De laatste tijd moet ik af en toe aan Galileo Galilei denken. Op school leerde iedereen al dat hij het wetenschappelijke inzicht dat de aarde om de zon draait tegen de kerkelijke autoriteiten openlijk moest afzweren – de zon draaide immers volgens het gezond verstand om de aarde – en daarbij stiekem eppur si muove zou hebben gemompeld ’toch beweegt ze’.
In de Verenigde Staten is er nu van regeringswege gedecreteerd dat er alleen mannen en vrouwen zijn. De nieuwe minister van volksgezondheid Robert F. Kennedy Jr. zei woensdag:
Deze regering herstelt het gezond verstand en brengt biologische waarheid terug in de federale overheid. Het beleid van de vorige regering om genderideologie in elk aspect van het openbare leven te verankeren, is voorbij.
Met ‘biologische waarheid’ heeft dit alles natuurlijk weinig te maken. In de biologie bestaan geen strikte binaire categorieën zoals ‘man’ en ‘vrouw’; er zijn slechts continuüms. Hormonen maken geen eenduidig onderscheid, en lichamelijk geslachtskenmerken kunnen ook in allerlei combinaties voorkomen. Zelfs chromosomen bieden geen absolute zekerheid – ze corresponderen soms niet met de lichaamsbouw of hormoonhuishouding, en sommige mensen hebben slechts één geslachtschromosoom, of er juist meer dan twee.
Voortplantingssysteem
De Amerikaanse regering definieert nu een vrouw als “een persoon van het geslacht dat wordt gekenmerkt door een voortplantingssysteem met de biologische functie om eicellen te produceren” en een man als “een persoon van het geslacht dat wordt gekenmerkt door een voortplantingssysteem met de biologische functie om zaadcellen te produceren.” Het is niet lastig personen voor te stellen die geen van beide ‘voortplantingssystemen’ bezitten. Of allebei. Of allebei een beetje.
De biologie biedt, hoe je het ook bekijkt, een schaal waarbij de meeste mensen vermoedelijk relatief dicht bij een van de uiteinde zitten, maar er zitten ook mensen in het midden en het is geen ‘biologische waarheid’ om dat te erkennen.
Bovendien begrijpt iedereen die meer dan één cultuur kent dat de begrippen ‘man’ en ‘vrouw’ minstens voor een deel cultureel bepaald zijn. En dat het dus zinnig is om onderscheid te maken tussen biologische sekse en sociaal-cultureel gender. In mijn eigen vak kan ik me eigenlijk geen voorbeeld voor de geest halen waarbij de biologie een taalverschil tussen mensen verklaart – terwijl genderverschillen in veel culturen wél een rol spelen. En ook in het dagelijks leven zijn we doorgaans niet geneigd om naar iemands voortplantingssysteem te kijken om te bepalen tot welk gender die behoort – je vraagt dat aan de persoon en accepteert het antwoord, zo gaat dat al eeuwen.
Plicht
Je kunt uit de constatering dat het allemaal veel subtieler zit allerlei politieke conclusies formuleren. Mijn eigen voorkeur heeft het om alle mensen in gelijke gevallen gelijk te behandelen, maar dat is eerder gebaseerd op mijn waardesysteem dan op wetenschappelijke analyse. Je kunt, lijkt mij, heel erg tegen gelijkheid zijn en toch de waarheid onder ogen zien die in Amerika nu door de overheid taboe is verklaard. Je kunt erkennen dat er een schaal is en toch alle banen geven aan mensen aan één uiteinde van de schaal.
Met ideologie heeft de constatering zelf niet veel te maken. Maar ontkennen dat de werkelijkheid complex is, en proberen af te dwingen dat jouw specifieke ‘gezond verstand’ het laatste woord heef door geen subsidies te geven aan mensen die proberen te onderzoeken hoe alles in elkaar zit, dát is pas onwetenschappelijke genderideologie.
Op tal van websites van vooraanstaande wetenschappelijke instituten is inmiddels informatie verwijderd die deze complexiteit uitlegt. Subsidieaanvragen worden herschreven. Een stukje als wat u nu leest gaat tegen de Amerikaanse overheidsrichtlijnen in.
We leven niet in tijden van de inquisitie. Nog niet. Ik zou zeggen dat mensen zich nog openlijk kunnen uitspreken, en dat ze dan ook de plicht hebben dat te doen. Zolang we het nog niet hoeven te mompelen moeten we het hardop zeggen: eppur si varía.
Goed stuk. Mijn eigen 4 centen: er zijn minstens 4 aspecten aan “gender”: anatomie, seksuele gerichtheid, zelfidentificatie en culturele factoren; alle vier continua…
Zou passend zijn als er over twee weken een Oscar is voor Conclave, een film die precies dit thema ensceneert in het hart van de katholieke kerk, bij de verkiezing van een nieuwe paus. En waar dat idee van een continuüm verknoopt wordt met de overtuigde houding van permanente twijfel die de hoofdpersoon kenmerkt.
Eerst moest het brein evolueren voor dat het mensen tot een eppur si varía brengt. Er zijn breinen die een veel grotere overlevingskans hebben dan breinen die doorgeëvolueerd zijn tot wonder mooie mensen. Cultuur volgt. Taal volgt. Het binnenbrein dat evolueert veroorzaakt een revolutie en dat betekent dat je niets aan de tot dan toe cultuur hebt. Devolutie is mogelijk de overgang die een mens moet doormaken voor een nieuwe biologische revolutie. Als Amerikaan maak ik het misschien niet mee, vandaar mijn reactie hier.
Zoals ook geld voor veel andere identiteitscategorieën: als er sprake was van een stabiele binaire oppositie tussen ‘man’ en ‘vrouw’ zou deze ook niet direct onder (aangevoelde) dreiging staan bij het zichtbaar worden van een minder makkelijk classificeerbare minderheid. In dat opzicht ondergraaft dit soort repressie zijn eigen vooronderstellingen. Maar dit zijn wel hele verontrustende ontwikkelingen.
Nog even en Trump vaardigt het presidentieel decreet uit dat de aarde toch lekker puh plat is en wordt overkoepeld door een tastbaar hemelgewelf.
“Het is niet lastig personen voor te stellen die geen van beide ‘voortplantingssystemen’ bezitten. Of allebei. Of allebei een beetje.” Er zijn geen mensen die zowel grote als kleine gameten produceren. Er is daarom geen sprake van een continuüm en er is wel degelijk een binair onderscheid tussen man en vrouw.
Als dat de definitie is (weer een andere dan die van de Amerikaanse overheid): er zijn natuurlijk wel mensen die geen van beide ‘produceren’.
Darwin schreef:
First her sweet voice in plaintive accents chains
The Muse’s ear with fascinating strains;
Reverts awhile to elemental strife,
The change of form, and brevity of life;
Then tells how potent Love with torch sublime
Relights the glimmering lamp, and conquers Time.
— The polish’d walls reflect her rosy smiles,
And sweet-ton’d echoes talk along the ailes.