• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De klas die Oroppa las

10 april 2025 door Inge Misschaert 4 Reacties

Over leesbevordering en de lat hoog (blijven) leggen

Anne Steenhoff schiet in haar boek Een lui letterland niet naast doel: onderschat je leerlingen en ze maken geen vooruitgang. Het boek, dat een fantastisch pamflet is voor leesbevordering in het primair onderwijs, bevestigde voor mij dat ik al meer dan twintig jaar op hetzelfde spoor zit, dan wel in het middelbaar onderwijs in Vlaanderen. Recente nationale testresultaten in België en Nederland tonen aan dat het wat betreft lezen hoog tijd is voor verandering. Dat er nu heel wat initiatieven opduiken die de trend van ontlezing bij kinderen en jongeren willen omkeren, is goed. De lat hoog leggen is een belangrijke parameter in dit gegeven. Onderschatting is nefast: daar wordt niemand beter van: de leerkracht niet, de leerling niet. In de 27 jaar waarin ik Nederlands geef, heb ik dat nog nooit gedaan. Door de lat consequent hoog te leggen, krijgen leerlingen net het gevoel dat wat ze doen, belangrijk is. Dat het goed is om hun tijd in lezen te investeren.

Dit jaar kwam de Boon voor Onderwijs, een initiatief van de Boon voor Literatuur en het Lezersoffensief, als geroepen. Het project biedt leerkrachten Nederlands de kans om met een klas aan de slag te gaan met één titel uit de longlist van de Boon. Er wordt een boekenpakket voorzien en de leerlingen krijgen nadien ook een ontmoeting met de auteur om over het boek en over hun leeservaring te praten. Ik tekende meteen in voor het pilootproject.

Aimabele schrijver

Toen de longlist in 2024 bekend werd gemaakt, sprong één titel er voor mij uit. Het boek Oroppa, debuut van de Nederlandse schrijfster Safae El Khannoussi had me telkens in de boekhandel aangestaard: die vlammend oranje kaft met de intrigerende en exotisch ronkende titel Oroppa. Ik wist meteen – noem het intuïtie – dat ik met dat boek en met die vijfde klas aan de slag moest gaan. De keuze werd door de betreffende, qua achtergrond heel diverse, klas met enig wantrouwen tegemoet getreden. Zo’n dik boek? Het bestond helemaal niet dat ze dit zouden lezen en al zeker niet op twee maand. ‘We hebben ook nog een leven, mevrouw,’ zei er eentje, met de nadruk op léven. ‘We lezen in de klas’, antwoordde ik. ‘Het wordt goed, en het gaat ons lukken.’ ‘Orrrroppa’, zei een ander meisje. ‘Mijn grootmoeder zou dit echt nog zo uitspreken.’ Op dat moment werd een zaadje geplant.

Het project leek me de uitgelezen kans om de leesmethode ‘LIST’, die we over een jaar in onze school willen invoeren, eens uit te testen. De methode komt oorspronkelijk uit Utrecht en werd ontwikkeld door dr. Thoni Houtveen. In de praktijk komt het erop neer dat de leerlingen drie tot vier keer per week een halfuur in de klas lezen. Ze lezen echter niet zomaar: er wordt elke les een vraag gesteld of een moment van reflectie gehouden. De leerlingen boeken door dit leesproject met grote sprongen vooruitgang: door beter te lezen, lees je ook graag. En door te lezen wat je graag wil lezen (om meer te weten te komen over een onderwerp bijvoorbeeld), ga je ineens ook beter lezen.

Het enige punt wat in het project rond Oroppa niet met LIST overeenstemde, was de keuze van het boek. Binnen de Boon voor Onderwijs kan je de leerlingen eigenlijk ook zelf laten kiezen, wat beter bij de methodiek past. Maar mijn eerder vernoemde intuïtie (ik had echt een kippenvelmoment toen ik dat boek op de lijst zag staan en aan die klas moest denken), én de kracht van leesbevordering door ‘hardnekkig enthousiasme’ (leerlingen worden nieuwsgierig naar waar jij als lezer vol enthousiasme over vertelt) indachtig, besloot ik om die keuze voor hen te maken. Tenslotte hadden wij het jaar voordien Ilja Leonard Pfeijffer op bezoek op school en was de boekenstand naderhand volledig uitverkocht. Leerlingen met Alkibiades of Grand Hotel Europa vol enthousiasme naar buiten zien lopen, meestal ook een handtekening en een selfie rijker, was niet alleen de verdienste van de aimabele schrijver, maar ook van ons: de leerkrachten, die de leerlingen nieuwsgierig maakten door in vervoering over de schrijver en zijn werk te praten. We hadden hun aandacht: dat was een momentum.

Geflikt

Oroppa dus. We togen aan de slag: elke les mochten ze twintig minuten lezen. Het boek werd opgedeeld in behapbare stukken van ongeveer 50 pagina’s. Naderhand werd een vraaggesprek gevoerd. Er werd over personages gepraat, over hun beweegredenen. Wie waren die zeven slapers? En wat met die angstcahiers? Wat wilden die personages nu eigenlijk? ‘Wat een boek,’ werd er verzucht. ‘Ik geraakte daar niet doorheen,’ foeterde een ander. ‘Waarom zoveel verhalen?’ merkte er eentje op. ‘Ik ben de draad kwijt’, zuchtte iemand. ‘Misschien moet je gewoon swipen,’ antwoordde ik. ‘Zoals op de socials?’ vroeg iemand. Dat bleek te werken, net als de les over laatpostmodernisme. Moeilijk te vatten begrip, maar dat boek bleek wel te helpen. We schreven leeservaringen op en vergeleken die met elkaar. De tweede opdracht was om zelf ook een migratieverhaal toe te voegen aan deze mozaïek van in elkaar grijpende verhaallijnen. De verhalen zijn in opbouw, ze zijn van een schrijnende schoonheid. We bundelen ze in een boekje voor het bezoek van de auteur in mei. ‘We doen thee,’ stel ik voor. ‘En zelfgemaakte koekjes. Wie brengt er iets mee?’ Meteen heb ik alle aandacht.

Wat uit dit project nu al naar voor komt, is het wonder van die hoge lat. Laat leerlingen maar klimmen. Verwacht vooral veel, en dan krijg je ineens veel meer terug. Zoals die ene leerling schreef in het eindrapport: ‘Ik heb nog nooit zo’n dik boek uitgelezen, maar met Oroppa heb ik dit geflikt.’

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht Tags: 21e eeuw, leesbevordering, letterkunde, Safae el Khannoussi

Lees Interacties

Reacties

  1. Karin Meijnderts zegt

    11 april 2025 om 12:24

    Zo is het! Dit schooljaar heb ik met twee 6V-klassen “Noodlot” van Couperus helemaal doorgevlooid en de leerlingen vonden het steeds boeiender worden en vonden de taal steeds mooier (“Wel jammer, hè, mevrouw, dat er tegenwoordig niemand meer is die zo mooi kan schrijven?” ;)).

    Beantwoorden
    • Inge Misschaert zegt

      11 april 2025 om 16:59

      Dat klopt, Couperus ook één van mijn favorieten!

      Beantwoorden
  2. Luc zegt

    15 april 2025 om 12:51

    Geweldige roman en inspirerend om te lezen hoe u ermee aan de slag bent gegaan!

    Kunt u nog iets concreter toelichten hoe vaak u met de klas las? 20 minuten per les; betekent dit 4x 20 minuten per week, en was dit ongeveer de helft van de lestijd? Er werd dus niet thuis gelezen?

    In 2 maanden klassikaal deze roman lezen is een hele prestatie!

    Beantwoorden
    • Inge Misschaert zegt

      26 april 2025 om 23:02

      Beste Luc, de leerlingen lazen in de klas en thuis de resterende pagina’s: ongeveer 50 per week. We lazen twee keer twintig minuten per week in de les.

      Het was inspirerend, al ging het niet bij iedereen even vlot …

      Samen lezen stimuleert wel, heb ik ook gemerkt.

      Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d