• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Antisemitisme ontward

3 september 2025 door Peter Burger 3 Reacties

Meer dan de geschiedenis van een woord

Sinds de Hamas-aanval op Israël van 7 oktober 2023 is de aandacht voor antisemitisme spectaculair gestegen. In het jaar daarvoor publiceerden Nederlandse nieuwsmedia bijna 3.000 stukken die het woord ‘antisemitisme’ bevatten. In het jaar erna waren dat er meer dan 8.500 (data uit Nexis Uni). Antisemitische incidenten laten zich minder makkelijk tellen. Het CIDI noteerde in zijn jaarlijkse monitor een stijging van 155 incidenten in 2022 naar 421 in 2024. Maar wanneer is een uiting of handeling antisemitisch?

Is de leuze ‘From the river to the sea, Palestine will be free’ antisemitisch? Het Gerechtshof in Amsterdam vond in 2023 van niet, de meerderheid van de Tweede Kamer in 2024 van wel. VVD-leider en voormalig minister van Justitie Dilan Yeşilgöz moest onlangs haar beschuldiging inslikken dat Douwe Bob blijk gaf van ‘Jodenhaat’ omdat hij niet wilde optreden op een voetbaltoernooi voor Joodse kinderen. Douwe Bob stond juist in de startblokken om te gaan zingen voor Joodse kinderen, maar trok zich terug omdat hij ‘zionistische posters’ zag op het terrein. Dat was, zegt de zanger, niet volgens de afspraak dat het een dag zou zijn zonder politieke uitingen, een afspraak die de organisator van het toernooi ontkent. Dit soort botsingen over woorden zijn sinds 7 oktober 2023 aan de orde van de dag.

Dure definities

Een boek van een historicus over de manier waarop antisemitisme is gedefinieerd in de afgelopen anderhalve eeuw komt dus als geroepen. De auteur, Mark Mazower, is een Brit die als hoogleraar geschiedenis verbonden is aan Columbia University in New York. Op de campus zag hij elke dag de tentenkampen van studenten die voor de Palestijnen demonstreerden. De regering-Trump bestempelde die demonstraties als antisemitisch en dreigde 400 miljoen dollar aan subsidie in te trekken; Columbia trof een schikking die 200 miljoen dollar kostte. Definities kunnen duur zijn.

Mazowers studie verscheen al in mei in het Nederlands; de rest van de wereld moet nog tot eind september wachten op het Engelse origineel. Wie hoopt op wetenschappelijk onderbouwde checklists waarmee je kunt vaststellen wanneer een uitspraak antisemitisch is, komt bedrogen uit. Na lezing begrijp je wel beter waar de definitiestrijd over antisemitisme vandaan komt en waarom die juist nu zo heftig is.

Politieke beweging

Mazowers boek heeft een bescheiden titel: Over antisemitisme. De geschiedenis van een woord. Maar het biedt veel meer: Mazower plaatst de levensloop van het woord antisemitisme in de context van geopolitieke, demografische en culturele verschuivingen. Hij begint zijn geschiedenis in de laatste decennia van de negentiende eeuw. Vooroordelen en complottheorieën over Joden zijn vele eeuwen ouder (ze verspreiden de pest, ze drinken het bloed van christenkinderen, etc.), net als discriminatie en vervolging, maar het woord antisemitisme stamt uit 1879, toen de Duitse journalist Wilhelm Marr de Antisemiten-Liga oprichtte, een organisatie die de ‘verjoodsing’ van Duitsland bestreed. Dit markeert de opkomst van antisemitisme als een politieke beweging.

Het eerste deel van het boek speelt zich af in Europa en bestrijkt het bekendere deel van de geschiedenis: van de Joodse emancipatie in de negentiende eeuw en de Russische pogroms naar de Holocaust, de terreur van Stalin, ook tegen joden, en de restanten van extreem-rechts na de Tweede Wereldoorlog. Wie echter vooral geïnteresseerd is in de oorsprong van de huidige debatten over antisemitisme, bladert beter meteen door naar het spannender deel twee, waarin Mazower de blik verplaatst naar Israël, de VS en het Midden-Oosten van de jaren veertig tot de huidige dag.

Diaspora en Joodse staat

In die periode verschuift het centrum van de Joodse bevolking in de wereld, en daarmee de definitiemacht over de betekenis van ‘antisemitisme’, van Europa naar Israël en de VS. Die verschuiving is gevisualiseerd in twee kaarten van de Joodse bevolking per werelddeel, omstreeks 1925 en omstreeks 2020. Aan het begin van de twintigste eeuw woonde 80 procent van alle Joden in Europa. Honderd jaar later, na de Holocaust en de stichting van een Joodse staat, woont verreweg het grootste deel van de Joden in Israël en de VS.

De centrale these van Mazower is dat daarbij ook de betekenis van ‘antisemitisme’ is veranderd: van een term voor vijandigheid tegen Joden als minderheid in de diaspora naar een term die nadrukkelijk ook – en voor sommigen: vooral – kritiek omvat op de staat Israël, waarin Joden de macht bezitten en in de meerderheid zijn. (Een meerderheid die onder druk staat: de staat Israël is voor ongeveer driekwart Joods, maar met de bezette gebieden meegerekend is de bevolking voor ongeveer de helft Joods – tellingen lopen uiteen.)

In bredere zin gaat het om twee verschillende frames van antisemitisme, met afwijkende standpunten over oorsprong en oplossingen. In het eerste, dat duidelijk de voorkeur heeft van de auteur, is antisemitisme een vorm van racisme, die afhankelijk is van tijd en context en die het leven van Joodse minderheden in de diaspora bemoeilijkt. Dit antisemitisme berust op racistische vooroordelen en wordt aangewakkerd door conflicten tussen Israël, de Palestijnen en Israëls buurlanden. In de diaspora kan het worden aangepakt als onderdeel van de bestrijding van racisme. Hoewel dit antisemitisme ook te vinden is bij moslims en radicaal links, gaat binnen dit frame de meeste aandacht naar extreemrechts.

In de andere opvatting is antisemitisme iets unieks en eeuwigs, irrationeel en onuitroeibaar. Haat tegen Israël is niets anders dan de nieuwste vorm ervan. Er valt weinig tegen te doen: diplomatie helpt niet, omdat antisemitisme een onlosmakelijk deel is van de islamitische cultuur of bij Arabieren in de genen zit. Instituties, politieke leiders en andere opiniemakers die dit frame promoten, maken zich minder druk over het ‘traditionele’ antisemitisme van extreemrechtse zijde, en meer over protesten en acties van radicaal links en van moslims in de context van kritiek op Israël. De oplossing is repressie van acties en kritiek, en steun aan de Joodse staat.

Verbale en fysieke agressie tegen Israël labelen als antisemitisch: veel Joden die zich beijverden voor de stichting van een Joodse staat zouden daarvan hebben opgekeken. Mazower haalt tal van zionistische auteurs aan die al in het begin van de twintigste eeuw uitgingen van een vijandig onthaal door de niet-Joodse bewoners van Palestina. Niet omdat die antisemitisch waren, maar omdat ze naar verwachting hun land niet zonder slag of stoot zouden opgeven.

Op een van de laatste pagina’s van zijn boek, dat steeds polemischer wordt, formuleert Mazower het zo: ‘Een term die begint als een manier om de vijandigheid te beschrijven jegens Joden toen ze nog een minderheid vormden die voor haar wettelijke rechten moest vechten, wordt nu gebruikt om een Joodse meerderheidsstaat te verdedigen die de minderheid binnen die staat van hun rechten berooft.’ (p. 267)

IHRA-definitie

Hoe antisemitisme ging betekenen: vooroordelen en vijandschap tegen Joden, en met name tegen de Joodse staat, laat Mazower onder meer zien aan de hand van de veelgebruikte definitie van de International Holocaust Remembrance Association (IHRA). De kern daarvan luidt: ‘Antisemitisme is een bepaalde perceptie van Joden die tot uiting kan komen als een gevoel van haat jegens Joden.’

Dat juist deze vage definitie, die oorspronkelijk is opgesteld om het tellen en vergelijken van antisemitische incidenten in verschillende landen mogelijk te maken, de afgelopen tien jaar met succes gepromoot is als de standaarddefinitie, is vanwege de lijst van specificaties over Israël die eraan is toegevoegd. Zoals: Israël strenger beoordelen dan andere staten. Ook wanneer mensen dat doen, betoogt Mazower, maakt dat hen niet per se antisemitisch. Ze kunnen Palestijnse familie hebben, solidair zijn met andere moslims of domweg niet op de hoogte zijn van onderdrukking en geweld elders. Kritiek op Israël kan behalve gefundeerd ook onterecht, onredelijk of stupide zijn – maar toch niet antisemitisch.

Pessimistisch

Mazowers analyse van opvattingen over antisemitisme als tegenstrijdige frames stemt pessimistisch: het debat lijkt vaak over feiten te gaan, maar de deelnemers gaan uit van zulke verschillende waarden en vooronderstellingen dat ze langs elkaar heen praten. Wel werpt zijn studie verhelderend licht op de discussie, al zou een gecondenseerde versie speciaal voor drukbezette ministers en partijleiders welkom zijn. Het boek focust in het tweede deel op de VS: ook de recente geschiedenis van het concept antisemitisme in Nederland wacht nog op een chroniqueur. 

Mark Mazower. Over antisemitisme. De geschiedenis van een woord. Amsterdam: Nieuwezijds, 2025. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Uitgelicht Tags: politiek, semantiek, taalbeschouwing, taalgeschiedenis, woordbetekenis

Lees Interacties

Reacties

  1. Ton Harmsen zegt

    3 september 2025 om 08:46

    ‘diplomatie helpt niet, omdat antisemitisme […] bij Arabieren in de genen zit’ – de slachtoffers krijgen de schuld.

    Beantwoorden
  2. Frans Daems zegt

    5 september 2025 om 11:49

    Het boek van Geert Vervaele, ‘Ik weiger te haten. De mechanismen die het antisemitisme veroorzaken en in stand houden’, bespreekt uitvoerig en kritisch de bestaande definities van ‘antisemitisme’ en brengt een eigen, genuanceerde definitie. Het boek is verschenen bij Lannoo in 2022 en telt 280 pagina’s.

    Beantwoorden
  3. Berthold van Maris zegt

    7 september 2025 om 00:08

    Dit is een reactie die ik al vaker ben tegengekomen: als ik zeg dat kritiek op Israel (het regeringsbeleid) geen kritiek is op joden in het algemeen, zegt mijn gesprekspartner: ja, jij bedoelt dat niet zo, maar kritiek op het land Israel leidt automatisch, onder brede lagen van de bevolking, tot meer negatieve uitingen over joden in het algemeen, meer anti-semitisme.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Berthold van MarisReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d