• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Roodkapje kleedt zich helemaal uit

28 juni 2014 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp


’s Ochtends schrijf ik meestal eerst dit stukje, dan haal ik koffie –mijn vrouw klaagt als ik te vroeg in de ochtend de espressomachine laat ratelen –, en dan zoek ik er nog even een plaatje bij.

Wat is daar de zin van? En dat heb ik het nu even niet over dat schrijven van stukjes, koffie drinken of luisteren naar mijn vrouw, maar het zoeken van plaatjes? Tot een jaar of vijf geleden werd Neder-L via de e-mailverstuurd met niente plaatjes, maar nu kan dat niet meer. Jullie zouden toch wel raar op staan te kijken wanneer je ineens enorme grijze lappen krijgt voorgeschoteld.

In Sterke verhalen beschrijven Jeroen Salman, Roeland Harms en Talitha Verheij de centsprent, het vaak goedkope drukwerkje dat vooral in de achttiende en de negentiende eeuw populair was en waarin in enkele korte zinnen, ondersteund met veel plaatjes, een verhaaltje werd verteld.
Expeditie Robinson

Dat kon van alles zijn: het stichtelijke heiligenleven van Genoveva van Brabant of een sprookje van moeder de gans, een versie van Gullivers reizen voor kinderen of het verhaal van Jan de Wasser die door zijn vrouw gedwongen wordt allemaal vrouwenwerk te doen.

Dat is interessante materie, die allerlei vragen oproept: welke verhalen werden gekozen en waarom? Hoe ontwikkelden die verhalen zich in de loop van de tijd? Als ze bijvoorbeeld voor kinderen werden geadapteerd, wat veranderde er dan? Wat werd er op de plaatjes getoond? Wat was eigenlijk het publiek van die centsprenten?

Ze waren ooit heel populair, maar precies daarom is er weinig van overgebleven. Mensen zagen ze niet als kleinodiën die ze per se wilden bewaren – die centsprenten waren het weblog van de achttiende en negentiende eeuw. Tegelijkertijd zijn ze precies om dat wegwerpkarakter natuurlijk ook weer interessant. Het cultuurgoed zonk, soms langzaam, soms snel – verhalen als dat van Robinson Crusoe kwamen betrekkelijk snel vereenvoudigd in de populaire letteren terecht en werden uiteindelijk tot centsprenten voor kinderen; terwijl het nu nog steeds de inspiratie is voor een tv-serie zoals Expeditie Robinson.

Luilekkerland

Het boek Sterke verhalen is een van de uitkomsten van een NWO-project van de Utrechtse onderzoeker Jeroen Salman; hij heeft zelf het leeuwendeel geschreven en daarnaast zijn wat hoofdstukken verzorgd door medewerkers uit zijn project. In betrekkelijke korte hoofdstukken komen verschillende subgenres en thema’s aan de orde: luilekkerland bijvoorbeeld, of het schelmenverhaal, of de bewerking van literaire klassiekers.

Interessant vond ik bijvoorbeeld het laatste hoofdstuk over sprookjes. Dat hoofdstuk is geschreven door Talitha Verheij en heeft als ondertitel ‘De verrassende voorkeur voor Perrault’. Ze laat zien dat in de gehele geschiedenis van de centsprent voor de meeste sprookjes de vaak wat gruwelijkere en erotisch geladenere versies van Charles Perrault werden gebruikt en niet de wat bravere versies van de gebroeders Grimm. Zelfs als die sprookjes duidelijk alleen voor kinderen worden uitgegeven, kleedt Roodkapje zich nog helemaal uit voor ze bij de wolf in bed stapt. En wordt ze uiteindelijk wel verscheurd door het beest, maar niet meer gered door enige jagerman.

Spektakel

Verheij geeft verschillende redenen voor die voorkeur voor Perrault. Zo waren de plaatjes natuurlijk betrekkelijk kostbaar om te maken en werden ze zo lang mogelijk herbruikt. Bovendien was de productie van de centsprent een internationale industrie en kwamen de plaatjes lang vooral uit het Franstalige gebied en niet het Duitse.

Ik kan me nog een andere reden voorstellen: het simpele feit dat de versies van Perrault smeuïger waren, maakte ze ook aantrekkelijker. Het fatsoen werd weliswaar officieel steeds belangrijker, maar voor de puur commerciële makers van dat goedkope drukwerk was dat veel minder interessant dan het geld dat ze konden verdienen met zo spectaculair mogelijke verhalen.

Want dat is wat al die verhalen wel met elkaar gemeen hebben: enorm spektakel, visueel en anderszins. Je zou ze zo op internet kunnen zetten.

Jeroen Salman. Sterke verhalen. Vijf eeuwen vertelcultuur. Nijmegen: Vantilt. Met bijdragen van Roeland Harms en Talitha Verheij. Bestelinformatie bij de uitgever. Bijzondere collecties van de Universiteit van Amsterdam houdt tot en met 5 oktober een tentoonstelling, in samenwerking met het Meertens Instituut

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 18e eeuw, 19e eeuw, Evenementenagenda, letterkunde, recensies, sprookjes, verhalen

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Adriaan Morriën • Bloedverwantschap

Ik zend mijn beide dochters voor mij uit,
op zoek naar buitenstaanders voor haar schoot.
Zij wijzen mij de toegang tot de dood,
bedroefd maar zonder er te lang bij stil te staan.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

VLIEG IN WEB

Een vlieg die in zijn ongeluk
gespaard slaaf is van wie hem doodt,
hij kan gehecht niet meer ontkomen.

Het web sluit dierbaar om hem heen,
hij leeft nog slechts zolang de spin
van kauwen moe haar maaltijd staakt.

Bron: Enkele gedichten, 1973

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

19 december 2025: KANTL-colloquium

19 december 2025: KANTL-colloquium

15 november 2025

➔ Lees meer
3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

15 november 2025

➔ Lees meer
13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1885 Gerrit Overdiep
➔ Neerlandicikalender

Media

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

9 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Dag van de biografie: Sander Bax

Dag van de biografie: Sander Bax

5 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d