• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Literatuurgeschiedenis als geologisch landschap

3 november 2013 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp


Stel dat je een grote stapel onbekende romans zou moeten sorteren in boeken die in 1950, 1975 en 2000 verschenen zijn. Iemand die een beetje gelezen heeft, zou die taak vermoedelijk met redelijk succes kunnen uitvoeren. Waar ligt dat aan? Waarom heeft de Nederlandstalige letterkunde nu een andere toon en inhoud dan die van zestig jaar geleden? Dat ligt lang niet alleen in veranderingen in de taal en de maatschappelijke zeden; er is ook iets veranderd in wat we als literatuur beschouwen. Wat is dat? En hoe komt het eigenlijk dat zulke opvattingen veranderen?

Anne Marie Musschoot is ‘erehoogleraar’ moderne Nederlandse literatuur in Gent, en een van de twee hoofdredacteuren van de monumentale reeks Geschiedenis van de Nederlandse literatuur. Ze publiceerde nu een bundel opstellen van ongeveer de laatste twintig jaar over allerlei onderwerpen uit de Nederlandse (vooral: Vlaamse) literatuur met de titel Verschuivingen en ontgrenzingen. Zoals die titel al zegt, vindt zij het de taak om individuele oeuvres en auteurs aan elkaar te verbinden langs allerlei draden van de geschiedenis.



In het laatste opstel schrijft ze over Stefan Hertmans: “Zijn zorg gaat [in zijn essaybundel Fuga’s en pimpelmezen] uit naar het doorwerken en de aanwezigheid van de traditie in de actualiteit. Zo is voor hem de historische avant-garde niet afgesloten maar maakt ze deel uit van het kunstgebeuren van vandaag en is het vooral van belang het kritische en intersubjectieve debat over kunst in stand te houden.”

Dat lijkt me ook haar eigen programma: laten zien dat de literatuurgeschiedenis een geologisch landschap is met allerlei aardlagen die nu eens iets hoger liggen en dikker zijn en elders wat dunner en wat lager liggen. Dat een bepaalde stroming ooit is afgesloten, valt bijna niet te zeggen: hij kan altijd weer opnieuw, in een wat veranderde vorm, aan de oppervlakte komen. Bovendien hebben literair historici misschien nog lang niet alle stromingen geduid en in kaart gebracht. In haar eerste opstel wijst Musschoot bijvoorbeeld op ‘de sociaal-kritische traditie inVlaanderen’ (de titel van het artikel) en het feit dat er een duidelijke lijn loopt van Cyriel Buysse naar Louis Paul Boon en vandaar naar onder meer Hugo Claus (met Het verdriet van België) en Tom Lanoye (met zijn ‘monster-trilogie’) en mogelijk heeft “zich inmiddels Dimitri Verhulst al aangemeld als aanklager van sociale ellende. Maar dat is, zoals gezegd, een verhaal dat nog geschreven moet worden.”

Soms focust Musschoot in deze bundel op de manier waarop een aantal draden bij elkaar komen in auteurs als Willem Elsschot, Maurice Gilliams of Stefan Hertmans, en soms geeft ze grootsere overzichten, bijvoorbeeld over de manier waarop Vlaamse schrijvers aan het eind van de negentiende eeuw zelfbewust tussen de Franse en de Nederlandse tradities in stonden  en over de opkomst van het autobiografisch schrijven in de periode tussen 1970-2000.

Er is een overeenkomst met de eerder dit jaar verschenen Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur van Thomas Vaessens, en er zijn verschillen. De overeenkomst lijkt me de gedachte dat perioden niet zozeer op een bepaald moment in de tijd geplaatst kunnen worden, maar door blijven werken. Een belangrijk verschil is dat Vaessens daarbij aandacht vraagt voor de lezer terwijl voor Musschoot de literatuur alleen door schrijvers gemaakt wordt. Een ander belangrijk verschil dat Vaessens sterk ahistorische conclusies trekt en bij wijze van spreken aanneemt dat een eenmaal opgesteld ‘frame’ zich ook niet meer ontwikkelt. Musschoot heeft juist grote belangstelling voor ontwikkelingen, ook in het oeuvre een schrijver. Er staat een wat ouder opstel in over de fascinatie die Leon de Winter ooit had voor Peter Handke, dat nu is bijgewerkt voor de tijd waarin De Winter waarschijnlijk niet dood zou willen worden aangetroffen in de buurt van een boek van zijn elitaire Duitse vakgenoot.

Musschoot is het sterkst, vind ik, in het aanwijzen van grote verbanden in de geschiedenis. Heel geslaagd vind ik bijvoorbeeld haar opstel ‘Gezelle-Van de Woestijne-Van Ostaijen en de traditie van de poésie pure’, waarin ze heel precies laat zien hoe Van de Woestijne terugkeek naar Gezelle en Van Ostaijen naar zijn beide voorgangers, en hoe zich zo ideeën ontwikkelden over wat pure vormpoëzie precies was en zou moeten zijn.

Zulke opstellen getuigen van eruditie en meesterschap – een draad in de geschiedenis van de literatuurbeschrijving die Musschoot heeft opgepakt en verder uitgewerkt.

Anne Marie Musschoot. Verschuivingen en ontgrenzingen. Opstellen over moderne Nederlandse letterkunde. Gent, Academia Press, 2013. Informatie bij de uitgever. 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: literatuurgeschiedenis, recensies

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Paul Snoek • Een reus

Een reus kent zichzelf.
Hij zoekt een meisje zoet als een konijn
om weg te goochelen in en uit
de grote hoed van zijn hart.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

OEUVRE

Het oeuvre van de dood is wel onmetelijk,
maar elke bladzij, blad na blad, is vastgeplakt
en ieder deel staat vastgespijkerd op de plank
en elke plank: nog in de boom onuitgehakt.

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

10 juli 2025

➔ Lees meer
Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

8 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1914 Karel Meeuwesse
1936 Mieke Smits
1939 Seth Gaaikema
sterfdag
1978 Sonja Witstein
2021 Mark de Haan
➔ Neerlandicikalender

Media

De laatste keuze van Rogi Wieg

De laatste keuze van Rogi Wieg

9 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

8 juli 2025 Door Vianne Cré Reageer

➔ Lees meer
‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

5 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d