dat lezers hun eigen ooievaars zien in Het lied: zoveel lezers, zoveel ooievaars. Het boek gaat zo bezien over de orde die mensen altijd maar weer zoeken – in het lezen net zo goed als in het leven.

Dat is allemaal mooi en aardig, maar Daanje is ook maar de auteur, dus we hoeven ons van haar net zo goed niks aan te trekken, want het boek gaat net zo goed over Tijd, en Ruimte, en Dood, maar vooral is het een boek waar op iedere bladzijde van alles gebeurt, steeds is er weer een nieuwe ontwikkeling in steeds weer een nieuw verhaal: over twee zussen met een Duitse vader die in het Engeland van na de Tweede Wereldoorlog het Duits als een geheimtaal gebruiken, over een dochter van een textielmagnaat die tot armoe vervalt en dan in de fabriek die vroeger van haar vader was moet werken, over een jonge begrafenisondernemer die gruwelijke, spookachtige dingen meemaakt in de catacomben onder een kerk.

Daanje noemt haar verhaal een lied en het is een ode, aan de raadselachtige chaos die het leven heet en waarin je steeds weer nieuwe orde kunt lezen.

In 2024 lees ik 50 Nederlandstalige romans uit het eerste kwart van de eenentwintigste eeuw.
De volledige lijst staat hier. Volgende week: Ellen Ombre, Last (2022)

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, Anjet Daanje, Het eerste kwart, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    10 november 2024 om 19:10

    De schrijver zal bij het teruglezen van haar boek op verrassingen stuiten. Immers er is altijd chaos die beschrijven veel fouten bevat. De werkelijke werkelijkheid is onkenbaar. Daanje zal de lezer zijn van haar eigen boek.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

E. du Perron • Reisverhaal

De ander, die dikwijls sprak over de dood,
roemde de natuur, doorzocht alle hoeken,
en ademde diep; de een las in boeken
gedachten van derden, zijn dagelijks brood.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

LEER DER PROPORTIËN

Het teentje maan dat gisteren te klein was
maar nu zo klein dat ik het op zijn plaats vind staan,
er is steeds minder nodig om het te bedekken,
steeds minder nodig om het te verstaan.

Bron: Het zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
20 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

20 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

19 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1903 Cornelis Stutterheim
1904 Leendert van Dis
sterfdag
2020 Hugo Ryckeboer
➔ Neerlandicikalender

Media

Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d