• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Niet meer in het klaslokaal zijn

8 mei 2017 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

In memoriam Hubert Dreyfus (1929-2017)

Door Marc van Oostendorp

Ik hoorde pas vorige week dat Hubert Dreyfus overleden is. Hij behoorde tot de moderne filosofen die ik het meest heb bewonderd.

Dat had niet in de eerste plaats te maken met het werk waarmee hij het beroemdst zou worden: zijn kritiek op de Kunstmatige Intelligentie uit de vroege jaren 70. Ik geloof dat er alle reden is om heel kritisch te zijn op alle hedendaagse pretenties dat een ‘slimme computer’ om de hoek op ons staat te wachten en die redenen in 1972 nog veel sterker waren. Maar de meeste kritiek op Kunstmatige Intelligentie in het algemeen (‘computers zullen nóóit denken’) begrijp ik nooit, omdat ik niet snap waarom het soort argumenten dat dan naar voren worden gebracht niet ook gebruikt kunnen worden om te beargumenteren dat mensen ook niet kunnen denken.

Ter plekke

Het had wel een beetje te maken met het feit dat Dreyfus een bewonderaar was van volkomen duistere ‘continentale’ denkers zoals Heidegger en Merleau-Ponty. Hij was zelf een continentale denker, maar dan ongeveer zo ver als je weg kunt zijn van het continent, namelijk in Berkeley (waar John Searle, een duidelijke vertegenwoordiger van de analytische filosofie, zijn collega was). Ik begreep als jongeling net zo weinig van continentale filosofie als van argumenten tegen Kunstmatige Intelligentie, maar mede dankzij Dreyfus ben ik wel een beetje beter blijven begrijpen waar filosofen die hun gedachten niet in logische formules opschrijven precies om te doen is.

Maar waar ik Dreyfus vooral bijna mateloos om bewonder, is de manier waarop hij zijn denken zozeer integreerde met zijn doceren. Hij deed die twee dingen allebei tegelijk. Je had bij zijn colleges – ik heb er nooit een meegemaakt, maar audio-opnamen zijn wijd en zijd via internet te verkrijgen – altijd het gevoel dat hij ter plekke aan het nadenken was, dat hij bezig was niet alleen zijn gedachten zo duidelijk mogelijk te verwoorden, maar ze zo duidelijk mogelijk te vormen.

Kleinste prikkels

En dat dit denken tegelijkertijd veel te maken had met de rumoerigheid, de chaos van het klaslokaal – de aanwezigheid van al die lichamen van studenten. Dreyfus was zeer geïnteresseerd in het idee dat wij geen droge rekenmachines zijn die informatie over de buitenwereld representeren en verwerken, maar dat wij “er zijn in de wereld”: denken doen we niet alleen met ons hele lichaam, maar voordurend in interactie met de wereld. Als een groep onbekenden in een lift gaat staan, nemen ze onbewust allemaal de juiste afstand tot elkaar in: je gedrag en je hele zijn worden uiteindelijk bepaald door hoe je in de wereld staat.

Zoals in een klaslokaal, dus. Een goed docent staat niet een verhaal af te draaien dat hij tevoren heeft verzonnen, maar reageert op de kleinste prikkels die de andere mensen in de ruimte (de zogeheten ‘studenten’) afgeven.

Het paradoxale daarbij was dat Hubert Dreyfus dat idee dus kon overdragen op mensen die nooit met hem in één ruimte hadden verkeerd; die hem alleen kenden van podcasts en boeken. Door ook daar zijn enigszins rommelige stijl te handhaven, door ook in dat virtuele klaslokaal te zijn.

Dat is volgens mij de ideale vorm van onderwijs en misschien ook wel van denken – een voortdurend gesprek, ook van iedere deelnemer met zichzelf. Zoals Hubert Dreyfus een leven lang heeft gedaan.

M

Ik schreef in 2013 ook al eens over Hubert Dreyfus op Neerlandistiek.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: filosofie, In Memoriam, onderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. Taalgaardenier zegt

    8 mei 2017 om 10:33

    Wat meest opvalt:

    Zolang het gedichten betreft, zij het vroegere of latere, krijgen we echt Nederlands te lezen.
    Bij elke bespreking of toelichting door Neerlandici krijgen we een stortbad NederFrAnglais over ons.
    Echte taalliefhebbers lieten en laten dat zoveel mogelijk achterwege, want onnodig en onnuttig.
    Verraad en minachting aan en van eigen taal en volk blijken dus duidelijk en vooropgesteld bij wetenschappers dan bij dichters.

    Omdat de meeste Hollanders zo beperkt zijn in hun kennis van het Frans, valt het hen zelfs niet op. Dit, terwijl onze taal een veel grotere woordenschat heeft(had?), dan alle ons omringende.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

G.J. Resink • Leprozerie Bugbug

Eerst als de nacht valt worden mens en land,
zee, geestenrijk en godenhemel één:
de Melkweg ruist om de melaatsen heen.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

GELUK

Een steen tegenkomen in een hap krentenbrood
zonder er eerst op gebeten
te hebben. Een groot geluk, vol diepe geruststelling.

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

21 november 2025: Trendsconferentie: Lezenswaardig – actuele perspectieven op lezen in het onderwijs

21 november 2025: Trendsconferentie: Lezenswaardig – actuele perspectieven op lezen in het onderwijs

5 november 2025

➔ Lees meer
25 november 2026: webinar ‘Onder de paramariboom’ in de klas

25 november 2026: webinar ‘Onder de paramariboom’ in de klas

4 november 2025

➔ Lees meer
10 november 2025: Biografie op de bühne

10 november 2025: Biografie op de bühne

29 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1999 Rob Nieuwenhuys
2013 Olga Krijtová
➔ Neerlandicikalender

Media

Dag van de biografie: Sander Bax

Dag van de biografie: Sander Bax

5 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Dag van de biografie: Marita Mathijsen

Dag van de biografie: Marita Mathijsen

4 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Wat taal verraadt – met Freek Van de Velde

Wat taal verraadt – met Freek Van de Velde

3 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d