Artikelen
➔ Bekijk alle artikelenZoveel verschilde de zeventiende-eeuwer niet van een moderne scholier
Waarom lazen zeventiende-eeuwers? Voor een deel zal dat zijn geweest om dingen die ze nodig hadden te leren of om gesticht te worden, maar bij ieder lezen zit altijd een component vermaak – je moet ook genoegen beleven aan wat je leest wil je verder lezen.
➔ Zoveel verschilde de zeventiende-eeuwer niet van een moderne scholier
Aldfrysk ‘A’ en ‘B’
Der hat yn de Frisistyk genôch te rêden west oer de nammen dy’t wy jouwe oan de midsiuwske taal. I
Over de verwarring rond het gebruik van hen en hun
Doorgaans weten moedersprekers van het Nederlands feilloos onderscheid te maken tussen de subjects- en objectsvormen van persoonlijke voornaamwoorden.
Laat de Taalunie saai zijn
De nieuwe Algemeen Secretaris ken ik helaas niet, maar ik benijd hem niet. Hij gaat het nog heel lastig krijgen.
Larissa van Vianen wint de Tiele-scriptieprijs 2023
Tijdens de Tiele-dag ontving Larissa van Vianen de Tiele-scriptieprijs voor haar masterscriptie ‘Pierre Lyonet (1706-1789). Publishing Natural History in the Eighteenth Century’.
Vacature: Promovendus ‘Bewust geletterd in het schoolvak Nederlands’, Utrecht
Heb je interesse in en ervaring met onderwijsonderzoek en ben je benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van lees- en schrijfonderwijs? Dan is dit promotieonderzoek iets voor jou!
➔ Vacature: Promovendus ‘Bewust geletterd in het schoolvak Nederlands’, Utrecht
Tien acties voor de Nederlandse taal en letteren
De KANTL wil onze politici strijdvaardig op het hart drukken om de bloei, kennis en studie van de Nederlandse taal en letteren in Vlaanderen blijvend te beschermen en te bevorderen.
„Lyrisch!“-Projekt weckt Begeisterung für lebendige Sprache
Auf der Webseite „Lyrisch! Niederländisch lernen mit Literatur“ stehen mehr als 80 kurze Texte für den Unterricht bereit.
➔ „Lyrisch!“-Projekt weckt Begeisterung für lebendige Sprache
Jong Neerlandistiek
➔ Bekijk Jong Neerlandistiek‘Poepelwoefie’
‘Mijn ultieme interpretatie van het woord is dat het een monster van een knuffelplaneet is.’
Joost Bakker schrijft over de geboorte van het door zijn vriendin bedachte koosnaampje ‘poepelwoefie’.
‘Tosca’ van Maud Vanhauwaert
“Ik laafde mij aan haar zinnen en wilde niet zozeer tot bij haar komen, maar verder nog, tot achter haar, tot daar waar ik zou begrijpen waarom ze zo veel nacht met zich meedroeg, waarom ze de nacht zelf was die mij wakker hield.”
Neerlandistiek voor de klas
➔ Meer Neerlandstiek voor de klasGezocht: docent-redactieleden Neerlandistiek voor de klas
We zoeken enthousiaste collega’s die zelf voor de klas staan en willen helpen om Neerlandistiek voor de klas nog leuker en mooier te maken.
Oproep Scriptieonderzoek Schrijfvaardigheidsonderwijs en burgerschapsvorming
Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk docenten Nederlands die lesgeven in de bovenbouw havo/ vwo en een enquête willen invullen.
➔ Oproep Scriptieonderzoek Schrijfvaardigheidsonderwijs en burgerschapsvorming
Frisistyk
➔ Meer FrisistykAldfrysk ‘A’ en ‘B’
Der hat yn de Frisistyk genôch te rêden west oer de nammen dy’t wy jouwe oan de midsiuwske taal. I
Fan brol nei bestân
Masteroersetter en twafâldich Obe Postmapriis-winner Klaas Bruinsma (1931-2018) sette in hiel soad út de wei. Fan him ferskynden tal fan publikaasjes. Syn ûnbidich grutte argyf, tritich ferhúsdoazen, leit by Tresoar en as as frijwilliger ha ik besocht dat te oarderjen.