• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

‘Het gevoel te worden bekeken, wordt alleen maar sterker.’

2 juli 2025 door Marc van Oostendorp Reageer

Dit jaar wil ik al het werk van Vonne van der Meer lezen

Het getal drie speelt een belangrijke rol in de de verhalenbundel Brood, zout, wijn (2017) van Vonne van der Meer – dat zit natuurlijk al in de titel. Het boek zelf bestaat heel duidelijk uit drie in lengte ongeveer gelijke delen. Het eerste en het derde deel bestaan ieder uit drie verhalen, het middelste heeft één langer verhaal, dat verdeeld is over zes (2×3) dagen.

Bovendien komen in de drie verhalen aan het eind de hoofdpersonen van de drie verhalen uit het begin nog weer eens terug. De hele constructie is een spiegel doordat zowel het eerste als het laatste verhaal zich afspelen op kerstavond, en daarbij een kerstdiner het hoogtepunt is. (Dat is overigens een kerstdiner met zijn tweeën.)

In verschillende verhalen speelt het getal drie bovendien een rol. Het titelverhaal gaat bijvoorbeeld over een vrouw die samen met haar man haar huis verkoopt aan een ander, een man alleen (even tellen over hoeveel mensen het dus gaat in dit verhaal). DIe man alleen is aardiger, en succesvoller dan haar eigen man – de laatste is een min of meer mislukt aannemer, de ander is een architect. De naam van het huis? De drie berken.

Psychotische pleegzoon

In meer verhalen gaat het over iemand die op een bepaalde manier een derde is. Het schitterende lange verhaal in het midden handelt over een vrouw, moeder van volwassen kinderen, die geïnterviewd wordt door een jonge journaliste. Het is voor allebei het eerste interview, het eindigt in bed. De vrouw is al heel lang getrouwd, haar man is even weg, het meisje is duidelijk de derde. Maar als het meisje in de ochtend terugfietst, wordt ze geschept en krijgt de vrouw te maken met het gezin waaruit zij voorkomt – een gezin waarin zij duidelijk een buitenstaander is.

Dat is allemaal constructie van de verhalen, er zijn in Nederland weinig mensen die een verhalenbundel zo goed in elkaar kunnen zetten als Vonne van der Meer. Maar wat haar werk pas echt het lezen waard maakt is dat die constructie vervolgens wordt ingevuld met levende mensen. Ieder verhaal is weer anders. Het verhaal ‘Goede doelen’ vind ik bijvoorbeeld heel ontroerend, over Inge, een weduwe van middelbare leeftijd, die nooit iets gewonnen heeft, en die besluit om te gaan collecteren voor kindsoldaten. Daarbij komt ze een man tegen uit een heel andere wereld dan de hare, een man die nooit leest en die een walrussnor heeft, en ze brengt, ondanks alle wantrouwen die ze voor hem heeft, een nacht met hem door.

Het verhaal ‘Zwart jurkje’ is dan weer grotendeels grappig, over Masja, een vertaalster die in de winkel een jurkje ziet dat veel te duur is voor haar budget van vertaalster en veel te krap voor haar lichaam – zo krap dat ze het niet eens meer uitkrijgt en er dagenlang in rond moet blijven lopen. Tot aan het kersdiner dat ze alleen met haar psychotische pleegzoon doorbrengt, die haar wel keurig uit haar jurkje knipt.

Duistere gevoelens

Een rode draad in deze verhalen, zoals in al Van der Meers werk, is het bekijken en bekeken worden – je ziet alleen de buitenkant en toch denk je daar iets uit te kunnen afleiden over de binnenkunt:

Waar ik zit kan niemand me zien, toch heb ik alle gordijnen dichtgetrokken. Het helpt niet. Het gevoel te worden bekeken, wordt alleen maar sterker.

Brood, zout, water is, met andere woorden, een hoogtepunt in dit toch al in de hoogte reikende oeuvre. Als ik iemand zou adviseren ergens te beginnen in het werk van Vonne van der Meer, zou het zijn bij deze verhalen: zoveel duistere gevoelens in zoveel controle.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, letterkunde, Vonne van der Meer

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

J. Slauerhoff • Morgen rijd ik met bedwelmende bloemen naar je toe

Morgen rijd ik met bedwelmende bloemen naar je toe.
Ik wil niet langer wachten, eindelijk weten hoe
Je bent; de bloemen zullen je verraden.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ZOMER

Het water ligt ontdaan bijna
van water onder stof,
de bomen zien hun eigen ogen
en ik door groen hun groen niet meer,
ze zijn verborgen in de bomen.

De lucht betrekt over het vee –
wanneer het licht zo donker wordt
licht fel het wit van koeien op.

Bron: Enkele gedichten, 1973

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

10 juli 2025

➔ Lees meer
Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

8 juli 2025

➔ Lees meer
12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

7 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1887 Gesinus Kloeke
➔ Neerlandicikalender

Media

De laatste keuze van Rogi Wieg

De laatste keuze van Rogi Wieg

9 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

8 juli 2025 Door Vianne Cré Reageer

➔ Lees meer
‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

5 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d